Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Desso herstructureert voor groei op de Europese markt

Nieuwe organisatie gericht op core business in textiele vloerbedekking en sportvloeren

Oss, 17 september 2001 - Desso, een vooraanstaande Europese leverancier van tapijt en sportvloeren, voert per 1 oktober a.s. een directiewijziging door en krijgt een nieuwe organisatiestructuur. De nieuwe directie bestaat uit CEO Robin Herr en CFO Frank Auer. De organisatie wordt geherstructureerd rond de twee belangrijkste activiteiten van het bedrijf, vloerbedekking en sportvloeren. De oude structuur was afgestemd op de marktsegmenten. Doel van de wijzigingen zijn het versterken van de leidende positie op de Europese markt en het bereiken van een winstgevende groei zowel op de markt als binnen de Armstrong-groep, waarvan Desso onderdeel uitmaakt. De herstructurering heeft geen gevolgen voor de medewerkers van het bedrijf.

De drie bedrijfsonderdelen die zich nu bezighouden met textiele vloerbedekking gaan één Tapijtdivisie vormen onder leiding van Simon Herman. Deze divisie is goed voor 85 procent van de omzet. De divisie Sportvloeren heeft de structuur van een deskundigheidscentrum en blijft ongewijzigd en onder leiding van Marc Dedecker. De voorgenomen herstructurering is het resultaat van drie maanden van zorgvuldige afweging. Desso telt meer dan
1.200 medewerkers over de hele wereld en heeft productiecentra in België, Nederland en Duitsland.

Integratie tapijtbedrijf
De veranderde structuur van het tapijtbedrijf bestaat uit integratie van de fabricage en logistiek van bedrijfsonderdelen enerzijds en marketing en verkoop anderzijds. De nieuwe functionele structuur moet het productieproces en de logistieke efficiency verbeteren. Over de gevolgen van voor marketing en verkoop zegt Simon Herman, de nieuwe manager van de te vormen Tapijtdivisie: "Door de activiteiten van de tapijtbedrijven te integreren, bereiken we meer synergie, zonder daarbij afbreuk te doen aan onze deskundigheid in de verschillende marktsegmenten. Onze klanten en de consumenten zullen meeprofiteren, omdat de nieuwe efficiënte structuur ons in staat stelt te anticiperen, en nog sneller en creatiever te reageren op en te voldoen aan hun behoeften." Desso is actief in de marktsegmenten kantoren, hospitality (o.a. hotels en restaurants), L&T (cruiseschepen en vliegtuigen) en de residentiele markt in de Benelux.

Leiderschap en groei in de segmenten kantoren en hospitality Dankzij de nieuwe structuur heeft Desso de flexibiliteit en middelen om het bedrijf uit te breiden in de twee belangrijkste groeisegmenten op de tapijtmarkt in Europa, kantoren en hospitality. Leiderschap en winstgevende groei in deze segmenten zijn van wezenlijk belang voor het algemene bedrijfsbeleid van Desso. Desso is momenteel de leider op de Europese kantorenmarkt en heeft onlangs plannen aangekondigd om haar aandeel in het hospitality segment uit te breiden. Daarnaast biedt de herstructurering maximale ondersteuning aan de activiteiten van L&T en de residentiele activiteiten in de Benelux.

John Spruitenburg
John Spruitenburg heeft aangekondigd dat hij om persoonlijke redenen eind september afscheid neemt van Desso. Productie, planning en inkoop valt per 1 oktober onder CEO Robin Herr. John Spruitenburg verlaat Desso na 18 jaar waardevolle inzet voor het bedrijf, waarvan de laatste zes als Chief Technical Officer. Zijn toewijding, leiderschap en visie zijn van grote waarde geweest voor het bedrijf. Bij de aankondiging van het vertrek van John Spruitenburg benadrukte Robin Herr dat zijn bijdragen verder gaan dan aan Desso alleen: "John heeft er hard aan gewerkt om tapijt meer te laten zijn dan alleen maar vloerbedekking. Als lid van GUT (Gesellschaft für Umwelttechnik) en de VNTF (Vereniging van Nederlandse Tapijtfabrikanten) heeft hij zich tot het uiterste ingespannen om het imago van tapijt te verbeteren. Daarmee heeft hij een bijdrage geleverd aan de versterking van de positie van de tapijtindustrie als geheel."
(opmerking voor redacteuren,