Over inspiratie en verstarring in religie, wetenschap en maatschappij (Stief)moeder India en het gedrang aan haar tafel: fundamentalistische tendensen als identiteitsbepaling in het hindoeïsme. In boeddha's voetsporen? De geschiedenis van het boeddhisme fundamentalistisch herlezen als vindplaats voor identiteit 15 september 2001, in Utrecht, mevrouw dr. A. Nugteren
Hindoeïsme
Moeder India heeft vele en vooral veelsoortige kinderen, die allen aan
dezelfde tafel moeten aanzitten om een vaak karige maaltijd te delen.
Wanneer de ander en het andere bedreigend gaan werken komen processen van
communalisme, fundamentalisme en exclusivisme op gang. Daarbij is het
fundamentalisme in India niet werkelijk antimodernistisch, maar het
verbindt een geïdealiseerd verleden met een zoektocht naar de eigen,
afgebakende identiteit ten opzichte van de als bedreigend ervaren
omringende ander.
Boeddhisme
Hoewel het boeddhisme één van de weinige religies is die zich in de loop
der eeuwen vreedzaam over een grote oppervlakte hebben verspreid, zijn er
in de laatste 125 jaar meermaals gewelddadige conflicten geweest. Zulke
spanningsvelden tonen aan de oorsprong telkens de afbakening van de eigen
boeddhistische identiteit, niet alleen ten opzichte van andere omringende
levensbeschouwingen, maar vooral in de conflictueuze verbinding met
factoren van ras, taal, cultuur en nationale grenzen.
Albertina Nugteren (1955) is als indologe en godsdienstwetenschapper
verbonden aan de Theologische Faculteit Tilburg (KUB). Zij houdt zich bezig
met heden en verleden van de Indiase godsdienstige systemen, en heeft
speciale belangstelling voor situaties van religieuze pluriformiteit. Ze
publiceerde onder meer op het gebied van klassieke yoga en meditatie,
interreligieuze en interculturele processen en rituelen rond heilige bomen
in India.
Aanbevolen literatuur
· Martin E. Marty & R.Scott (red.), Fundamentalism Observed. University of
Chicago Press, Chicago/Londen 1991
· H.L. Beck & K.W. Merks (red.), Fundamentalisme. Annalen van het
Thijmgenootschap, Ambo, Baarn 1994
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15 september, 6 oktober, 10 november, 15
december; en voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25
mei, 14 september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl
Cursus: De ontroering van het leven
Spiritualiteit in het dagelijks leven
De ontroering van het leven
6 oktober 2001, in Utrecht, Prof. dr. M.A. Lathouwers
In dit college zal vooral het werk van Dostojewski aan de orde komen en de
grote betekenis die het heeft voor een beter verstaan van het anders zijn
zoals dat in Oosterse wijsheid en met name in zen tot uiting komt. De grote
thema's zijn allereerst hier vrijheid. Wat is de diepste vrijheid? Is
vrijheid alleen maar keuzevrijheid? Zijn er grenzen aan het mogelijke? Kan
men voorbij de evidenties? Verder de thematiek van het lijden (dialectiek
van het kindertraantje) en de existentiële onmogelijkheid daarmee ooit in
het reine te komen. Tenslotte gaat Ton Lathouwers in op de passages bij
Dostojewski die de werkelijkheid als wonder centraal stellen, zoals in de
beroemde uitspraak van prins Mysjin in de roman Demonen: "Kan schoonheid de
wereld redden?".
Ton Lathouwers studeerde wis- en natuurkunde, en Slavische talen en
letterkunde. Hierna volgde hij gedurende vier jaar een post graduate studie
vergelijkende cultuur- en godsdienstwetenschappen over de ontmoeting tussen
Oost en West. In 1968 werd Ton Lathouwers benoemd tot gewoon hoogleraar
Russische letterkunde te Leuven, met een nevenopdracht aan de theologische
faculteit: religieuze thematiek in de moderne literatuur. In 1987 verkreeg
Ton Lathouwers zijn officiële autorisatie als leraar Chinese Rinzai Chan.
Sindsdien begeleidt hij zengroepen in Nederland, België en Zweden.
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15eptember, 6oktober, 10 november, 15 december; en
voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 14
september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl
Cursus: Chinese filosofie yangisme en taoïsme
Chinese filosofie
Yangisme en de oudste vormen van taoïsme
6 oktober 2001, in Utrecht, Mevrouw drs. P. Konings
De bloeiperiode van de Chinese filosofie wordt traditioneel gesitueerd
tussen 500 en 200 vC. De politieke chaos die toen in China heerste bleek
een vruchtbare bodem voor talloze stromingen in het Chinese denken. Tijdens
dit college maken we kennis met twee van deze 'Honderd Scholen', namelijk
het yangisme en het taoïsme. Beide stromingen delen eenzelfde
basisingesteldheid maar kennen een verschillend verloop. Het weinig gekende
yangisme staat voor een levenshouding die afziet van elk politiek
engagement. De eigen natuur, authenticiteit en de zorg om het eigen lichaam
staan hierin centraal. Wat het taoïsme betreft, beperken we ons tot de
oudste vormen ervan, met name de scholen van Chuang-tzu (4e eeuw v. Chr.)
en van Lao-tzu (6e eeuw v. Chr.). Ondanks het feit dat beide denkers onder
de noemer Taoïsme vallen, gaat het om verschillende manieren van denken.
