IAA-HIGHLIGHT: Hypermoderne Renault, de Vel Satis
(20 september 2001)
Op de IAA te Frankurt komt Renault met een nieuw model voor het
topklassesegment, de Vel Satis. Deze Vel Satis zal het moeten opnemen
tegen gerenommeerde merken als BMW, Mercedes, Audi en Volvo.
Door de originele vormgeving van de Vel Satis is er veel hoofdruimte en is het zicht op de weg en omgeving optimaal, vanwege de grote glasoppervlakken. Voor de vormgeving van het interieur heeft Renault zich laten inspireren door de meubelwereld en de binnenhuisarchitectuur. Dit zorgt ervoor dat stoffen, leer, hout, aluminium en kleuren goed op elkaar zijn afgestemd en een sfeer van luxe creëren. Om het de bestuurder zo gemakkelijk mogelijk te maken, werkt de Vel Satis met de Renault kaart, waarmee zowel de portieren en de kofferbak kunnen worden geopend. Wanneer de kaart in de daarvoor bestemde kaartlezer op de middenconsole wordt geplaatst, is één druk op de startknop voldoende om de motor te starten. Speciaal in de Vel Satis is de nieuwe handrem, die geheel in het interieur ontbreekt. De handrem werkt namelijk automatisch wanneer de motor van de Vel Satis wordt afgezet. Op de plaats tussen de stoelen, waar traditioneel de handrem zit, bevindt zich nu een grote opbergruimte. Voor de rest zijn alle functies die de aandacht van de weg kunnen afleiden, zoals het aanzetten van de koplampen, ruitenwissers, geautomatiseerd.
Elke Vel Satis krijgt van Renault zaken mee als een GPS
navigatiesysteem, wat gekoppeld is aan een 16x9 high resolution
beeldscherm, een Alpine autoradio met lader voor zes cds en 4x40 Watt
Cabasse-speakers. Voor de veiligheid is elke Vel Satis voorzien van
ESP, ABS, zes airbags en gordelspanners.
De Vel Satis zal worden geleverd met vier verschillende motoren. Er
kan worden gekozen uit een V6 benzine- of dieselmotor en een
viercilinder benzine- of dieselmotor. De 3,5-liter V6 benzinemotor met
24 kleppen levert een vermogen van 245 pk / 177 kW en een koppel van
330 Nm bij 3.600 tp/min. De turbodiesel 3,0-liter V6 levert 180 pk /
130 kW en heeft een koppel van 350 Nm. De twee viercilinder motoren
doen hier niet veel voor onder met respectievelijk een vermogen van
165 pk / 120 kW voor de 2,0-liter 16v turbomotor en 150 pk / 110 kW
voor de 2,2 dCi 16v turbodieselmotor. De viercilinder diesel levert
overigens een koppel van 320 Nm.