EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Gevolgen Prinsjesdag voor Zeeland: EVO betreurt vertraging Sloelijn

Behalve de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2002
-2006 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan plannen voor aanleg en uitbreiding van infrastructuur. Volgens EVO is het belangrijkste nieuws dat de elektrificatie van de Sloelijn (de spoorlijn van Eindewege naar de haven van Vlissingen) is vertraagd. EVO betreurt het dat de planstudie voor deze lijn is vertraagd.
Volgens de verladersorganisatie ondermijnt de overheid met dit besluit haar eigen beleid om het goederenvervoer over de weg deels over te hevelen naar de binnenvaart en het spoor.

De huidige Sloelijn kan alleen gebruikt worden door diesellocomotieven, met als gevolg dat de veiligheidsnormen bij Roosendaal overschreden worden. Op het emplacement van Roosendaal worden de elektrische locomotieven verwisseld voor diesellocomotieven.

Omwonenden langs de Sloelijn ondervinden dagelijks veel stank- en geluidsoverlast. Bovendien is de capaciteit van de lijn niet voldoende om het groeiend aantal treinen te verwerken dat vanuit de toekomstige Westerschelde Containerterminal vertrekt.

De vertraging in de besluitvorming leidt er toe dat de overlast voor omwonenden blijft bestaan. EVO vindt daarom dat Den Haag verdere vertraging moet voorkomen.

Terug ...