Aan de hand van fragmenten uit het boek Chuang-tzu en het boek Lao-tzu, ook
bekend als Tao Te Ching, maken we kennis met de belangrijkste aspecten van
hun denken.
Patricia Konings (1967) studeerde sinologie aan de Katholieke Universiteit
Leuven, België, en de University of Pennsylvania, VS. De interesse van
Patricia Konings gaat vooral uit naar Chinese wetenschapsgeschiedenis en
filosofie.
Aanbevolen literatuur
· Henricks, R., Lao-tzu, Te-Tao ching, Utrecht, Kosmos, 1991.
· Schipper, K., Zhuang Zi: De innerlijke geschriften, Amsterdam,
Meulenhoff, 1997.
· Leeuw, K. van der, Het Chinese denken: Geschiedenis van de Chinese
filosofie in hoofdlijnen, Amsterdam, Boom, 1994.
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15eptember, 6oktober, 10 november, 15 december; en
voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 14
september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl
Cursus: Brugfiguren tussen India en het Westen
Brugfiguren tussen Oost en West, India en het Westen
Dat ben Jij: de bevrijdende vedanta-visie van Ramakrishna en Nisargadatta
Maharaj
6 oktober 2001, in Utrecht, Dr D. Tiemersma
De leer van de oude Upanishaden (8e - 6e eeuw v.C) waarin de identiteit van
het hoogste zelf (Âtman) en de wereldgrond (Brahman) centraal staat, werd
in de traditie van de vedanta steeds opnieuw geactualiseerd en doorgegeven.
In de vorige eeuw trad hierin Ramakrishna op de voorgrond. Hij verenigde
zijn mystieke gerichtheid op de moedergodin Kâlî en op Ram (Shiva) met het
doorbreken van alle vormen. Vooral Vivekananda bracht Ramakrishna's leer
naar het Westen, waar deze tot op vandaag veel weerklank vindt.
Nisargadatta Maharaj leerde op een zeer directe wijze de nondualiteit
(a-dvaita) van het eigen Zelf en het onbenoembare. In zijn benaderingswijze
staat de vraag 'Wat ben je zelf?' centraal. De beslissende factor is het
inzicht in de identiteit van alle tegendelen. Douwe Tiemersma beschouwde
Nisargadatta Maharaj als zijn leraar.
Douwe Tiemersma (1945) studeerde biologie en filosofie in Amsterdam. Vanaf
1974 is Douwe Tiemersma verbonden aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de
Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij wijsgerige antropologie en
niet-westerse wijsbegeerte doceert. Daarnaast geeft hij les in diverse
vormen van yoga, onder andere de advaita vedanta en meditatie.
Aanbevolen literatuur
· Ramakrishna; gesprekken opgetekend door M, Mirananda, Den Haag 1987
· Diana de en G. Hulskramer, Sri Ramakrishna. Mens en boodschap,
Ankh-Hermes, Deventer 1973
· Shri Nisargadatta Maharaj, Ik ben. Gesprekken over onze oorspronkelijke
natuur, Ankh-Hermes, Deventer 1982
· Shri Nisargadatta Maharaj Zijn. Over de oorspronkelijke natuur van de
mens, Ankh-Hermes, Deventer 1983
· Drie boeken met gesprekken met Nisargadatta Maharaj, uitgegeven bij
Altamira, Heemstede.
Publicaties van Douwe Tiemersma
· Naar de openheid, Mirananda, Wassenaar 1983; (alleen nog verkrijgbaar bij
Yogacentrum De Ruimte in Gouda f15,- ; f 17,50 incl. verzendkosten)
· De vele gezichten van de dood. Voorstellingen in verschillende culturen,
Lemniscaat, Rotterdam 1996
· Yoga artikelen in: Zien.
· Teksten over non-dualiteit; Tijdschrift voor Yoga en Nieuwsbrief van de
vereniging van Yogaleerkrachten Nederland
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15eptember, 6oktober, 10 november, 15 december; en
voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 14
september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl
Cursus: De psychologie van het boeddhisme
Over inspiratie en verstarring in religie, wetenschap en maatschappij
Is vasthouden aan de waarheid een vorm van fundamentalisme?
6 oktober 2001, in Utrecht, Dr. M. Lievers
Menno Lievers stelt tijdens deze cursus de vraag of waarheid een norm is
die buiten de mens ligt en of sommigen meer inzicht hebben dan anderen? In
de oosterse filosofie bestaat vaak een leermeester/leerling verhouding. Kan
de leerling kritiek leveren op zijn/haar leermeester? Op welke autoriteit
moet hij/zij zich dan beroepen? In deze cursus wordt betoogd dat zonder de
notie van objectieve waarheid de leerling de leermeester niet kan kritiseren.
