SsangYong Rexton
Nieuwe maatstaf in styling, luxe en value for money
(19 september 2001)
SsangYong presenteert een geheel nieuw vlaggenschip, de Rexton. Hij
hoort zonder enige twijfel thuis in de top van het 4WD-segment waar
met name de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery, de
Mercedes-Benz M-klasse en de Toyota LandCruiser de dienst uitmaken. De
Rexton betreedt dit speelveld met een zeer luxe uitrusting, met de
kracht van een 3,2-liter zescilinder benzinemotor en met een
uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Hij biedt value for
money. Door zijn formaat - de 4x4 is 4,72 meter lang - en door zijn
luxe positioneert hij zich boven de Musso.
De nieuwe Rexton (een samenvoeging van het Latijnse rex (koning) en
het Engelse tone, als verwijzing naar muziek) is niet alleen een
nieuwe, toonaangevende 4WD van SsangYong: hij markeert tevens een
nieuwe start van het merk na de losmaking van Daewoo. Gunstige
financiële resultaten, een vastberaden managementteam en nieuwe
modellen geven de herstart van het zelfstandige SsangYong Motor
Company een extra impuls.
Italdesign legde de basis voor de karakteristieke, heldere
neo-futuristische lijnen van de Rexton, wat tevens de Europese
uitstraling van de nieuwe SsangYong verklaart. De carrosserie heeft
een kenmerkende en strakke vorm, waarin de robuuste sculptuur van een
stoere, imposante 4x4 duidelijk naar voren komt. De ronde, gladde
vormen van de Rexton tonen weliswaar gracieus, het design laat er geen
twijfel over bestaan dat het hier om een stoere, gespierde 4x4 gaat.
Veiligheid
Bij de ontwikkeling van het nieuwe topmodel heeft SsangYong onder meer
de Lexus RX300, de Mercedes-Benz M-klasse en de BMW X5 als referentie
gebruikt. Veel aandacht is uitgegaan naar de veiligheid, waarbij zowel
de strenge Amerikaanse als de nieuwste Europese voorschriften als
minimumnorm gehanteerd werden. Evenzeer besteedden de technici
aandacht aan het milieu. Met als resultaat dat de nieuwkomer aan de
Euro III emissienormen voldoet. Daarnaast is 85 procent (naar gewicht)
van de gebruikte materialen recyclebaar.
Innovatieve productieoplossingen dragen bij aan lagere kosten en
daarmee aan een attractieve prijsstelling. De carrosserie telt 3.700
laspunten, ruim een kwart minder dan bij de Musso, zonder dat het ten
koste gaat van de stijfheid. Daarnaast is het aantal
montagehandelingen aan de productielijn met tien procent verminderd
ten opzichte van de Musso. In de klasse van de Rexton spreekt
topkwaliteit vanzelf. Het streven van SsangYong is een vijftien tot
dertig procent hogere score dan de concurrentie in de internationale
kwaliteitsnormering van de auto-industrie, de IQS (Initial Quality
Survey).
Ruw terrein
De Rexton heeft een flinke wielbasis van 2.820 mm, wat bijdraagt aan
de rijstabiliteit. Het voorste gedeelte van het frame is relatief
lang, wat de botsveiligheid vergroot. De bewegingsvrijheid in ruw
terrein is groot. Achter heeft de auto een overhang van slechts twaalf
centimeter, wat resulteert in een uitloophoek van 29 graden.
Maximale luxe
In het segment van de Rexton is maximale luxe een vereiste: de 4x4 is
dan ook leverbaar met voorzieningen als elektronisch gestuurde
vierwielaandrijving, elektrische stoelverstelling met geheugen,
stoelverwarming en satellietnavigatie. Geavanceerde klimaatregeling
(inclusief airco) vergroot eveneens het comfort.
Zeer luxe 4x4 met hoog veiligheidsniveau
De Rexton is niet alleen luxe, hij straalt het uit ook. Dat blijkt
direct bij een blik in het interieur. De metaalgetinte accenten en de
speelse afwisseling door het gebruik van twee kleuren scheppen een
aangename sfeer die past bij een auto van dit niveau.
De grote 4x4 biedt volop hoofd- en beenruimte. De stoelen zijn op vele
manieren te verstellen voor het grootst mogelijke zitcomfort. In het
interieur zijn ook diverse voorzieningen om tal van artikelen op te
bergen, zoals bekerhouders en opbergruimtes onder, achter en tussen de
voorstoelen. Ergonomie stond bij de ontwikkeling van het interieur
centraal, wat resulteert in een gebruiksvriendelijke indeling en
vormgeving.
