VNA
Kabinet bevordert ongewild prive-gebruik zakenauto
BUNNIK, 19 september 2001. Voor werknemers met een auto van de
zaak die ver van hun werk wonen zal de fiscale prikkel verdwijnen om
de auto beperkt te gebruiken voor privé-doeleinden. Bovendien zullen
die werknemers indien zij de auto van de zaak thans nauwelijks
gebruiken voor privé doeleinden een fors bedrag extra aan belasting
moeten gaan betalen. Dat bedrag kan in bepaalde situaties oplopen tot
enige honderden guldens per maand.
Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA)
in haar reactie op de door het Kabinet voor 2002 aangekondigde
maatregel om de auto van de zaak fiscaal te belasten voor het gebruik
voor het woon-werkverkeer zodra de woon-werkafstand meer bedraagt van
30 kilometer enkele reis. De bij de VNA aangesloten auto-
leasemaatschappijen hebben dagelijks meer dan 630.000 voertuigen voor
zakelijk gebruik op de weg. De VNA gaat ervan uit, dat de
aangekondigde maatregel directe gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering
van hun klanten - zijnde de bedrijven die de leasevoertuigen inzetten
- omdat de berijders de extra kosten zullen proberen af te wentelen op
hun werkgever, terwijl het wegvallen van de rem op privégebruik van de
auto voor extra bedrijfskosten zorgt.
Naar het oordeel van de VNA heeft het Kabinet met de aangekondigde
maatregel wel een benaderingswijze gekozen die als zodanig positief
kan worden gewaardeerd. Het Kabinet heeft namelijk de fiscale
belasting voor het woon-werkverkeer gekoppeld aan een aanpassing van
de tabel die aangeeft bij welk aantal privé-kilometers per jaar welk
percentage fiscale bijtelling geldt. Die aanpassing van die tabel is
echter te mager, als gevolg waarvan de genoemde maatschappelijk en
financieel ongewenste effecten optreden. Een oplossing van dit
knelpunt is geboden en zal naar het oordeel van de VNA dan ook gezocht
moeten worden in een verdere aanpassing van de bijtellingstabel in de
vorm van een ophoging van de kilometrages per bijtellingscategorie.