CDA

CDA doet voorstellen voor zorg, onderwijs en kinderopvang in het kader van 'anders in plaats van meer'

De wijzigingsvoorstellen die de CDA-fractie bij de Algemeen politieke beschouwingen zal doen, laten zien dat het anders beter kan. Uitgangspunt is dat scholen en ouderencentra de ruimte moeten krijgen om hun verantwoordelijkheid voor onderwijs en ouderenzorg waar te kunnen maken. Zij moeten geld regelvrij kunnen besteden. Dit past in de benadering van het CDA die vindt dat de overheid hier meer moet 'durven loslaten'. Verder krijgen ouders de mogelijkheden en de keuzevrijheid om naar eigen inzicht een nieuwe balans te vinden tussen arbeid en zorg, door ook niet-gesubsidieerde kinderopvang in de kinderkorting te betrekken. De voorstellen van het CDA laten een andere benadering zien, zonder daar meer geld voor nodig te hebben. De dekking wordt binnen de begroting gevonden. Dit sluit aan bij het besef dat in deze onzekere economische tijden verantwoord financieel beleid moet worden gevoerd.

Kinderopvang
Er is een grote behoefte aan kinderopvangplaatsen en met name ook aan goede tussen- en naschoolse opvangplaatsen. Het kabinet investeert via de gemeente in gesubsidieerde plaatsen. Het CDA wil ook ouders die van niet gesubsidieerde (non-profit) kinderopvang gebruik maken tegemoetkomen. Daarom stelt het CDA een specifieke kinderkorting voor om deze ouders tegemoet te komen. Ouders met een gezamenlijk inkomen tot f 60.000,- krijgen drie dagen kinderopvang (of na- en tussenschoolse opvang) tegen aanvaardbare kosten geheel via deze kinderkorting tegemoetgekomen, daarboven wordt de kinderkorting afgebouwd met 10% van elke extra gulden. Dan kan ook de tussenschoolse opvang kwalitatief verbeterd worden. Ouders kunnen de opvangvorm kiezen die bij hun thuis- en werksituatie past.

Het CDA wil dit betalen uit de stimuleringsmaatregelen voor herintreders (179 mln. euro, f 395 mln.) Deze tijdelijke bonus zal mensen niet echt verlokken om te gaan werken als de randvoorwaarden er niet zijn. De grootste groep potentiële herintreders heeft kinderen tot 12 jaar. Mensen gaan alleen werken als ze goede opvang hebben en de kosten daarvan redelijk zijn ten opzichte van het loon dat men gaat verdienen. Daarom kan beter via vraagfinanciering tegemoetgekomen worden in de kosten van kinderopvang. Met het bedrag kunnen 50.000 extra plaatsen gerealiseerd worden bovenop de huidige 150.000.

Onderwijs
In het basis- en voortgezet onderwijs heeft de materiële bekostiging te laat aandacht gekregen. Een goed schoolklimaat vraagt ook om schone en goed onderhouden gebouwen, naast goed lesmateriaal en "up-to-date" ICT. Aan dit alles ontbreekt het nog te veel. Het kabinet geeft weliswaar een incidentele investering van f 200 mln. in 2001 bovenop de structurele impuls van f 200 mln. per jaar Dit is echter onvoldoende om de achterstand van de laatste jaren in te halen.
Daarom stelt het CDA voor het niveau van 2001 te handhaven van 2002 tot 2005 door jaarlijks f 200 mln. extra reserveren, zodat scholen de komende jaren geen 200 mln., maar 400 mln. per jaar kunnen besteden aan achterstallig onderhoud (schoonmaak, lesmateriaal, ICT, meubilair, etc.) Dit bedrag kan regelvrij worden besteed.

Dit wordt gefinancierd door een deel van de extra uitbreiding van I/D banen (Melkertbanen) voor volgend jaar te schrappen. Uit onderzoek door het kabinet zelf blijkt dat de resultaten van dit arbeidsmarktbeleid tegenvallen. En dat de dubbele doelstelling (en werkgelegenheid en versterking van de kwaliteit in bv. onderwijs) niet werkt. Daarom wil het CDA een deel van het geld voor extra Melkertbanen aan de scholen zelf geven, zodat zij zelf kunnen beslissen hoe ze het willen besteden. Uitbreiding I/D banen (in 2002): 109 mln. euro / f 240 mln., waarvan we dus f 200 mln. per jaar aan onderwijs besteden tot 2005. Dit betekent een impuls van f 600 mln. in achterstallig onderhoud in het onderwijs.

Ouderenzorg
De vraag bij ouderen naar nieuwe combinaties van wonen en zorg groeit. De ontwikkeling van nieuwe vormen stagneert echter door problemen in de regelgeving en financiering. Dit jaar is weliswaar eindelijk het beleidsvoornemen geformuleerd om te komen tot het scheiden van wonen en zorg en - n.a.v. een motie van Nancy Dankers - instellingen financieel op eigen benen te zetten. Maar er is sprake van een opgelopen achterstand op beide punten.
Daarom wil het CDA de instellingen voor ouderenzorg de mogelijkheid geven om zelf te investeren in nieuwe combinaties van wonen en zorg en om achterstallig onderhoud en wachtlijsten te laten wegwerken. Dit kan door de oudercentra regelvrij f 10.000,- per bewoner te geven. De zorg kan vervolgens via een pgb gefinancierd worden. Kosten f 1 mrd. (door 4 jaar lang f 250 mln. in te zetten).

Dit wordt eveneens gefinancierd door een deel van de extra uitbreiding van I/D banen (Melkertbanen) voor volgend jaar te schrappen en de niet bezette Melkertbanen niet te vervullen. Het CDA wil het geld voor extra Melkertbanen aan de instellingen voor ouderenzorg zelf geven, zodat zij zelf kunnen beslissen hoe ze het willen besteden.
Uitbreiding I/D banen (in 2002): 109 mln. euro / f 240 mln., waarvan we dus f 40,- mln. aan zorg besteden.
Niet bezetting / doorstroming van 10%: 92 mln. euro / f 202 mln. Gedurende 4 jaar (tot 2006) jaarlijks f 250 mln. geinvesteerd. Totaal een extra impuls in de ouderenzorg van f 1 mrd.

Woordvoerder: Jaap de Hoop Scheffer/ Jan Peter Balkenende

Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, tel. 06-53714623.

De hele bijdrage van Jaap de Hoop Scheffer in de "tweede termijn" van de Algemene Politieke Beschouwingen kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken.