Blue Martini Software levert basis voor Nuon-klantenportal
Dankzij CRM-initiatief krijgt energieconsument grotere keuze en lagere
kosten
Amsterdam, 18 september 2001 - Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE),
legt met haar external Customer Relationship Management-applicaties (eCRM)
de basis voor de nieuwe e-business- en portal-initiatieven van
energiebedrijf NUON. Met deze initiatieven wil het internationale energie-
en waterbedrijf particuliere en zakelijke klanten de mogelijkheid bieden
leveranciers on line te selecteren en energieverbruik on line te beheren.
Met de eCRM-applicaties van Blue Martini gaat Nuon portals opzetten, waarmee
particuliere en zakelijke gebruikers via het web kunnen communiceren en
transacties kunnen uitvoeren. Dit leidt tot lagere energie- en waterkosten
en biedt de klanten meer keuzemogelijkheden en flexibiliteit. Daarnaast
benut Nuon de
Blue Martini-oplossingen om haar klanten en de markt beter te kunnen
analyseren en hierdoor beter inzicht te krijgen in de wensen van de klanten.
Hierdoor kan Nuon haar concurrentievoordeel vergroten en initiatieven
opzetten om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.
"Met Blue Martini als bedrijfsbreed eCRM-platform willen we de kwaliteit van
onze klantenservice verbeteren, ons marktaandeel uitbreiden, de
winstgevendheid vergroten, nieuwe markten betreden en onze positie als
vooraanstaand Europees energiebedrijf behouden", zegt Hans Von Burg, CEO van
Nuon Valley (e-Business Unit of Nuon). "Door de liberalisering van de
energiemarkt moet Nuon zich concentreren op het vaststellen, veroveren en
behouden van particuliere, zakelijke en overheidsklanten. Blue Martini heeft
bewezen voorop te lopen met het stimuleren van waardevolle,
gepersonaliseerde on line relaties die nodig zijn om dit initiatief tot een
succes te maken."
"Door de deregulering van de internationale energiemarkt worden het
onderscheidend vermogen, het verbeteren van haar klantenservice, de
omzetgroei en het terugdringen van operationele kosten afhankelijk van een
effectieve
e-business-strategie", zegt Monty Zweben, President en CEO van Blue Martini
Software. "Nuon is een visionaire onderneming die inspeelt op
marktveranderingen en haar klanten en de voordelen van e-business wil laten
benutten."
De eerste fase van de portal is momenteel operationeel en biedt
functionaliteiten waarmee klanten hun energie-uitgaven kunnen verlagen.
Klanten kunnen hun energieverbruik in real-time analyseren, vergelijken met
gemiddelde waarden en goed gefundeerde besluiten nemen om de kosten terug te
dringen.
Doordat de Blue Martini-software is geïntegreerd met SAP-ERP-systemen van
Nuon, zijn de gegevens over het energieverbruik van klanten in realtime
beschikbaar. Op basis van de verdere ontwikkeling van de portal wil Nuon de
loyaliteit van haar klanten verbeteren en nieuwe klanten binnenhalen.
Uitbreidingen zullen bestaan uit on line transacties,
multichannel-marketingcampagnes, e-procurement-systemen en cross-selling van
extra producten en diensten.
Nuon
Nuon is een toonaangevende, onafhankelijke internationale onderneming die
actief is met de marketing, verkoop en distributie van energie en daaraan
gerelateerde producten en diensten. Het bedrijf biedt integrale oplossingen
op gebied van de waterketen voor miljoenen klanten en loopt voorop in de
toepassing van duurzame energie. Nuon verhandelt, vervoert, distribueert en
verkoopt energie aan bedrijven, particulieren en overheden en is een
nutsbedrijf dat zich concentreert op energie (elektriciteit, gas en
verwarming) en water. Op basis van deze producten biedt Nuon haar klanten
een nauw samenhangend producten- en dienstenpakket.
Het business model van Nuon bestaat uit het uitvoeren, leveren en
ondersteunen van wateroplossingen en duurzame energie.
Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4
eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners
vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze
doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier
applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini
Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen
op specifieke behoeften van bedrijven; de complete suite kan worden ingezet
voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en
personalisering.
Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere Amsterdam Schiphol
Airport, Benetton, Dockers, Harley-Davidson, Iomega Corporation, Levi
Strauss & Co., Polaroid Corporation en Virgin.