Ministerie van Buitenlandse Zaken

http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=420663


---

Buitenlands Beleid in 2002
De hoofddoelstellingen van het buitenlands beleid

Buitenlands Beleid in 2002

---

Nederland heeft het komende jaar 11,6 miljard gulden (5,3 miljard Euro) beschikbaar voor buitenlands beleid (1,1% van het BNP). Dit bedrag -de optelsom van de buitenlanduitgaven van alle ministeries - ligt 467 miljoen NLG (212 miljoen Euro) hoger dan dit jaar. Voor Ontwikkelingssamenwerking wordt 8,5 miljard NLG gereserveerd (3,8 miljard Euro), 240 miljoen miljoen NLG (109 miljoen Euro) meer dan in 2001.

Nederland blijft internationale problemen integraal benaderen. Daarbij zet de regering ook dit jaar een aantal regionale en thematische accenten . Vrede, veiligheid en stabiliteit op de Balkan, samenwerking en dialoog met de Russische Federatie en handhaving van de speciale relatie met de Verenigde Staten, zijn voorbeelden van de doelstellingen die het komende begrotingsjaar de boventoon voeren. Ook de bijzondere band met Suriname wordt natuurlijk niet uit het oog verloren. In de betrekkingen met Afrika staat armoedebestrijding centraal en steunt Nederland de strijd tegen aids, geweld en corruptie. Ook wil het kabinet blijven bijdragen aan een vredesregeling voor het Midden-Oosten. Met Indonesië worden de bilaterale betrekkingen geïntensiveerd om de ontwikkelingen op weg naar een volwaardige democratie te ondersteunen.

De hoofddoelstellingen van het buitenlands beleid

---
a.) Bevorderen van internationale ordening

Nederland zal ook dit jaar internationaal geldende normen en waarden in de verhoudingen tussen staten, volkeren en mensen bevorderen als bijdrage aan vrede, welvaart en welzijn voor iedereen. Daarbij zijn bescherming en bevordering van mensenrechten cruciaal voor het verstevigen van de internationale rechtsorde. De Nederlandse mensenrechtenambassadeur blijft zich dan ook inzetten voor de integratie van mensenrechten in het buitenlands beleid. Op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking zal Nederland meer gaan toezien op afstemming en coherentie tussen de VN-instellingen en de internationale financiële organisaties. Nederland blijft zich inzetten voor het internationale milieu. Ook dit jaar is daar weer 0,1 % van het BNP beschikbaar. Na de bijzondere Nederlandse inzet bij het tot stand komen van het klimaatverdrag in 2001, richt de regering zich voor het komende jaar op een succes bij de biodiversiteitconferentie in Den Haag (april 2002). Daarnaast levert Nederland een actieve bijdrage aan het vervolg van de Rio Conferentie over Duurzame Ontwikkeling die in 2002 in Johannesburg wordt gehouden.

b.) Bevorderen van vrede, veiligheid en stabiliteit

Nederland stelt zich actief op bij de ontwikkeling van het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (EVDB) en wil goede afspraken tussen Europese Unie en NAVO, zodat het EVDB eind 2001 operationeel kan zijn. Nederland zal in 2002 gaan deelnemen aan de OVSE- trojka en zich zodoende voorbereiden op het OVSE-voorzitterschap in 2003. Met andere lidstaten zal de toekomstige rol en betekenis van de organisatie besproken worden. Ook dienen nieuwe werkmethoden worden ingevoerd.

Speciale aandacht gaat uit naar het tegengaan van de verspreiding van massavernietigingswapens. Internationale consultatie is noodzaak als ook gesprekken tussen de VS, China en Rusland. Ter bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit zullen Nederlandse militairen beschikbaar blijven voor crisisbeheersingsoperaties.

c.) Bevorderen van de Europese integratie

Nederland hecht grote waarde aan het realiseren van democratie en stabiliteit op het hele Europese continent en zal zich dan ook blijven inzetten voor de uitbreiding van de Europese Unie. Daarbij heeft Nederland politiek en economisch belang. Ook in 2002 zullen kandidaat-lidstaten fors worden ondersteund bij de versterking van de democratie, het functioneren van de markteconomie en het maatschappelijk middenveld. De uitbreiding van de Unie dient niet alleen snel, maar ook zorgvuldig te geschieden. Nederland let hierbij vooral op het goed functioneren van de interne markt, het openbaar bestuur, de rechtsstaat, de waarborgen voor het milieu, de kwaliteit van leven en de veiligheid. De burger moet nadrukkelijker kunnen meedenken over de toekomst van Europa, waarbij die burger moet kunnen rekenen op zo veel mogelijk openheid van de kant van de Unie.

d.) Vermindering van de armoede in ontwikkelingslanden

De structurele armoedebestrijding die Nederland voorstaat sluit aan bij de internationaal overeengekomen doelstellingen op dit gebied ('the 7 pledges'), waarvan de belangrijkste bepaalt dat de armoede in 2015 met de helft moet zijn teruggebracht. Intensivering van de samenwerking en coördinatie tussen de betrokken multilaterale ontwikkelingsorganisaties, met name het IMF, de Wereldbank en de VN-instellingen blijft noodzaak. De Nederlandse inzet richt zich op meer coherentie van de internationale hulp, waarbij de belangen van de hulp-ontvangende landen vanuit diverse beleidsterreinen kunnen worden ondersteund. Het kabinet zal zich tegen deze achtergrond in het bijzonder richten op herziening van het landbouwbeleid, harmonisatie van productnormen, visserij-akkoorden met ontwikkelingslanden en het handelsbeleid van de Europese Unie. Een betere toegang van producten uit ontwikkelingslanden tot de wereldmarkt blijft een prioriteit voor Nederland.

Het kabinet zet het beleid van sectorale hulp voor de 20 landen waarmee Nederland structureel samenwerkt voort, in de overtuiging dat de effectiviteit van de hulpverlening daarmee gebaat is. Ook de thematische ondersteuning op gebied van milieu, bedrijfsleven en goed bestuur zal worden gecontinueerd. Voor de Nederlandse medefinancieringsorganisaties zal in 2002 een nieuw inzichtelijk subsidiesysteem worden uitgewerkt en met het bedrijfsleven wordt de discussie over maatschappelijk verantwoord ondernemen voortgezet. De aidsproblematiek en de ontwikkeling van basisonderwijs in ontwikkelingslanden blijft nadrukkelijk tot de prioriteiten van het Nederlandse OS-beleid horen.

e.) Onderhouden en bevorderen van bilaterale betrekkingen

Goede bilaterale betrekkingen zijn essentieel voor de Nederlandse politieke en economische belangen in het buitenland. Een goed functionerend postennetwerk is niet alleen daarvoor van belang, het dient ook de adequate uitvoering van consulaire bijstand aan Nederlanders in het buitenland. Recent zijn diplomatieke vertegenwoordigingen geopend in Slovenië, Estland, Litouwen en Georgië. Posten blijven een faciliterende functie vervullen voor Nederlandse bedrijven die toegang tot buitenlandse markten willen. Vanuit de posten zal ook de controle op migratiestromen naar Nederland worden gehandhaafd en zullen illegale praktijken worden bestreden.