IAA-HIGHLIGHT: Maserati Spyder, respect voor traditie
(20 september 2001)
De nieuwe Maserati Spyder was één van de hoogtepunten van de IAA te
Frankfurt. Deze Maserati is het resultaat van een project dat begon
toen Maserati in handen kwam van Ferrari.
Het ontwerp van de Spyder komt bij Italdesign-Giugiaro vandaan. Geen
detail werd over het hoofd gezien, van de in de kleur van de auto
meegespoten rolbeugels, de nieuwe vijftien spaaks 18-inch velgen, tot
de terugkeer van het historische ovalen Maseratischild op de motorkap.
Onder deze kap bevindt zich een compleet nieuwe 4,2-liter V8 motor met
een vermogen van 390 pk / 287 kW. Het maximumkoppel van de Spyder is
451 Nm bij 4.500 tp/min. De topsnelheid van de Spyder ligt dankzij
deze krachtbron zo rond de 280 km/h.
De elektronische zesversnellingsbak van de Spyder herbergt de nodige
Formule 1-technieken. Door middel van hendeltjes aan het stuur kan
worden geschakeld. De versnellingsbak is voorzien van vier
verschillende programmas: Normal, Sport, Auto en Low Grip. Door een
druk op de knop kan de bestuurder bepalen welk programma hij kiest.
Bij Auto kiest de versnellingsbak bijvoorbeeld automatisch de juiste
versnelling, terwijl de Spyder in Sport een stuk agressiever bereden
kan worden.
De elektrohydraulische kap van de Spyder is volledig automatisch en
klapt weg in een daarvoor bestemde ruimte achter de lederen stoelen.
Op de middenconsole bevindt zich een kleurendisplay, met daarop een
informatiepaneel, en de bediening van zowel cd-speler, als climate
control. Als extra, waarvan de bediening ook plaatsvindt via hetzelfde
beeldscherm, kan voor een GPS-navigatiesysteem, een handsfree-gsm en
een vijf cd-wisselaar worden gekozen. Wat betreft de veiligheid is de
Spyder uitgerust met zowel ABS en remassistentie alsmede vier airbags.
Natuurlijk ontbreekt het analoge Cartier-klokje op het dashboard niet.
Dit is namelijk een heuse Maserati-traditie.