http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=420663
---
Buitenlands Beleid in 2002
De hoofddoelstellingen van het buitenlands beleid
Buitenlands Beleid in 2002
---
Nederland heeft het komende jaar 11,6 miljard gulden (5,3 miljard Euro)
beschikbaar voor buitenlands beleid (1,1% van het BNP). Dit bedrag -de
optelsom van de buitenlanduitgaven van alle ministeries - ligt 467 miljoen
NLG (212 miljoen Euro) hoger dan dit jaar. Voor Ontwikkelingssamenwerking
wordt 8,5 miljard NLG gereserveerd (3,8 miljard Euro), 240 miljoen miljoen
NLG (109 miljoen Euro) meer dan in 2001.
Nederland blijft internationale problemen integraal benaderen. Daarbij zet
de regering ook dit jaar een aantal regionale en thematische accenten .
Vrede, veiligheid en stabiliteit op de Balkan, samenwerking en dialoog met
de Russische Federatie en handhaving van de speciale relatie met de
Verenigde Staten, zijn voorbeelden van de doelstellingen die het komende
begrotingsjaar de boventoon voeren. Ook de bijzondere band met Suriname
wordt natuurlijk niet uit het oog verloren. In de betrekkingen met Afrika
staat armoedebestrijding centraal en steunt Nederland de strijd tegen aids,
geweld en corruptie. Ook wil het kabinet blijven bijdragen aan een
vredesregeling voor het Midden-Oosten. Met Indonesië worden de bilaterale
betrekkingen geïntensiveerd om de ontwikkelingen op weg naar een volwaardige
democratie te ondersteunen.
De hoofddoelstellingen van het buitenlands beleid
---
a.) Bevorderen van internationale ordening
Nederland zal ook dit jaar internationaal geldende normen en waarden in de
verhoudingen tussen staten, volkeren en mensen bevorderen als bijdrage aan
vrede, welvaart en welzijn voor iedereen. Daarbij zijn bescherming en
bevordering van mensenrechten cruciaal voor het verstevigen van de
internationale rechtsorde. De Nederlandse mensenrechtenambassadeur blijft
zich dan ook inzetten voor de integratie van mensenrechten in het
buitenlands beleid. Op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking zal
Nederland meer gaan toezien op afstemming en coherentie tussen de
VN-instellingen en de internationale financiële organisaties. Nederland
blijft zich inzetten voor het internationale milieu. Ook dit jaar is daar
weer 0,1 % van het BNP beschikbaar. Na de bijzondere Nederlandse inzet bij
het tot stand komen van het klimaatverdrag in 2001, richt de regering zich
voor het komende jaar op een succes bij de biodiversiteitconferentie in Den
Haag (april 2002). Daarnaast levert Nederland een actieve bijdrage aan het
vervolg van de Rio Conferentie over Duurzame Ontwikkeling die in 2002 in
Johannesburg wordt gehouden.
b.) Bevorderen van vrede, veiligheid en stabiliteit
Nederland stelt zich actief op bij de ontwikkeling van het Europees
Veiligheids- en Defensiebeleid (EVDB) en wil goede afspraken tussen Europese
Unie en NAVO, zodat het EVDB eind 2001 operationeel kan zijn. Nederland zal
in 2002 gaan deelnemen aan de OVSE- trojka en zich zodoende voorbereiden op
het OVSE-voorzitterschap in 2003. Met andere lidstaten zal de toekomstige
rol en betekenis van de organisatie besproken worden. Ook dienen nieuwe
werkmethoden worden ingevoerd.
Speciale aandacht gaat uit naar het tegengaan van de verspreiding van
massavernietigingswapens. Internationale consultatie is noodzaak als ook
gesprekken tussen de VS, China en Rusland. Ter bevordering van de
internationale rechtsorde en stabiliteit zullen Nederlandse militairen
beschikbaar blijven voor crisisbeheersingsoperaties.
c.) Bevorderen van de Europese integratie
Nederland hecht grote waarde aan het realiseren van democratie en
stabiliteit op het hele Europese continent en zal zich dan ook blijven
inzetten voor de uitbreiding van de Europese Unie. Daarbij heeft Nederland
politiek en economisch belang. Ook in 2002 zullen kandidaat-lidstaten fors
worden ondersteund bij de versterking van de democratie, het functioneren
van de markteconomie en het maatschappelijk middenveld. De uitbreiding van
de Unie dient niet alleen snel, maar ook zorgvuldig te geschieden. Nederland
let hierbij vooral op het goed functioneren van de interne markt, het
openbaar bestuur, de rechtsstaat, de waarborgen voor het milieu, de
kwaliteit van leven en de veiligheid. De burger moet nadrukkelijker kunnen
meedenken over de toekomst van Europa, waarbij die burger moet kunnen
rekenen op zo veel mogelijk openheid van de kant van de Unie.
d.) Vermindering van de armoede in ontwikkelingslanden
De structurele armoedebestrijding die Nederland voorstaat sluit aan bij de
internationaal overeengekomen doelstellingen op dit gebied ('the 7
pledges'), waarvan de belangrijkste bepaalt dat de armoede in 2015 met de
helft moet zijn teruggebracht. Intensivering van de samenwerking en
coördinatie tussen de betrokken multilaterale ontwikkelingsorganisaties, met
name het IMF, de Wereldbank en de VN-instellingen blijft noodzaak. De
Nederlandse inzet richt zich op meer coherentie van de internationale hulp,
waarbij de belangen van de hulp-ontvangende landen vanuit diverse
beleidsterreinen kunnen worden ondersteund. Het kabinet zal zich tegen deze
achtergrond in het bijzonder richten op herziening van het landbouwbeleid,
harmonisatie van productnormen, visserij-akkoorden met ontwikkelingslanden
en het handelsbeleid van de Europese Unie. Een betere toegang van producten
uit ontwikkelingslanden tot de wereldmarkt blijft een prioriteit voor
Nederland.
Het kabinet zet het beleid van sectorale hulp voor de 20 landen waarmee
Nederland structureel samenwerkt voort, in de overtuiging dat de
effectiviteit van de hulpverlening daarmee gebaat is. Ook de thematische
ondersteuning op gebied van milieu, bedrijfsleven en goed bestuur zal worden
gecontinueerd. Voor de Nederlandse medefinancieringsorganisaties zal in 2002
een nieuw inzichtelijk subsidiesysteem worden uitgewerkt en met het
bedrijfsleven wordt de discussie over maatschappelijk verantwoord ondernemen
voortgezet. De aidsproblematiek en de ontwikkeling van basisonderwijs in
ontwikkelingslanden blijft nadrukkelijk tot de prioriteiten van het
Nederlandse OS-beleid horen.
e.) Onderhouden en bevorderen van bilaterale betrekkingen
Goede bilaterale betrekkingen zijn essentieel voor de Nederlandse politieke en economische belangen in het buitenland. Een goed functionerend postennetwerk is niet alleen daarvoor van belang, het dient ook de adequate uitvoering van consulaire bijstand aan Nederlanders in het buitenland. Recent zijn diplomatieke vertegenwoordigingen geopend in Slovenië, Estland, Litouwen en Georgië. Posten blijven een faciliterende functie vervullen voor Nederlandse bedrijven die toegang tot buitenlandse markten willen. Vanuit de posten zal ook de controle op migratiestromen naar Nederland worden gehandhaafd en zullen illegale praktijken worden bestreden.