19
SEP
15.11
Persbericht
Ontwikkeling Vensterscholen succesvol
18-09-2001
In de Groningse Vensterscholen vinden steeds meer activiteiten plaats.
Daarmee krijgt de centrale rol van de Vensterscholen in onderwijs en
opvoeding steeds beter vorm. Volgend jaar zal de tiende Vensterschool
een feit zijn. Deze komt in de wijk Beijum. Aan de Vensterscholen doen
op dit moment 21 basisscholen mee, wat neerkomt op 48% van de
basisschoolleerlingen in de stad.
Zes jaar na de start van het project zijn er inmiddels negen
Vensterscholen in Groningen. De tiende zal volgend jaar in de wijk
Beijum starten.
B&W hebben nu het jaarverslag 1999/2001 en het projectplan voor de
komende twee jaar vastgesteld.
Uit het jaarverslag/projectplan blijkt onder meer dat er steeds meer
activiteiten in de Vensterscholen plaatsvinden. Daarnaast blijken er
ook spontaan nieuwe projecten en samenwerkingsverbanden te ontstaan.
Voorbeelden hiervan zijn het Huiskamerproject (Vensterschool
Oosterpark), de Vreedzame School (Vensterschool Stadspark) en het
Allochtonen-ouderproject (Vensterschool Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk).
Het college van B&W concludeert dat beleid achter de Vensterschool (=
het bieden van gelijke ontwikkelingskansen aan alle kinderen) en het
kansenbeleid (extra kansen voor achterstandskinderen) elkaar goed
aanvullen en zelfs versterken.
B&W denken dat het succes van de Vensterscholen voor een groot deel te
danken is aan de organisatiestructuur: vormgeving van onderop (door de
betrokken instellingen zelf) en huisvesting zoveel mogelijk onder één
dak. De positieve effecten van de Vensterschool kunnen nog niet in
exacte cijfers worden uitgedrukt. Het collega wil de komende tijd
laten onderzoeken hoe de effecten in de toekomst wel zichtbaar kunnen
worden gemaakt.
Het succes van de Vensterschool heeft ook een keerzijde. De
deelnemende instellingen kunnen de vraag niet meer aan, waardoor er
wachtlijsten ontstaan. Dit is onder meer het geval bij muzieklessen,
sportactiviteiten, kooklessen en internetten in de bibliotheek. Ook
blijkt dat er voor het beheer van vooral de grote
Vensterschool-gebouwen meer personeel nodig is. Daarnaast blijven er
steeds meer kinderen over op school, waardoor de overblijfgroepen te
groot worden en er onvoldoende leiding aanwezig is voor deze opvang.
Binnen twee Vensterscholen zijn momenteel proefprojecten gaande rond
het verbeteren van overblijfmogelijkheden. Het college wil bekijken in
hoeverre deze proefprojecten model kunnen staan voor een nieuwe vorm
van opvang voor tussen de middag. Tenslotte komt de deelname van het
voortgezet onderwijs aan de Vensterschool nog niet goed van de grond.
Voor een groot deel ligt dit aan praktische problemen, zoals een grote
afstand tot het Vensterschoolgebouw. In de komende tijd zal bekeken
worden hoe deze situatie verbeterd kan worden.
Het jaarverslag/projectplan zal binnenkort in de raadscommissie
Jeugdbeleid, Onderwijs en Sport (JOS) worden besproken.