http://www.evo.nl
Gevolgen Prinsjesdag voor Zeeland: EVO betreurt vertraging Sloelijn
Behalve de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2002
-2006 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan plannen voor aanleg en
uitbreiding van infrastructuur. Volgens EVO is het belangrijkste
nieuws dat de elektrificatie van de Sloelijn (de spoorlijn van
Eindewege naar de haven van Vlissingen) is vertraagd. EVO betreurt het
dat de planstudie voor deze lijn is vertraagd.
Volgens de verladersorganisatie ondermijnt de overheid met dit besluit
haar eigen beleid om het goederenvervoer over de weg deels over te
hevelen naar de binnenvaart en het spoor.
De huidige Sloelijn kan alleen gebruikt worden door
diesellocomotieven, met als gevolg dat de veiligheidsnormen bij
Roosendaal overschreden worden. Op het emplacement van Roosendaal
worden de elektrische locomotieven verwisseld voor diesellocomotieven.
Omwonenden langs de Sloelijn ondervinden dagelijks veel stank- en
geluidsoverlast. Bovendien is de capaciteit van de lijn niet voldoende
om het groeiend aantal treinen te verwerken dat vanuit de toekomstige
Westerschelde Containerterminal vertrekt.
De vertraging in de besluitvorming leidt er toe dat de overlast voor
omwonenden blijft bestaan. EVO vindt daarom dat Den Haag verdere
vertraging moet voorkomen.
Terug ...