VNA

Kabinet bevordert ongewild prive-gebruik zakenauto

BUNNIK, 19 september 2001. Voor werknemers met een auto van de zaak die ver van hun werk wonen zal de fiscale prikkel verdwijnen om de auto beperkt te gebruiken voor privé-doeleinden. Bovendien zullen die werknemers indien zij de auto van de zaak thans nauwelijks gebruiken voor privé doeleinden een fors bedrag extra aan belasting moeten gaan betalen. Dat bedrag kan in bepaalde situaties oplopen tot enige honderden guldens per maand.
Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) in haar reactie op de door het Kabinet voor 2002 aangekondigde maatregel om de auto van de zaak fiscaal te belasten voor het gebruik voor het woon-werkverkeer zodra de woon-werkafstand meer bedraagt van 30 kilometer enkele reis. De bij de VNA aangesloten auto- leasemaatschappijen hebben dagelijks meer dan 630.000 voertuigen voor zakelijk gebruik op de weg. De VNA gaat ervan uit, dat de aangekondigde maatregel directe gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering van hun klanten - zijnde de bedrijven die de leasevoertuigen inzetten
- omdat de berijders de extra kosten zullen proberen af te wentelen op hun werkgever, terwijl het wegvallen van de rem op privégebruik van de auto voor extra bedrijfskosten zorgt.

Naar het oordeel van de VNA heeft het Kabinet met de aangekondigde maatregel wel een benaderingswijze gekozen die als zodanig positief kan worden gewaardeerd. Het Kabinet heeft namelijk de fiscale belasting voor het woon-werkverkeer gekoppeld aan een aanpassing van de tabel die aangeeft bij welk aantal privé-kilometers per jaar welk percentage fiscale bijtelling geldt. Die aanpassing van die tabel is echter te mager, als gevolg waarvan de genoemde maatschappelijk en financieel ongewenste effecten optreden. Een oplossing van dit knelpunt is geboden en zal naar het oordeel van de VNA dan ook gezocht moeten worden in een verdere aanpassing van de bijtellingstabel in de vorm van een ophoging van de kilometrages per bijtellingscategorie.