PERSBERICHT
Desso herstructureert voor groei op de Europese markt
Nieuwe organisatie gericht op core business in textiele vloerbedekking en
sportvloeren
Oss, 17 september 2001 - Desso, een vooraanstaande Europese leverancier van
tapijt en sportvloeren, voert per 1 oktober a.s. een directiewijziging door
en krijgt een nieuwe organisatiestructuur. De nieuwe directie bestaat uit
CEO Robin Herr en CFO Frank Auer. De organisatie wordt geherstructureerd
rond de twee belangrijkste activiteiten van het bedrijf, vloerbedekking en
sportvloeren. De oude structuur was afgestemd op de marktsegmenten. Doel van
de wijzigingen zijn het versterken van de leidende positie op de Europese
markt en het bereiken van een winstgevende groei zowel op de markt als
binnen de Armstrong-groep, waarvan Desso onderdeel uitmaakt. De
herstructurering heeft geen gevolgen voor de medewerkers van het bedrijf.
De drie bedrijfsonderdelen die zich nu bezighouden met textiele
vloerbedekking gaan één Tapijtdivisie vormen onder leiding van Simon Herman.
Deze divisie is goed voor 85 procent van de omzet. De divisie Sportvloeren
heeft de structuur van een deskundigheidscentrum en blijft ongewijzigd en
onder leiding van Marc Dedecker. De voorgenomen herstructurering is het
resultaat van drie maanden van zorgvuldige afweging. Desso telt meer dan
1.200 medewerkers over de hele wereld en heeft productiecentra in België,
Nederland en Duitsland.
Integratie tapijtbedrijf
De veranderde structuur van het tapijtbedrijf bestaat uit integratie van de
fabricage en logistiek van bedrijfsonderdelen enerzijds en marketing en
verkoop anderzijds. De nieuwe functionele structuur moet het productieproces
en de logistieke efficiency verbeteren. Over de gevolgen van voor marketing
en verkoop zegt Simon Herman, de nieuwe manager van de te vormen
Tapijtdivisie: "Door de activiteiten van de tapijtbedrijven te integreren,
bereiken we meer synergie, zonder daarbij afbreuk te doen aan onze
deskundigheid in de verschillende marktsegmenten. Onze klanten en de
consumenten zullen meeprofiteren, omdat de nieuwe efficiënte structuur ons
in staat stelt te anticiperen, en nog sneller en creatiever te reageren op
en te voldoen aan hun behoeften." Desso is actief in de marktsegmenten
kantoren, hospitality (o.a. hotels en restaurants), L&T (cruiseschepen en
vliegtuigen) en de residentiele markt in de Benelux.
Leiderschap en groei in de segmenten kantoren en hospitality
Dankzij de nieuwe structuur heeft Desso de flexibiliteit en middelen om het
bedrijf uit te breiden in de twee belangrijkste groeisegmenten op de
tapijtmarkt in Europa, kantoren en hospitality. Leiderschap en winstgevende
groei in deze segmenten zijn van wezenlijk belang voor het algemene
bedrijfsbeleid van Desso. Desso is momenteel de leider op de Europese
kantorenmarkt en heeft onlangs plannen aangekondigd om haar aandeel in het
hospitality segment uit te breiden. Daarnaast biedt de herstructurering
maximale ondersteuning aan de activiteiten van L&T en de residentiele
activiteiten in de Benelux.
John Spruitenburg
John Spruitenburg heeft aangekondigd dat hij om persoonlijke redenen eind
september afscheid neemt van Desso. Productie, planning en inkoop valt per 1
oktober onder CEO Robin Herr. John Spruitenburg verlaat Desso na 18 jaar
waardevolle inzet voor het bedrijf, waarvan de laatste zes als Chief
Technical Officer. Zijn toewijding, leiderschap en visie zijn van grote
waarde geweest voor het bedrijf. Bij de aankondiging van het vertrek van
John Spruitenburg benadrukte Robin Herr dat zijn bijdragen verder gaan dan
aan Desso alleen: "John heeft er hard aan gewerkt om tapijt meer te laten
zijn dan alleen maar vloerbedekking. Als lid van GUT (Gesellschaft für
Umwelttechnik) en de VNTF (Vereniging van Nederlandse Tapijtfabrikanten)
heeft hij zich tot het uiterste ingespannen om het imago van tapijt te
verbeteren. Daarmee heeft hij een bijdrage geleverd aan de versterking van
de positie van de tapijtindustrie als geheel."
(opmerking voor redacteuren,