Positieve en negatieve impulsen in een onzekere tijd
20/09/2001
Metaalunie over Miljoenennota 2002: De begroting 2002 die de regering
dinsdag heeft gepresenteerd is door de macabere gebeurtenissen in de
Verenigde Staten in een bijzonder kader komen te staan. De
onzekerheden over de cijfers zijn toegenomen en niemand kan nog
voorspellen hoe de uitkomsten zullen zijn. Het Centraal Planbureau had
echter al berekend dat de eerder vastgestelde groeivertraging sterker
is dan verwacht. Dankzij de in de achterliggende jaren gehanteerde
Zalm-norm zijn de overheidsfinanciën behoorlijk op orde en zijn de
uitgaven niet direct gekoppeld aan de inkomsten. Door dit beleid
behoeft de regering in de begroting (die overigens gebaseerd is op
behoedzame economische groeiverwachtingen) niet direct vooruit te
lopen op toekomstige tegenvallers. Dat neemt niet weg dat de jaren van
uitbundige economische groei voorbij zijn. Het kabinet heeft in de
begroting voor volgend jaar nog gerekend op een economische groei van
2%, ruim 1,5% lager dan de gemiddelde groei in deze kabinetsperiode.
Het begrotingsoverschot komt naar verwachting uit op 1% van het
nationale inkomen. De groei is er nog steeds, maar veel gematigder dan
in de afgelopen periode. Daardoor zal de werkeloosheid iets oplopen.
In de totale industrie wordt voor volgend jaar net als voor dit jaar
een afname van het arbeidsvolume met 0,25% verwacht.
Goed opgeleide medewerkers blijven echter nodig. Het belang daarvan
neemt alleen maar toe. Daarom is het een goede zaak dat het kabinet
136 miljoen euro extra in het beroepsonderwijs stopt. Jongeren uit het
vmbo worden gestimuleerd een mbo-opleiding te volgen en meer mbo'ers
moeten naar het hbo. De beroepsonderwijskolom wordt zo een echte
leerweg. Wij waarderen daarom de verruiming van de
afdrachtvermindering onderwijs.
Positief is ook de invoering van fiscaal gefacilieerde
winstdelingsregelingen. Flexibel belonen is een goed middel om de
beloning van medewerkers mee te laten ademen met de conjunctuur,
waarmee het risico van te hoge loonkosten kan worden afgewend of
verkleind. Verdere forse (niet CAO-gebonden) loonkostenstijgingen
kunnen wij ons niet permitteren, nu onze internationale
concurrentiepositie al behoorlijk verzwakt is.
Het bevorderen van de werkgelegenheid door fiscale faciliteiten voor
werkzoekenden en werkgevers (door de invoering van een
toetrederskorting en een afdrachtvermindering) verdient eveneens
waardering. Een slecht plan is echter het invoeren van een boete voor
werkgevers die werknemers van 57,5 jaar en ouder (moeten) ontslaan.
Dat werkt contraproductief. Minister Vermeend wil ouderen langer aan
het werk houden. Dat wordt alleen bereikt met positieve impulsen en
niet met verstarrende en remmende negatieve maatregelen.
De verlaging van de vennootschapsbelasting met 0,5% naar 34,5% stellen
wij uiteraard op prijs, maar vinden wij te weinig. Die moet in de
komende jaren snel meer worden. Overigens is ook een verdere reductie
van de collectieve lasten nodig. Helaas wordt onvoldoende
gebruikgemaakt van de ruimte die het regeerakkoord hiervoor biedt en
die ook werkelijk beschikbaar is (door de overvolle WW- en
WAO-fondsen).
Onze strijd (samen met anderen) tegen de onrechtvaardige
administratieve lasten op de grijskenteken-auto's heeft geresulteerd
in een bevredigende oplossing voor de categorie auto's die ook voor
privé-doeleinden worden gebruikt. Daarvoor komt een 10% bijtelling
zonder kilometeradministratie. Dat lijkt niet onredelijk. Het is ook
een goede zaak dat de onbelaste kilometervergoeding gehandhaafd
blijft. Dat in technologie en innovatie flink geïnvesteerd blijft
worden door het Ministerie van Economische Zaken, en dat er nog een
schepje bovenop wordt gedaan, is zeer te waarderen (met de WBSO, de
kennisoverdracht met inschakeling van brancheorganisaties en het samen
met het mkb zoeken naar kansrijke technologieën). Dat is ook van
belang voor onze internationale concurrentiepositie. Juist omdat wij
het vooral moeten hebben van onze export betreurt de Metaalunie dat de
bijdragen aan het Programma Starters Buitenlandse markten (PSB) worden
verlaagd, terwijl deze regeling in het mkb in de metaal zo succesvol
is gebleken.
De administratieve lastendruk is nog onvoldoende teruggedrongen. Van
de beoogde doelstelling tot 2002 is nog maar een kwart gerealiseerd.
Daarom dringt de Metaalunie aan op (aanvullende) concrete maatregelen
in het plan dat dit najaar aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden.
Goed nieuws is dat er wellicht een doorschuifregeling komt bij
bedrijfsovername, maar dat staat nog niet helemaal vast.
Over de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen, de aanleg van wegen
en de verbetering van het openbaar vervoer is de begroting van het
Ministerie van VROM vaag. In elk geval is daarvoor geen extra geld
uitgetrokken. Mogelijk dat het per 1 januari 2002 te starten nieuwe
Ruimtelijk Planbureau (waarvan de rol en de status vergelijkbaar zal
zijn met die van het CPB) een positieve invloed kan hebben op de
verdere beleidsontwikkeling.
Voorlopig blijft de verkeerscongestie een groot, dagelijks weerkerend
probleem.
Reageren : Mw. A. van den Berg
Redactieadres:
Bureau Metaalunie
Postbus 2600
3430 GA Nieuwegein
Telefoon: (030) 605 33 44
Fax: (030) 605 31 22
E-mail: info@metaalunie.nl
Metaalunie