Stoelverwarming
De Rexton staat garant voor comfort en een luxe, zoals dat hoort bij
een auto in het topsegment van de 4WD. Vering en schokdemping zijn
opvallend soepel en de auto heeft een uitgebreide uitrusting. De
zijruiten zijn elektrisch te bedienen en er is uiteraard centrale
vergrendeling aan boord. Ook de buitenspiegels zijn elektrisch te
verstellen, evenals de stoelen voorin. Die zijn bovendien voorzien van
stoelverwarming. De achterbank is in twee ongelijke delen (60 40)
neerklapbaar. Een sterk veiligheidsnet (optioneel) vangt eventueel
naar voren schuivende lading op bij een noodstop.
De nieuw ontwikkelde automatische climate control regelt de temperatuur en de luchtvochtigheid in de auto zeer nauwkeurig. Het systeem past zich ook snel aan veranderende omstandigheden aan, bijvoorbeeld wanneer de auto plotseling in de volle zon komt. Onmiddellijk zorgt de elektronica voor een snellere ventilatie met koele lucht om het klimaat in de auto aangenaam te houden.
Vijf sterren
De Rexton beschikt over een omvangrijke reeks actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen, zoals dubbele airbags en gordelspanners.
Zijairbags zijn optioneel. Grote remschijven voor leveren een
geweldige vertraging in combinatie met de dubbele rembekrachtiger.
Verder is de auto uitgerust met Bosch ABS (5.3). De portieren zijn
versterkt met overdwars geplaatste balken van extra stevig staal
waarmee de Rexton een dusdanig hoog veiligheidsniveau biedt dat hij
vijf sterren kan behalen in de NCAP-botsproeven.
Motor, aandrijflijn en onderstel op comfort gericht Voor prestaties op de weg en in het terrein hanteerden de technici van SsangYong de M320 van Mercedes-Benz als hun benchmark. Onder de kap van de Rexton zit dan ook een beproefde zescilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 3,2-liter, die voldoende kracht levert voor prima prestaties zowel on- als off road. De geavanceerde vierwielaandrijving draagt daaraan eveneens in belangrijke mate bij.
Extra stijfheid van de krachtbron, de transmissie, de 4x4-techniek en de stuurinrichting zorgen voor een hoger prestatieniveau. Voor de bediening van de handgeschakelde vijfbak heeft SsangYong een innovatief bedieningsmechanisme ontwikkeld dat zowel nauwkeurig als direct schakelt maar geen trillingen aan de pook doorgeeft.
Permanente vierwielaandrijving
De Rexton heefy een door Borg-Warner ontwikkelde permanente
vierwielaandrijving met een elektronische regeling die de
aandrijfkrachten naar de wielen met de meeste grip voert en daarbij
gebruikmaakt van sensoren die onder meer de stand van het gaspedaal en
wielsnelheden registreren. De regeleenheid stuurt een elektronische
koppeling aan, die de krachten schokvrij verdeelt over voor- en
achteras. Het systeem is daarnaast in staat de aandrijfkrachten per
wiel afzonderlijk te reguleren. Dat zorgt voor een stabiel rijgedrag
ongeacht het soort ondergrond.
Voor de Rexton is een nieuwe automatische versnellingsbak beschikbaar
met een brandstofbesparende lock-upfunctie. De bestuurder kan kiezen
uit drie schakelprogramma's:
Power, Normal en Winter.
Wegligging
Met het oog op souplesse en een uitstekende wegligging heeft SsangYong
bij het onderstel gekozen voor een volledig onafhankelijke ophanging
vóór en een vijfvoudig opgehangen achterasconstructie. Voor zijn er
dubbele triangels. Schroefveren voor en achter staan garant voor
comfort en stabiliteit. Ook de stuurinrichting (tandheugel) draagt
hieraan bij.
Schuim gevulde holle ruimten en trillingdempend materiaal op
belangrijke plaatsen reduceren het geluidsniveau. De versnellingsbak
en pook zijn ook voorzien geluidsisolatie en de motorruimte is
bekleed.
Min veertig graden
Om de kwaliteit van het ontwerp aan de praktijk te toetsen zocht
SsangYong de meest extreme omstandigheden op. Het extreem warme Death
Valley (Nevada) en het ijskoude Kapuskasing (Ontario) vormden het
decor: de Rexton heeft bewezen probleemloos te functioneren bij zowel
temperaturen van vijftig graden boven nul als veertig graden onder het
vriespunt.
