Carros

IAA-HIGHLIGHT: Saab 9X-conceptcar

Vierdimensionale Saab

(18 september 2001)

De Saab 9X-conceptcar werd aan het publiek getoond op de IAA te Frankfurt. Deze 9X is een mix van diverse modellen in één auto. Dit geeft maar weer aan wat voor modellenstrategie Saab voor ons in petto heeft.

De 9X heeft een zeer opmerkelijk design en zit vol noviteiten. De nieuwe door Saab zelfontwikkelde 300 pk sterke 3,0-liter V6-turbokrachtbron en de vierwielaandrijving zijn exponenten van deze techniek. De V6 zorgt ervoor dat de 9X een top heeft van 250 km/h (begrensd) en accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden. Ook het extreem hoge koppel van de 9X valt op, namelijk 410 Nm bij 2.200 tp/min.

Door het opmerkelijke design is het niet mogelijk de 9X in één bepaalde categorie onder te brengen. Het 9X bevat namelijk vier verschillende dimensies. In eerste instantie is het een 2+2 Coupé met vier zitplaatsen. Verder kan gekozen worden om de 9X als Roadster te gebruiken. Hiervoor moeten de twee elektronisch openende dakpanelen worden verwijderd die op een speciaal daarvoor bestemde plaats in de 9X kunnen worden opgeborgen. Voor mensen die veel bagage vervoeren is de 9X ook ideaal, want de achterstoelen kunnen in de wagenbodem worden neergeklapt. Voor de rest is het achterschot in de laadruimte neerklapbaar en is er een flexibel systeem om de bagage vast te zetten aanwezig. Mocht ook dit nog niet voldoende laadruimte opleveren dan is het mogelijk om de 9X om te bouwen tot een soort pick-up. Hierdoor wordt een open laadruimte verkregen. Door de afneembare dakreling en elektrohydraulisch verlengbare laadvloer kan bijna alles met de 9X worden vervoerd.

Wat je niet zult aantreffen in de 9X zijn meters, schakelaars en knoppen. Dit komt door een soort muis, die op de transmissietunnel zit, waarmee airconditioning, telefoon en infotainmentsysteem te bedienen zijn. Daarnaast staat de muis in directe verbinding met de centrale display op het dashboard. De informatie van het navigatiesysteem wordt, met het oog op de veiligheid, geprojecteerd op een scherm recht voor de bestuurder. De bediening van het navigatiesysteem gaat ook via de muis.