Groningen, 19 september 2001 Persbericht nr. 180
GS willen met nieuwe partners en methoden duurzaamheid een nieuwe
impuls te geven
GS hebben besloten een bedrag van f 60.000,-- toe te kennen aan
diverse projecten die in het teken staan van duurzaamheid op het
gebied van natuur en milieu. Het gaat om het tweede programma "Leren
voor duurzaamheid", dat vorig jaar is gestart. De totale kosten die
met de uitvoering van de projecten gemoeid zijn bedragen f 612.268,--.
Het resterende bedrag wordt opgebracht door het Rijk (ong.
f 300,000,--) en andere instanties.
Het sleutelwoord bij het programma "Leren voor duurzaamheid" is
samenwerking, zoals dat is vastgelegd in het Provinciale
Ambitiestatemenet (PAS) NME21 (Natuur- en Milieueducatie). Het nieuwe
aan het PAS is dat de natuur- en milieueducatiesector op zoek moet
gaan naar nieuwe partners. Daarbij kan worden gedacht aan organisaties
op het gebied van mondiale ontwikkeling, bedrijfsleven en organisaties
op maatschappelijk gebied. In het PAS zijn de nabije leefomgeving en
de doelgroep jongeren centraal gesteld.
De keuze voor de nabije leefomgeving is gemaakt omdat het een tastbaar
en voor iedereen herkenbaar onderwerp is. Door jongeren bewust te
maken van de invloed van hun gedrag op de directe leefomgeving en hen
op een aantrekkelijke manier te laten zien hoe duurzaam gedrag een
positief effect kan hebben wordt een groot effect verwacht.
De projecten staan allen in het teken om duurzaamheid een stap verder
te brengen, met nieuwe partners - zoals het bedrijfsleven - en op
nieuwe manieren (bijvoorbeeld om kunstenaars erbij te betrekken).
Het gaat om 7 projecten, waarvan de eerste 4 al in 2000 zijn gestart;
de 3 laatst genoemde zijn nieuwe projecten:
1. Project kennisnet: ontwikkelen van nieuw en uitgebreid netwerk
NME. Het doel van dit project is om het huidige servicebureau
Lokale Agenda 21 van het Consulentschap NME, Milieufederatie en
COS te verbreden, waardoor de beschikbarheid van kennis en
informatie over het leren voor duurzaamheid goed bereikbaar wordt.
2. Het project Mondiale speurtocht bedrijfsterreinen richt zich op
jongeren van basisscholen en vanhet voortgezet onderwijs. Het is
de bedoeling dat het onderwijsveld en het bedrijfsleven
samenwerken om het thema leren voor duurzaamheid op
bedrijfsterreinenen in praktische zin te operationnaliseren.
3. Het project Mikkelhorst in de gemeente Haren behelst een boerderij
met tuinderij en recreatie- en natuurweidegebied met een
educatieve- en publieksfunctie die vooral door zorg- en
maatschappelijke instellingen gerund wordt
4. Binnen het project scouting, ondernemen en bedrijvigheid in
Groningen en Zuid Afrika, werken Scouting, COS en NME samen. Het
centrale thema is werken. Voor veel jongeren in Nederland eheeft
werken een andere betekenis (luxe n vermaak) dan in Zuid-Afrika
(noodzaak en werkervaring).
5. Theater van de natuur: het waterschap Hunze en Aa's wil in
samenwerking met Staatsbosbeheer en een beeldend kunstenaar een
uitdagend jongerenproject voor leerlingen van de basisscholen en
het voortgezet onderwijs aan hun project theater van de natuur een
structurele basis geven. De nadruk ligt met name op het samen met
betrokken partners en het NME beeldend maken van duurzaamheid.
6. De Heemtuin, een samenwerkingsverband van 9 gemeenten in Oost- en
Midden-Groningen op het gebied van NME, wil met het project
Buitenlokaal inhoud geven aan een vraaggerichte benadering van
haar activiteiten. Centraal daarbij staat de adoptie van
natuurterreinen door basisscholen in hun nabije omgeving.
7. Het project Leren voor Duurzaamheid Voortgezet Onderwijs heeft de
drie noordelijke provincies als werkgebied. De kern van het
project is dat docenten voortgezet onderwijs van verschillende
disciplines benaderd, geactiveerd en begeleid worden om
duurzaamheidsonderwijs te ontwerpen en ook daadwerkelijk uit te
voeren.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Wim Trip, afdeling bestuurscontacten, provincie Groningen, tel. 050
3164129