IAA-HIGHLIGHT: Saab 9X-conceptcar
Vierdimensionale Saab
(18 september 2001)
De Saab 9X-conceptcar werd aan het publiek getoond op de IAA te
Frankfurt. Deze 9X is een mix van diverse modellen in één auto. Dit
geeft maar weer aan wat voor modellenstrategie Saab voor ons in petto
heeft.
De 9X heeft een zeer opmerkelijk design en zit vol noviteiten. De
nieuwe door Saab zelfontwikkelde 300 pk sterke 3,0-liter
V6-turbokrachtbron en de vierwielaandrijving zijn exponenten van deze
techniek. De V6 zorgt ervoor dat de 9X een top heeft van 250 km/h
(begrensd) en accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden. Ook het
extreem hoge koppel van de 9X valt op, namelijk 410 Nm bij 2.200
tp/min.
Door het opmerkelijke design is het niet mogelijk de 9X in één
bepaalde categorie onder te brengen. Het 9X bevat namelijk vier
verschillende dimensies. In eerste instantie is het een 2+2 Coupé met
vier zitplaatsen. Verder kan gekozen worden om de 9X als Roadster te
gebruiken. Hiervoor moeten de twee elektronisch openende dakpanelen
worden verwijderd die op een speciaal daarvoor bestemde plaats in de
9X kunnen worden opgeborgen. Voor mensen die veel bagage vervoeren is
de 9X ook ideaal, want de achterstoelen kunnen in de wagenbodem worden
neergeklapt. Voor de rest is het achterschot in de laadruimte
neerklapbaar en is er een flexibel systeem om de bagage vast te zetten
aanwezig. Mocht ook dit nog niet voldoende laadruimte opleveren dan is
het mogelijk om de 9X om te bouwen tot een soort pick-up. Hierdoor
wordt een open laadruimte verkregen. Door de afneembare dakreling en
elektrohydraulisch verlengbare laadvloer kan bijna alles met de 9X
worden vervoerd.
Wat je niet zult aantreffen in de 9X zijn meters, schakelaars en
knoppen. Dit komt door een soort muis, die op de transmissietunnel
zit, waarmee airconditioning, telefoon en infotainmentsysteem te
bedienen zijn. Daarnaast staat de muis in directe verbinding met de
centrale display op het dashboard. De informatie van het
navigatiesysteem wordt, met het oog op de veiligheid, geprojecteerd op
een scherm recht voor de bestuurder. De bediening van het
navigatiesysteem gaat ook via de muis.
Carros