Datum laatste wijziging: 21 september 2001
1. Tijdens de vergadering van de Raad van de financiële verhoudingen
op 13 september jl. is onder meer gesproken over de volgende
onderwerpen:
- het periodiek onderhoudsrapport 2002 gemeentefonds en het
periodiek onderhoudsrapport 2002 provinciefonds;
- Plan van aanpak transparantie (Plavat);
- informatieve nota over het rapport Gemeentelijke belastingen in
de 21e eeuw (rapport-Monsma);
- een notitie over stationaire gemeenten;
2. De Raad constateert dat de relatie tussen het periodiek
onderhoudsrapport voor het gemeentefonds en het provinciefonds en
het werkprogramma 2002 van de Raad versterking behoeft. De Raad
ziet in bepaalde ontwikkelingen bij de clusters VHROSV, Wegen en
Water, en Zorg mogelijk aanleiding tot gewenste aanpassingen. De
Raad stelt ook vast dat als gevolg van het feit dat bij de
besluitvorming over verdeelvraagstukken ten onrechte de aandacht
meer gericht is op de herverdeeleffecten dan op een adequate op
kostenfactoren gebaseerde verdeling. Hierdoor ontstaan mogelijk
onevenwichtigheden in de verdeling. Het advies is binnenkort van
deze site te downloaden.
3. Naast nut en noodzaak van het Plan van aanpak transparantie ziet
de Raad ook mogelijke potentiële risicos. In het kader van een nog
te verwachten adviesaanvraag zal de Raad zich nader uitspreken
over de (bestuurlijke) inbedding van Plavat.
4. Ontwikkelingen in de gemeentelijke belastingen, zoals wordt
beschreven in het rapport-Monsma, worden door de Raad met grote
belangstelling gevolgd. De Raad wacht eventueel nader voorstellen
af alvorens met een reactie te komen.
5. De Raad meent te moeten vaststellen dat vanuit het
kostenoriëntatie er geen aanleiding is te veronderstellen dat de
werking van de financiële verhoudingen onvoldoende tegemoet komt
aan de kosten van stationaire gemeenten. Wel heeft hij
geconstateerd dat er bepaalde mythes en misverstanden bestaan over
de relatie tussen groei van gemeenten en de vertaling daarvan in
het financiële verdeelsysteem. De Raad zal op een later moment
hier aandacht aan besteden.
6. Het concept-advies Grote StedenBeleid (GSB) was het belangrijkste
onderwerp van de gezamenlijke vergadering van de Rob en de Rfv op
13 september jongstleden. In het advies beperken de Raden zich tot
onderwerpen die te maken hebben met het sturingsconcept van het
GSB. De Raden constateren dat de GSB-selectiecriteria niet altijd
eenduidig zijn geweest. Bij het GSB gaat het niet zozeer om veel
extra geld voor de betrokken steden als wel om een andere manier
van werken. Deze manier van werken kan ook voor niet-GSB-steden
aantrekkelijk zijn. De Raden bevelen aan om de huidige
convenantsperiode, die in 2003 zal aflopen, met een jaar te
verlengen tot 2004, zodat het GSB-traject en het ISV-traject
gelijk lopen. Gemeenten zouden volgens de Raden de ruimte moeten
hebben om binnen en tussen de drie GSB-pijlers (sociale, fysieke
en economische pijler) verschillende accenten aan te brengen en
prioriteiten te stellen die meer zijn toegesneden op specifieke
lokale problemen en omstandigheden.
De Raden pleiten voor een grootschalige evaluatie in 2007,
halverwege de volgende convenantsperiode, en zijn graag bereid mee
te werken aan de opzet van een dergelijk evaluatie-onderzoek. Op
ambtelijk niveau hebben de Raden regelmatig overleg met de RMO en
de VROM-raad die ook gevraagd zijn te adviseren over dit
onderwerp.
7. Het Werkprogramma voor de Rfv staat op de site onder de rubriek
profiel. Het advies over het werkprogramma staat onder de rubriek
adviezen. Beide zijn van deze site te downloaden.
8. Per 1 oktober 2001 mag het secretariaat Rob/Rfv twee nieuwe
medewerkers verwelkomen. Drs. G.J van den Nieuwenhuijzen
(Gert-Jan). Gert Jan is momenteel werkzaam als Rijkstrainee bij
het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De
andere medewerker is de heer B.F. Steur (Boudewijn). Boudewijn is
recent afgestudeerd in de Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit
Groningen.
9. Op het secretariaat staat nog een vacature open voor een (senior)