Nederland~ICT overwegend positief over Miljoenennota
Woerden 17 september 2001
Nederland~ICT is in grote lijnen positief over de wijze waarop ICT dit jaar in de verschillende begrotingen van de Miljoenennota is terug te vinden. Het is goed te zien dat de overheid ICT ziet als een middel om de knelpunten in de samenleving aan te pakken.
De beleidsmatige aandacht voor de resultaten van een aantal overheidscommissies rond ICT biedt veel perspectieven, hoewel daar nog geen financiële toezeggingen aan verbonden zijn. De rapporten van de Commissie Docters van Leeuwen en Wallage bevatten een aantal duidelijke aanbevelingen die zij hebben gedaan op de gebieden overheidscommunicatie en overheid. Zo is het aanstellen van een Regeringscommissaris voor ICT en de totstandkoming van een nieuwe proceswet een goede stap in het stimuleren van geïntegreerd overheidsbeleid. Tot haar spijt ziet Nederland~ICT dat de voorgestelde verhoging van het ICT onderzoeksbudget, zoals voorgesteld door de Commissie Le Pair, nog niet is opgenomen in de begroting.
Het instellen van een Interdepartementaal Beleidsonderzoek Technologiebeleid, waarbij de verschillende technologieregelingen binnen de gehele rijksoverheid vergeleken worden, sluit goed aan bij wat Nederland~ICT in het verleden heeft gezegd over een intergraal overheidsbeleid. Een voorbeeld van positieve inzet van ICT is bij de verlichting van administratieve lasten voor het bedrijfsleven, waar door middel van ICT naar schatting 3 miljard euro kan worden bespaard.
Het verheugt Nederland~ICT dat uit enkele benchmarkstudies blijkt, dat de Nederlandse infrastructuur (vast/mobiel/internet) internationaal niet slecht scoort. Wil Nederland ook in de toekomst die positie behouden en uitbouwen, dan is een actief beleid ten aanzien van infrastructuur noodzakelijk (bevorderen breedband, betrouwbaarheid, kwetsbaarheid).
Nederland~ICT constateert dat in het onderwijs een stijgend gebruik van ICT zichtbaar is in infrastructuur, hardware en software-ontwikkeling. Het huidige budget van 73 ¤ per leerling lijkt daarvoor aan de krappe kant. Helaas blijft de innovatie van het onderwijs veelal beperkt tot technische vernieuwing. Over de vraag hoe ICT ook kan bijdragen aan de inhoud en vorm van het onderwijs wordt te weinig fundamenteel nagedacht.
Nederland~ICT juicht het toe dat in de begroting structureel met 12,4 miljoen gulden (euro??) is toegevoegd voor extra handhaving van milieuwetgeving. Wel pleit de ICT-lobbyorganisatie ervoor dat deze extra middelen worden ingezet voor opsporing en handhaving van het thema afval, teneinde het succesvolle ICT-inzamelsysteem te waarborgen en te intensiveren.
Noot aan de redactie (