18.09.01
Justitiebegroting 2002: Investeren in kennisoverdracht en samenwerking
bij bestrijding criminaliteit
Het voorkomen en bestrijden van criminaliteit blijft één van de
speerpunten in het beleid van het ministerie van Justitie. Elk
strafbaar feit dat kan worden voorkomen is winst. Er wordt meer
geïnvesteerd in samenwerking tussen de ketenpartners door het
instellen van negentien arrondissementale platforms en er komt een
nationaal publiek-privaat kenniscentrum. Daarnaast vindt uitbreiding
plaats van het aantal Justitie in de Buurt-kantoren; het totaal komt
hiermee op 23. Verder worden enkele bedrijfstakken onderzocht naar de
mogelijke kwetsbaarheid voor georganiseerde criminaliteit. Het budget
voor slachtofferzorg bedraagt volgend jaar meer dan veertien miljoen
euro (31 miljoen gulden), dat is drie miljoen euro (bijna zeven
miljoen gulden) meer dan vorig jaar.
Dit schrijft minister A.H. Korthals in de toelichting op zijn
begroting voor het jaar 2002.
Preventie
In 2002 wordt een onderzoek afgerond naar de Gezondheidszorg en de
Afvalverwerking om de kwetsbaarheid voor georganiseerde criminaliteit
vast te stellen. Tevens vindt er een integraal onderzoek plaats onder
5000 bedrijven en instellingen naar de aard en omvang van veel
voorkomende criminaliteit. Het betreft onder andere de branches:
bouwnijverheid, gezondheid- en welzijnszorg, financiële
instellingen en de horeca. In 2002 komt er een landelijk kenniscentrum
om beschikbare kennis en ervaring op het gebied van
criminaliteitspreventie actief uit te dragen en vindt uitbreiding
plaats van het aantal regionale (publiek/private) platforms
criminaliteitsbeheersing.
Samenwerking Justitieketen
Het tot stand brengen van een optimale afstemming en samenwerking
tussen de justitiële organisaties op regionaal niveau moet leiden
tot een goed functionerende strafrechtketen. Deze moet in staat zijn
om snel en doelgericht criminaliteit te bestrijden en bij te dragen
aan de lokale veiligheid. Daarom is gestart met het instellen van een
samenwerkingsstructuur in de vorm van in totaal negentien
overlegplatforms op arrondissementsniveau; het vaststellen van
gemeenschappelijke beleidskaders; het stroomlijnen van de planning
& controlecyclus en het beter aansluiten van de werkprocessen van
de diverse ketenpartners. Eind 2002 volgt een evaluatie.
Preventie in de wijk
Het beleid om Justitie in de Buurtkantoren (JIB) te ontwikkelen is de
proefperiode voorbij, de financiële middelen zijn inmiddels
structureel gemaakt. Ook in 2002 zullen er drie JIB-kantoren bijkomen,
waarmee het totaal aantal stijgt tot 23. In principe blijft een
JIB-kantoor vier jaar. De vier bureaus die in 97 zijn gestart hebben
inmiddels een verlenging van vier jaar aangevraagd en gekregen. Het
betreffen de bureaus is Arnhem Malburgen, Rotterdam Delftshaven,
Amsterdam De Pijp en Maastricht. In 2002 volgt een evaluatie van acht
JIB-kantoren.
In de afgelopen jaren is gestart met de invoering van het programma
Communities that Care (CtC), een wijkgericht programma waarin door
vroegtijdig ingrijpen bij jongeren structurele problemen op latere
leeftijd wordt voorkomen. In maart 2002 volgt het advies van de
commissie Opstelten. Naar aanleiding van dit advies en de evaluatie
van de projecten eind 2002 wordt een beslissing genomen over een
eventuele structurele implementatie. Met de instelling van de
JIB-kantoren en de CtC-projecten is jaarlijks een bedrag van acht
miljoen euro (bijna 18 miljoen gulden) gemoeid.
Huiselijk geweld
Geweld, ook in huiselijke kring, is een ernstige inbreuk op de
lichamelijke integriteit en de persoonlijke levenssfeer. In veel
gevallen leidt het ook tot daadwerkelijke strafbare feiten. Justitie
is daarom samen met andere departementen en organisaties van binnen en
buiten de overheid in 2001 een project gestart, gericht op
deskundigheidsbevordering, het formuleren van (regionaal) beleid,
betere informatie-uitwisseling en samenwerking en betere hulpverlening
aan slachtoffers en aan behandeling van plegers van geweld. In 2002
wordt er verdere uitvoering gegeven aan het plan van aanpak. Dat
betekent dat een begin wordt gemaakt met een gezamenlijke aanpak van
huiselijk geweld door de centrale en decentrale overheden en
organisaties als politie, openbaar ministerie, gezondheidszorg en
hulpverlening. Dit gebeurt door samenwerkingsafspraken te maken en
voorzieningen te creëren om slachtoffers sneller en beter te
helpen en daders sneller en beter aan te pakken. Er zullen tevens
diverse onderzoeken worden afgerond, zoals een onderzoek naar
huiselijk geweld onder allochtonen, de gevolgen van huiselijk geweld
voor kinderen die daarvan getuige zijn en de relatie tussen huiselijk
geweld en straatgeweld. Ook zal, waar nodig, de wetgeving worden
aangepast. Zo zal onder meer het strafmaximum voor eenvoudige
mishandeling worden verhoogd van twee naar drie jaar, zodat daders van
huiselijk geweld sneller in hechtenis genomen kunnen worden.
Slachtofferzorg
Een goede slachtofferzorg begint bij de aangifte bij de politie en met
een laagdrempelige voorziening zoals Slachtofferhulp Nederland. In
2002 wordt de samenwerking tussen de 25 stichtingen versterkt.
Jaarlijks helpt deze organisatie rond de 100.000 slachtoffers. Verder
wordt er ook in 2002 geïnvesteerd in het vergroten van de
bekendheid van de Schadefonds Geweldsmisdrijven, onder meer aan de
hand van de uitkomsten van het onderzoek naar de doelgroep en het
bereik van het fonds. Vanwege het stijgende aantal verzoeken aan het
fonds wordt het budget vanaf volgend jaar structureel verhoogd met
bijna één miljoen euro (ca. twee miljoen gulden).
Tenslotte vindt aan het eind van 2002 een evaluatie plaats van de
diverse experimenten met bemiddeling tussen dader en slachtoffer,
voornamelijk in het jeugdstrafrecht.
Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze
pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie,
telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594
Laatst gewijzigd: 18-09-2001