IAA-HIGHLIGHT: Smart met vier stoelen en vijf portieren
Studiemodel smart tridion4
(18 september 2001)
smart heeft met zijn concept en supercompacte afmetingen een nieuwe
categorie auto's in het leven geroepen. Met het tijdens de IAA in
Frankfurt gepresenteerde studiemodel smart tridion4 bewijst de
fabrikant ook auto's met vier stoelen en vijf portieren te kunnen
bouwen. Dit alles met behoud van de karakteristieke kenmerken van het
merk smart.
Bij het slechts 365 centimeter lange en 179 centimeter brede
studiemodel smart tridion4 zijn de smart ontwerpers hun
karakteristieke one-box-design trouw gebleven. De proporties van de
compacte auto tonen verwantschap met de City-Coupé, zichtbaar in de
nadrukkelijk kort gehouden, overhangende carrosseriedelen van de smart
tridion4 en de zodoende gemaximaliseerde wielbasis. Met een hoogte van
145 centimeter kunnen bestuurder en passagiers makkelijk in- en
uitstappen.
Kenmerkend is ook het front van de smart tridion4, met hooggeplaatste
koplampen en een karakteristieke luchtinlaat. De vormgeving van de
achterzijde wordt bepaald door een grote glazen laadklep met
geïntegreerde dakspoiler en uitsparingen voor de hooggeplaatste
achterlichten.
Carrosserie in twee kleuren en twee materialen
Het studiemodel smart tridion4 heeft net als de City-Coupé en de
Cabrio een carrosseriedesign dat wordt gekenmerkt door twee kleuren en
de toepassing van twee materialen: staal voor de
TRIDION-veiligheidskooi en kunststof voor de carrosserie.
Net als eerdere studiemodellen heeft ook de smart tridion4 matte
bodypanels en een glanzende TRIDION-veiligheidskooi. Er is gekozen
voor parelmoerwitte kunststofdelen en een titaangrijs stalen chassis.
De dynamisch gevormde voor- en achterspoilers hebben een matgrijze,
ruwe structuur. Gele portiergrepen zetten een kleuraccent. De glazen
ruiten zijn blauwgetint en creëren in het interieur een vriendelijke,
lichte atmosfeer. Helemaal in de stijl van smart beschikt de smart
tridion4 over een glazen dak.
De snelheidsmeter en de toerenteller zijn in aparte, ronde kastjes
direct boven de stuurkolom aangebracht. De dwarsbalken in de portieren
dienen als armleuningen voor de bestuurder en de passagiers. Het
bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel fungeert als
luchtgeleiding voor de airconditioning. Een gebogen aluminium frame
vormt de middenconsole.
Achterbank als loungesofa
De witlederen achterbank van de smart tridion4 kan binnen enkele
seconden worden omgetoverd in een loungesofa. Met slechts enkele
handelingen worden de leuningen van de voorstoelen naar voren geklapt.
De achterkant van deze stoelleuningen is gevoerd en eveneens met leder
bekleed.
Voor extra comfort zorgt het multimediasysteem in de middenconsole. Op
de monitor verschijnen niet alleen navigatie-aanwijzingen, maar indien
gewenst ook tv-programma's of DVD-films. Een soundsysteem levert de
gewenste akoestische achtergrond. Binnen handbereik van de passagiers,
geïntegreerd in de middenconsole, zijn bekerhouders geplaatst.
Daarvoor hebben de smart ontwerpers een speciale fles en bijbehorende
glazen ontworpen.