Terug Zoetermeer, 21 september 2001
Persbericht P-13 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19
Meer maaltijden in drankensector
Een hapje eten in een café: dat is voor consumenten in Nederland de
laatste tien jaar steeds gewoner geworden. Tussen 1990 en 2000 groeide
het omzetaandeel van maaltijden in de drankensector van nog geen 20%
naar bijna een kwart. In de afgelopen twee jaar (1998-2000) steeg het
percentage bedrijven in deze sector met een keuken van 40 naar 46%. De
toename van de werkgelegenheid in de drankensector in dezelfde periode
- 15% ten opzichte van 10% in de hele horeca - is volledig
gerealiseerd in bedrijven met een keuken.
Deze gegevens zijn afkomstig uit het rapport 'Drinken in de
Nederlandse horeca 2001', dat het bedrijfschap Horeca en Catering
recent publiceerde. Dit rapport geeft een gedetailleerd beeld van de
drankverstrekkers in Nederland, een omvangrijke sector binnen de
horeca. Ruim 19.000 bedrijven - café/bars, discotheken, zalencentra,
horeca bij sportaccommodaties et cetera - zetten in 2000 2,6 miljard
euro om en boden werk aan 90.000 mensen.
In het rapport gaat apart aandacht uit naar de café- en barbedrijven,
de discotheken en de zalen- en partycentra. Deze zijn samen goed voor
55% van de omzet in de drankensector. Het rapport legt de nadruk op
een beschrijving van de meest actuele informatie en maakt
vergelijkingen met eerdere jaren. Daarnaast beschrijft het rapport de
plaats van deze horecasector ten opzichte van de concurrentie, de
ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de wensen van de consument.
Zo blijkt uit het rapport dat ruim 90% van de Nederlandse bevolking
wel eens een horecabedrijf bezoekt om er iets te drinken. Zij zoeken
en vinden er een plezierig moment om zich even te ontspannen in het
gezelschap van leuke mensen of gaan erheen om iets te vieren. De wijze
waarop een product wordt aangeboden, blijkt belangrijker dan het
product zelf: sfeer, gezelligheid, de soort muziek en een vriendelijke
bediening wegen voor veel consumenten zwaarder dan het assortiment aan
dranken of de prijs.
Het rapport is in gedrukte en digitale vorm beschikbaar. Het gedrukte
sectorrapport kost