SsangYong Motor Company heeft opgaande lijn te pakken
Sinds de verzelfstandiging boekt SsangYong Motor Company weer prima
resultaten. Na een turbulente en onzekere periode heeft SsangYong de
opgaande lijn te pakken, mede dankzij een nieuw managementteam en het
vertrouwen dat crediteuren aan het concern hebben gegeven. De Rexton
is het tastbare resultaat van de herstart van het merk. Bovendien
stevent SsangYong af op een recordomzet.
Ondanks de vertraagde economische groei wereldwijd en de daardoor
afnemende vraag naar auto's, noteert SsangYong Motor Company, gerekend
over het afgelopen halfjaar, zijn hoogste omzet ooit. Dat komt mede
doordat de populariteit van de 4x4's wereldwijd groeit, waardoor
steeds meer automobilisten kiezen voor een luxe 4x4 zoals de Musso of
de Korando. Juist deze modellen beantwoorden aan de eisen op het
gebied van comfort, kwaliteit, ruimte en multifunctionaliteit.
Optimisme
SsangYong verwacht dit jaar wereldwijd 120.000 auto's te verkopen, wat
in financiële zin neerkomt op een omzetgroei van 18 procent ten
opzichte van vorig jaar. Dit versterkt het optimisme over de toekomst.
De stijging van productie en de opgaande lijn zijn volgens de
concernleiding mede het gevolg van een eerdere ingrijpende
reorganisatie en de enthousiaste inzet van alle medewerkers.
De financiële resultaten sterken het vertrouwen van de crediteuren en
de financiële partners. SsangYong Motor Company ziet toe op een zo
transparant mogelijke en dus inzichtelijke bedrijfsvoering om dat
vertrouwen vast te houden. Efficiency en een sterke
concurrentiepositie gelden op alle niveaus in het concern als maatstaf
voor beslissingen. Het management waakt daarnaast over goede
arbeidsomstandigheden wat bijdraagt aan de stabiliteit en de kracht
van de onderneming.
Langere termijn
Ook op de langere termijn loopt de versterking van de financiële
positie als een rode draad door de bedrijfsvoering. SsangYong streeft
naar een zo efficiënt mogelijke manier van werken tegen de laagst
mogelijke kosten. Continu houdt het management de productie tegen het
licht om de efficiency te toetsen en om een arbeidsklimaat te scheppen
waarmee het bedrijf snel op toekomstige ontwikkelingen kan inspelen.
De distributieorganisatie groeit. Om te beginnen zijn in Korea
exclusieve dealers aangesteld en verder verkoopt SsangYong zijn
modellen via dealers van de lokale distributieorganisaties van Cyber
en Daewoo. Voor de activiteiten buiten Korea wordt samengewerkt met
102 importeurs, waarvan 16 in West-Europa, 8 in Oost-Europa, 36 in het
Midden-Oosten en Afrika, 11 in Azie en 31 in Latijns-Amerika. Verder
heeft SsangYong assemblagefabrieken in Oost-Europa (2) en in
Azië-Oceanie (6). Ook wordt samengewerkt met DaimlerChrysler voor de
verkoop van de Istana onder de naam Mercedes-Benz MB 100 in Azië,
Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika.
Europa
De groei tekent zich ook af in Europa. De verkopen vertonen sinds de
verkoopstart van het merk een gestage groei. De beëindiging van de
samenwerking met Daewoo zal de verkoop een nieuwe impuls geven:
SsangYong bepaalt zelfstandig de koers. Inmiddels is de spiraal naar
positieve resultaten omgebogen mede dankzij de grote belangstelling
voor de Musso TD 2.9.
De Rexton zal de verkoop naar verwachting verder doen stijgen.
SsangYong schat dat deze luxe 4x4 voor een verdubbeling van de
verkopen zal zorgen. Daarmee groeit het Europese aandeel in de
productie van zo'n 10.000 auto's nu naar 20.000 binnen tweejaar.
Met de Rexton mikt SsangYong vooral op de markt van de grote
4x4-auto's. Het nieuwe vlaggenschip is door zijn uitrusting en
uitstraling bedoeld als alternatief voor mensen die tot dusver kijken
naar de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery, de Mitsubishi
Pajero en de Toyota LandCruiser.
Nieuw model
SsangYong specialiseert zich in de ontwikkeling en productie van
toonaangevende 4x4-modellen en richt daarmee de pijlen op de mensen
die een exclusieve auto zoeken met bijbehorende kwaliteit en
persoonlijke service. De Rexton is daarvan een exponent. Voor 2004
staat een compleet nieuw model op stapel. Beide moeten ervoor zorgen
dat wereldwijd de verkopen omhoog gaan van 120.000 dit jaar naar
176.000 in 2005, waarvan 43.000 voor rekening komt van markten buiten
Korea.