Argumenten van het Westlandse bedrijfsleven voor één gemeente Westland
Er zijn vele redenen om op 19 september te kiezen voor één gemeente
Westland. Hieronder vindt u ze samengevat:
1. Het Westland is een gebied met een sterke sociale en economische
samenhang en een herkenbare eigen identiteit. Er is niet voor niets
al een vlag en een naam voor één gemeente Westland.
2. In één gemeente Westland krijgt het belang van de streek meer
bestuurlijke aandacht. Zo kunnen bij de vestiging, uitbreiding of
behoud van bedrijven de gevolgen daarvan voor het gehele gebied in
beschouwing worden genomen.
3. Binnen Haaglanden wordt het Westland na Den Haag de grootste
gemeente. Het krijgt daardoor veel meer invloed. Eén gemeente
Westland gaat echt meetellen in Haaglanden.
4. Bij Rijk en Provincie legt één gemeente Westland meer gewicht in
de schaal dan een verdeeld Westland. Voorbeeld: het verkeersproject
verlengde veilingroute/Westerlee/doortrekken A20 gaat niet door
omdat Rijk en provincie andere prioriteiten hebben. Eén gemeente
Westland had krachtiger kunnen opkomen voor dit project dat voor
het hele gebied van belang is.
5. De Westlandse gemeenten vinden allemaal dat Midden-Delfland als
groen en open gebied in stand moet blijven. De belangen van
Midden-Delfland kunnen echter beter worden gediend vanuit de sterke
economische eenheid van één gemeente Westland dan vanuit een aparte
Midden-Delflandgemeente die te weinig economisch draagvlak zal
hebben. Voorbeeld: de problematiek van het verspreide glas in
Midden-Delfland kan gemakkelijker worden aangepakt vanuit één
gemeente Westland.
6. De scheiding tussen glasgemeenten en grasgemeenten is
kunstmatig. Schipluiden heeft nu na Naaldwijk en s-Gravenzande het
grootste areaal tuinbouw, vergelijkbaar met dat van Monster en
groter dan dat van Wateringen. Ook na de herontwikkeling van de
Harnaschpolder blijft er in Schipluiden nog veel glas over. Eén
gemeente Westland zal zich inzetten voor de belangen van glas èn
gras.
7. De afstand tussen burger en bestuurder wordt niet bepaald door
de grootte van de gemeente. Door een goede organisatie kan de
dienstverlening in de dorpen via lokale loketten zelfs beter worden
dan nu. De discussie en besluitvorming over bijvoorbeeld de aanleg
van wegen en nieuwe bestemmingsplannen vindt nu ook al plaats met
de groep direct betrokken inwoners. Dat verandert niet bij de
vorming van één gemeente Westland.
8. De identiteit van een dorp wordt bepaald door de mensen die er
wonen en leven, en niet door de raadsleden en de burgemeester. Het
sociale leven is verbonden aan de dorpen, dat verandert niet met de
vorming van één gemeente Westland. Zie Kwintsheul, Honselersdijk,
Maasdijk, Poeldijk, Heenweg, Den Hoorn, enzovoorts.
9. Kiezen voor één gemeente Westland betekent kiezen voor een
sterke economie, een duurzame ontwikkeling en meer gevarieerde
werkgelegenheid binnen de gemeentegrenzen. De plannen van de
gemeenten voor een Nieuw, vitaal en leefbaar Westland kunnen vanuit
één gemeente effectiever en efficiënter worden uitgevoerd.
10. Voor hun aankopen gaan Westlanders naar de vele leuke winkels
in hun directe omgeving. Vaak vinden ze die winkels binnen hun
eigen plaats. Soms bezoeken ze daarvoor een ander winkelcentrum.
Dat verandert niet bij de vorming van één gemeente Westland. Wat
wel verandert is dat bij nieuwbouw van winkels beter zal worden
gekeken naar het evenwicht tussen de verschillende plaatsen.
11. Eén gemeente Westland zal zorgen voor een democratischer
bestuur, door de opheffing van gemeenschappelijke regelingen en
verordeningen. Nu is er vaak zeer uitvoerig overleg, zijn er hoge
kosten en moeizame compromissen tussen de huidige gemeenten. De
invloed van de gemeenteraadsleden op de besluitvorming zal groter
worden.
12. Kleine gemeenten hebben in het algemeen minder expertise dan
grote gemeenten. Eén gemeente Westland heeft meer mogelijkheden om
te bouwen aan een kwalitatief sterker ambtelijk apparaat, doordat
er meer ruimte is voor specialisatie en specifieke deskundigheid.
13. Eén gemeente Westland zal sterker staan bij het weerstaan van
nieuwe aanspraken van omliggende gemeenten op het grondgebied.
14. Eén gemeente Westland kan door eenduidige regelgeving voor het
hele gebied het vestigingsklimaat voor bedrijven verbeteren. Nu
stelt elke gemeente zijn eigen voorwaarden en eisen. Bijvoorbeeld:
lokale tarieven, bestemmingsplannen, bouw- en woningtoezicht,
grondbedrijf.
15. Eén gemeente Westland heeft meer bestuurskracht en kan daarom
haar bevoegdheden en taken betere uitvoeren. Vanuit één gemeente
kan ook flexibeler worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen.
16. Eén gemeente Westland is voor het georganiseerd bedrijfsleven
en andere maatschappelijke organisaties de enige en daarom
herkenbare gesprekspartner voor tal van onderwerpen. Het bestuur
wordt overzichtelijker en daardoor inzichtelijker.
17. De vorming van één gemeente Westland is niet uniek. In ons land
zijn al vaker met succes zeven of meer gemeenten samengevoegd, ook
gemeenten met hetzelfde aantal inwoners als het Westland.
Om een duidelijke uitspraak van de inwoners van het Westland kan de
politiek niet heen. Dat geldt voor de gemeenteraden, maar ook voor
de provincie en het Rijk. Het Westland moet zelf beslissen over
zijn bestuurlijke toekomst.
Laat daarom op 19 september uw stem niet verloren gaan!
Terug naar de vorige pagina
home | e-mail | copyright | disclaimer