CDA doet voorstellen voor zorg, onderwijs en kinderopvang in het kader van
'anders in plaats van meer'
De wijzigingsvoorstellen die de CDA-fractie bij de Algemeen politieke
beschouwingen zal doen, laten zien dat het anders beter kan. Uitgangspunt is
dat scholen en ouderencentra de ruimte moeten krijgen om hun
verantwoordelijkheid voor onderwijs en ouderenzorg waar te kunnen maken. Zij
moeten geld regelvrij kunnen besteden. Dit past in de benadering van het CDA
die vindt dat de overheid hier meer moet 'durven loslaten'. Verder krijgen
ouders de mogelijkheden en de keuzevrijheid om naar eigen inzicht een nieuwe
balans te vinden tussen arbeid en zorg, door ook niet-gesubsidieerde
kinderopvang in de kinderkorting te betrekken. De voorstellen van het CDA
laten een andere benadering zien, zonder daar meer geld voor nodig te
hebben. De dekking wordt binnen de begroting gevonden. Dit sluit aan bij het
besef dat in deze onzekere economische tijden verantwoord financieel beleid
moet worden gevoerd.
Kinderopvang
Er is een grote behoefte aan kinderopvangplaatsen en met name ook aan goede
tussen- en naschoolse opvangplaatsen. Het kabinet investeert via de gemeente
in gesubsidieerde plaatsen. Het CDA wil ook ouders die van niet
gesubsidieerde (non-profit) kinderopvang gebruik maken tegemoetkomen. Daarom
stelt het CDA een specifieke kinderkorting voor om deze ouders tegemoet te
komen. Ouders met een gezamenlijk inkomen tot f 60.000,- krijgen drie dagen
kinderopvang (of na- en tussenschoolse opvang) tegen aanvaardbare kosten
geheel via deze kinderkorting tegemoetgekomen, daarboven wordt de
kinderkorting afgebouwd met 10% van elke extra gulden. Dan kan ook de
tussenschoolse opvang kwalitatief verbeterd worden. Ouders kunnen de
opvangvorm kiezen die bij hun thuis- en werksituatie past.
Het CDA wil dit betalen uit de stimuleringsmaatregelen voor herintreders
(179 mln. euro, f 395 mln.) Deze tijdelijke bonus zal mensen niet echt
verlokken om te gaan werken als de randvoorwaarden er niet zijn. De grootste
groep potentiële herintreders heeft kinderen tot 12 jaar. Mensen gaan alleen
werken als ze goede opvang hebben en de kosten daarvan redelijk zijn ten
opzichte van het loon dat men gaat verdienen. Daarom kan beter via
vraagfinanciering tegemoetgekomen worden in de kosten van kinderopvang. Met
het bedrag kunnen 50.000 extra plaatsen gerealiseerd worden bovenop de
huidige 150.000.
Onderwijs
In het basis- en voortgezet onderwijs heeft de materiële bekostiging te laat
aandacht gekregen. Een goed schoolklimaat vraagt ook om schone en goed
onderhouden gebouwen, naast goed lesmateriaal en "up-to-date" ICT. Aan dit
alles ontbreekt het nog te veel. Het kabinet geeft weliswaar een incidentele
investering van f 200 mln. in 2001 bovenop de structurele impuls van f 200
mln. per jaar Dit is echter onvoldoende om de achterstand van de laatste
jaren in te halen.
Daarom stelt het CDA voor het niveau van 2001 te handhaven van 2002 tot 2005
door jaarlijks f 200 mln. extra reserveren, zodat scholen de komende jaren
geen 200 mln., maar 400 mln. per jaar kunnen besteden aan achterstallig
onderhoud (schoonmaak, lesmateriaal, ICT, meubilair, etc.) Dit bedrag kan
regelvrij worden besteed.
Dit wordt gefinancierd door een deel van de extra uitbreiding van I/D banen
(Melkertbanen) voor volgend jaar te schrappen. Uit onderzoek door het
kabinet zelf blijkt dat de resultaten van dit arbeidsmarktbeleid
tegenvallen. En dat de dubbele doelstelling (en werkgelegenheid en
versterking van de kwaliteit in bv. onderwijs) niet werkt. Daarom wil het
CDA een deel van het geld voor extra Melkertbanen aan de scholen zelf geven,
zodat zij zelf kunnen beslissen hoe ze het willen besteden.
Uitbreiding I/D banen (in 2002): 109 mln. euro / f 240 mln., waarvan we dus
f 200 mln. per jaar aan onderwijs besteden tot 2005.
Dit betekent een impuls van f 600 mln. in achterstallig onderhoud in het
onderwijs.
Ouderenzorg
De vraag bij ouderen naar nieuwe combinaties van wonen en zorg groeit. De
ontwikkeling van nieuwe vormen stagneert echter door problemen in de
regelgeving en financiering. Dit jaar is weliswaar eindelijk het
beleidsvoornemen geformuleerd om te komen tot het scheiden van wonen en zorg
en - n.a.v. een motie van Nancy Dankers - instellingen financieel op eigen
benen te zetten. Maar er is sprake van een opgelopen achterstand op beide
punten.
Daarom wil het CDA de instellingen voor ouderenzorg de mogelijkheid geven om
zelf te investeren in nieuwe combinaties van wonen en zorg en om
achterstallig onderhoud en wachtlijsten te laten wegwerken. Dit kan door de
oudercentra regelvrij f 10.000,- per bewoner te geven. De zorg kan
vervolgens via een pgb gefinancierd worden. Kosten f 1 mrd. (door 4 jaar
lang f 250 mln. in te zetten).
Dit wordt eveneens gefinancierd door een deel van de extra uitbreiding van
I/D banen (Melkertbanen) voor volgend jaar te schrappen en de niet bezette
Melkertbanen niet te vervullen. Het CDA wil het geld voor extra Melkertbanen
aan de instellingen voor ouderenzorg zelf geven, zodat zij zelf kunnen
beslissen hoe ze het willen besteden.
Uitbreiding I/D banen (in 2002): 109 mln. euro / f 240 mln., waarvan we dus
f 40,- mln. aan zorg besteden.
Niet bezetting / doorstroming van 10%: 92 mln. euro / f 202 mln. Gedurende 4
jaar (tot 2006) jaarlijks f 250 mln. geinvesteerd. Totaal een extra impuls
in de ouderenzorg van f 1 mrd.
Woordvoerder: Jaap de Hoop Scheffer/ Jan Peter Balkenende
Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, tel. 06-53714623.
De hele bijdrage van Jaap de Hoop Scheffer in de "tweede termijn" van de
Algemene Politieke Beschouwingen kunt u downloaden door in de rechtermarge
op het diskette-icoontje te klikken.