Ingezonden persbericht

Blue Martini Software levert basis voor Nuon-klantenportal

Dankzij CRM-initiatief krijgt energieconsument grotere keuze en lagere kosten

Amsterdam, 18 september 2001 - Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE), legt met haar external Customer Relationship Management-applicaties (eCRM) de basis voor de nieuwe e-business- en portal-initiatieven van energiebedrijf NUON. Met deze initiatieven wil het internationale energie- en waterbedrijf particuliere en zakelijke klanten de mogelijkheid bieden leveranciers on line te selecteren en energieverbruik on line te beheren.

Met de eCRM-applicaties van Blue Martini gaat Nuon portals opzetten, waarmee particuliere en zakelijke gebruikers via het web kunnen communiceren en transacties kunnen uitvoeren. Dit leidt tot lagere energie- en waterkosten en biedt de klanten meer keuzemogelijkheden en flexibiliteit. Daarnaast benut Nuon de
Blue Martini-oplossingen om haar klanten en de markt beter te kunnen analyseren en hierdoor beter inzicht te krijgen in de wensen van de klanten. Hierdoor kan Nuon haar concurrentievoordeel vergroten en initiatieven opzetten om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.

"Met Blue Martini als bedrijfsbreed eCRM-platform willen we de kwaliteit van onze klantenservice verbeteren, ons marktaandeel uitbreiden, de winstgevendheid vergroten, nieuwe markten betreden en onze positie als vooraanstaand Europees energiebedrijf behouden", zegt Hans Von Burg, CEO van Nuon Valley (e-Business Unit of Nuon). "Door de liberalisering van de energiemarkt moet Nuon zich concentreren op het vaststellen, veroveren en behouden van particuliere, zakelijke en overheidsklanten. Blue Martini heeft bewezen voorop te lopen met het stimuleren van waardevolle, gepersonaliseerde on line relaties die nodig zijn om dit initiatief tot een succes te maken."

"Door de deregulering van de internationale energiemarkt worden het onderscheidend vermogen, het verbeteren van haar klantenservice, de omzetgroei en het terugdringen van operationele kosten afhankelijk van een effectieve
e-business-strategie", zegt Monty Zweben, President en CEO van Blue Martini Software. "Nuon is een visionaire onderneming die inspeelt op marktveranderingen en haar klanten en de voordelen van e-business wil laten benutten."

De eerste fase van de portal is momenteel operationeel en biedt functionaliteiten waarmee klanten hun energie-uitgaven kunnen verlagen. Klanten kunnen hun energieverbruik in real-time analyseren, vergelijken met gemiddelde waarden en goed gefundeerde besluiten nemen om de kosten terug te dringen.

Doordat de Blue Martini-software is geïntegreerd met SAP-ERP-systemen van Nuon, zijn de gegevens over het energieverbruik van klanten in realtime beschikbaar. Op basis van de verdere ontwikkeling van de portal wil Nuon de loyaliteit van haar klanten verbeteren en nieuwe klanten binnenhalen. Uitbreidingen zullen bestaan uit on line transacties, multichannel-marketingcampagnes, e-procurement-systemen en cross-selling van extra producten en diensten.

Nuon
Nuon is een toonaangevende, onafhankelijke internationale onderneming die actief is met de marketing, verkoop en distributie van energie en daaraan gerelateerde producten en diensten. Het bedrijf biedt integrale oplossingen op gebied van de waterketen voor miljoenen klanten en loopt voorop in de toepassing van duurzame energie. Nuon verhandelt, vervoert, distribueert en verkoopt energie aan bedrijven, particulieren en overheden en is een nutsbedrijf dat zich concentreert op energie (elektriciteit, gas en verwarming) en water. Op basis van deze producten biedt Nuon haar klanten een nauw samenhangend producten- en dienstenpakket. Het business model van Nuon bestaat uit het uitvoeren, leveren en ondersteunen van wateroplossingen en duurzame energie.

Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4 eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen op specifieke behoeften van bedrijven; de complete suite kan worden ingezet voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en personalisering.

Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley-Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., Polaroid Corporation en Virgin.