Citroën op weg naar topscore
Uitstekend resultaat na acht maanden
(21 september 2001)
Citroën boekt zowel in Nederland als in de rest van Europa tot nu toe
uitstekende resultaten. In West Europa stegen de verkopen met 8,7
procent tot 725.000, in Nederland werden in de periode van januari tot
en met augustus 16.293 personenauto's verkocht, een stijging van
3,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het marktaandeel bedraagt
daarmee nu 4,1 procent.
Het is vele jaren geleden dat Citroën een marktaandeel van boven vier
procent scoorde. Vooral dankzij de zeer succesvolle Xsara Picasso en
C5 en het aanhoudende succes van de andere
modellen behoort Citroën tot de selecte groep merken die dit jaar meer
autos verkopen dan vorig jaar. We staan nu op de zevende plaats qua
registraties.
Koploper van Citroën is de Xsara Picasso, waarvan in de eerste acht
maanden 5.757 stuks zijn verkocht, een stijging van ruim 35 procent
ten opzichte van vorig jaar. De Xsara Picasso staat op de derde plaats
in het populaire segment van midi-mpv's.
De C5, waarvan de levering in maart van dit jaar startte, bereikte een
aantal van 3.216 auto's.
In de maand augustus behaalde de CS zelfs de derde plaats in het
M2-segment. Inmiddels is ook de C5 Break volop leverbaar, zodat de
geplande doelstelling van 5.200 exemplaren dit jaar zeker zal worden
gehaald. Ook de Berlingo Multispace verkoopt beter dan vorig jaar.
In Europa stijgt het marktaandeel van Citroën personenauto's van 5,2 tot 5,8 procent, dankzij een verkoopstijging met 9,6 procent tot bijna 600 duizend auto's. Dit succes komt niet alleen voort uit Nederland en Frankrijk (waar in een met 6 procent gestegen markt het marktaandeel van Citroën steeg van 12,4 naar 12,9 procent), maar ook in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje stegen de verkoopcijfers. Automobiles Citroën verwacht zijn verkoopresultaat gedurende het gehele jaar opnieuw te verbeteren, waarmee het vijfde achtereenvolgende jaar van groei een feit zal zijn.