MKB Nieuws, bericht
18-09-2001
Miljoenennota 2002: 3,1 miljard euro ruimte voor lastenverlichting
onbenut.
MKB-Nederland ziet aantal fiscale wensen gerealiseerd.
De conjuncturele groeivertraging tast de toch al verslechterende
concurrentiepostie van het bedrijfsleven verder aan. Hoge loonkosten,
een te hoge arbeidsinkomensquote en een dalende winstquote, brengen
conjunctuurgevoelige sectoren als de industrie in de gevarenzône, met
alle gevolgen vandien voor onder andere de werkgelegenheid. Alle
aandacht zal dan ook gericht moeten zijn op het verlagen van de lasten
voor bedrijven, op de korte en langere termijn. Het Kabinet stelt een
lastenverlichting van 1,3 miljard euro voor, maar laat 3,1 miljard
euro aan mogelijke lastenverlichting onbenut in de Miljoenennota 2002.
MKB-Nederland wil voor de korte termijn een substantiële terugsluizing
van de sociale fondsen. Dit past binnen de financiële kaders van het
Regeerakkoord. Voor de langere termijn moet de vennootschapsbelasting
tot 30% worden teruggebracht.
Alhoewel het de laatste begroting is van Paars-2, zou MKB-Nederland
een veel harder antwoord willen zien op de tegenvallende economie.
MKB-Nederland vindt dit zo belangrijk, dat zij voorstelt het
Najaarsoverleg te vervroegen.
Grootste bottleneck bij het verbeteren van de concurrentiepositie is
de ontwikkeling van de arbeidsinkomensquote en de forse groei van de
loonkosten, zeker ook in relatie tot de ons omringende landen. Deze
hoge loonkosten worden voor een deel veroorzaakt door de schaarste op
de arbeidsmarkt, die nauwelijks zal afnemen. Terecht zet het Kabinet
hoog in op arbeidsmarktverruimende maatregelen. De beoogde fiscale
faciliteiten vormen zowel voor werkzoekenden als werkgevers een goed
instrument om de arbeidsdeelname te bevorderen. Met name de
toetrederskorting zal bijdragen aan het verminderen van de armoedeval.
MKB-Nederland vindt het uit oogpunt van arbeidsmarktverruiming
ongepast een boete voor werkgevers in te voeren die werknemers van
57,5 jaar en ouder -moeten- ontslaan. Hiermee geeft het Kabinet een
verkeerd signaal af. Voorts kunnen de sociale premies veel verder
omlaag dan het Kabinet voorstelt. MKB-Nederland bepleit voor de
komende jaren een veel forsere verlaging van de premies, waarbij het
overschot van 4,5 miljard euro in circa drie, vier jaar wordt
weggewerkt. De gerichte lastenverlichting die hiermee wordt bereikt om
bedrijven te laten investeren en daarmee de arbeidsproductiviteit te
laten toenemen, is gerechtvaardigd. Tegelijkertijd is deze
premieverlaging een extra argument voor de vakbeweging om de looneisen
te matigen.
Het laten mee-ademen van beloningsvormen met de conjunctuur, is een
ander middel om de loonontwikkeling in de hand te houden. De in dit
verband voorgestelde fiscale faciliteit voor flexibel belonen is een
eerste stap in de goede richting naar beheersing van de structurele
loonkosten.
MKB-Nederland ondersteunt de extra investeringen van het Kabinet in
onderwijs, veiligheid en zorg. In 2002 stopt het Kabinet 136 miljoen
euro extra in het beroepsonderwijs. Dit is niet alleen van belang
omdat de arbeidsmarkt roept om beter en hoger opgeleide mensen, maar
ook het beroepsonderwijs zelf komt in een beter daglicht te staan.
MKB-Nederland juicht deze investeringen toe, maar wil deze bijval wel
koppelen aan aantoonbare toegevoegde waarde. Een zelfde soort value
for money-principe geldt wat MKB-Nederland betreft ook voor de extra
overheids-investeringen in de zorg. Eerst zien, dan geloven. De 10%
meer blauw op straat zorgt niet voor een evenredig groter gevoel van
veiligheid. Veel ondernemers en hun medewerkers voelen zich onveiliger
dan ooit.
MKB-Nederland vindt de verlaging van de vennootschapsbelasting wel erg
mager. In de komende vier jaar dient sneller te worden doorgetikt'
naar een trapsgewijze verlaging tot een voorlopig eindtarief van 30%.
MKB-Nederland is uitermate verheugd dat een aantal consumentgerichte
sectoren van het knellend keurslijf van het hoge btw-tarief wordt
verlost, in casu de medische hulpmiddelen branche en de
sportaccommodaties. Hiermee gaat een grote wens van MKB-Nederland in
vervulling.
MKB-Nederland prijst het Kabinet dat het niet de ogen heeft gesloten
voor de problemen die het bedrijfsleven ondervindt met de fiscale
regeling voor grijskentekenauto's. Een 10% bijtelling zonder
boekhouding is het eindresultaat. Voor-komen moet worden dat bij de
vaststelling van de auto's die in aanmerking komen te streng wordt
geselecteerd. Gevolg daarvan kan zijn dat de oplossing een lege dop
blijkt.
Waardering heeft MKB-Nederland voor de royale investeringen die EZ
blijft doen in technologie en innovatie. Te denken valt aan de WBSO,
het inschakelen van de regeling voor branche-organisaties bij
kennisoverdracht en het samen met het mkb zoeken naar kansrijke
technologieen, die in kleine en middelgrote bedrijven kunnen worden
ontwikkeld. De extra impuls aan het toepassen van ict in het midden-
en kleinbedrijf is een prima initiatief. Teleurstellend is het feit
dat EZ het nijpend tekort aan bedrijsfsterreinen weliswaar signaleert,
maar oplossingen doorschuift naar het volgend Kabinet. Investeren in
de ruimtelijke infrastructuur is sowieso van de politieke
urgentie-agenda afgevoerd. Hoe kan dat?
Vooruitlopend op de verdergaande Europese éénwording verdient het
waardering dat het budget technologiegelden voor samenwerking tussen
middelgrote en kleine bedrijven in Europa aanzienlijk wordt verhoogd.
Onbegrijpelijk vindt MKB-Nederland het doodzwijgen van ambitieuze
plannen, verwoord in het Handvest Kleine Ondernemingen, die de
afgelopen jaren door de Europese Raad zijn ontwikkeld (Lissabon,
Bologna) om de positie van het mkb in Europa aanzienlijk te
versterken.
Delft, 17 September 2001