Menno Lievers (1959) studeerde geneeskunde en filosofie in Leiden. Na zijn artsexamen deed hij promotieonderzoek in Oxford, waar hij promoveerde op het proefschrift 'Knowledge of meaning'. Sinds 1992 is hij als docent wijsbegeerte werkzaam aan de universiteit van Utrecht. Zijn onderwijs heeft vooral betrekking op taalfilosofie en filosofie van de geest. Hij is medewerker van NRC-Handelsblad en Vrij Nederland en sedert het najaar van 2000 redacteur van het literaire tijdschrift 'De Revisor'.
Aanbevolen literatuur
· David Wiggins, What woulkd be a substantial theory of truth?' in Zak van
Straaten, red., 'Philosophical subjects. Essays presented to P.F.
Strawson',Oxford University Press, 1980, pp. 189-221.
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15eptember, 6oktober, 10 november, 15 december; en
voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 14
september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl
Cursus: De psychologie van het boeddhisme
Over inspiratie en verstarring in religie, wetenschap en maatschappij
Hoe postmodern valt een steen? Over de waarheid in de wetenschap
6 oktober 2001, in Utrecht, Dr. A.F.W. Klukhuhn
Als we wetenschap definiëren als het geheel van theorieën waarbinnen feiten
samenhang en betekenis krijgen, dan heeft zich wat de wetenschappelijke
theorieën betreft in de loop van de geschiedenis een aanzienlijke
verandering in het denken over waarheid en vooruitgang voltrokken: de
wetenschapsfilosofie als geheel laat met betrekking tot de waarheid een
terugtrekkende beweging zien. Galilei en Newton legitimeerden hun
waarheidsaanspraken met verwijzing naar logica en empirie, die buiten de
mens, dus objectief, gegeven zijn. De logisch-positivisten van de Wiener
Kreis gingen niet meer uit van waarheid, maar van waarschijnlijkheid van
wetenschappelijke kennis. Karl Popper had het eerder over mogelijkheid dan
over waarschijnlijkheid en beschouwde wetenschappelijke kennis niet meer
objectief gegeven, maar des mensen. Vervolgens onderkende Thomas Kuhn, naar
aanleiding van zijn historische onderzoek, meerdere verschillende
rationaliteiten en de specifieke keuze hangt af van sociologische en
psychologische factoren. Paul Feyerabend tenslotte zag wetenschap als één
der mogelijke kenwijzen naast een aantal andere, en de voorkeur voor de ene
of de andere al dan niet rationele kenwijze wordt bepaald door het
praktische nut, dat wil zeggen economisch voordeel of politieke macht.
André Klukhuhn studeerde fysische chemie aan de Universiteit van Amsterdam
(1962 - 1968), promoveerde daar in 1973 op een
infrarood-spectrofotometrisch onderzoek aan ferro-elektrische kristallen,
en deed in '93 een vergeefse poging zijn doctorstitel weer in te leveren
uit protest tegen het overheidsbeleid met betrekking tot de universiteit.
Sinds 1973 is hij verbonden aan het Studium Generale van de Universiteit
van Utrecht, eerst als medewerker, later als directeur van dat bureau.
André Klukhuhn schreef essays voor HP/De Tijd (1991 - 1993), columns voor
het Utrechts Universiteitsblad, het Utrechts Nieuwsblad en de Utrechtse
Salon, werkte mee aan het VPRO-radioprogramma God zij met ons, aan de
Nieuwe Kerk/ Vrij Nederland-lezingen en was redacteur van het literaire
tijdschrift Maatstaf.
Aanbevolen literatuur
· 'Altijd wat nieuws, zelden wat goeds' in: De macht van het nieuwe,
Markant 1984
· Hypothese van het heden; wetenschap in de postmoderne tijd. Markant 1989
· 'Hoe postmodern valt een steen? Over wetenschappelijke zekerheid en
postmodern relativisme', in: Postmodernism revisited; de aanloop tot de
millenniumwende 2000, Studium generale reeks 1995.
· Sterf oude wereld; een inleiding tot de 21ste eeuw. De Arbeiderspers 1995.
· 'Centauren baren', in: De trots van alfa en bèta, De Bezige Bij 1997
· 'Robert Musil, denkende schrijver', in: Denkende schrijvers, Bijleveld 1997
· 'Arthur Schopenhauer, ontroerende megalomaan' in Schrijvende Denkers,
Arbeiderspers, 2000.
Algemene gegevens:
1. CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" van de Stichting
filosofie Oost - West
2. Filosofie Oost-West is een landelijke organisatie: FOW wil bijdragen aan
de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet
op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij
streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog.
FOW levensbeschouwelijk neutraal.
3. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier
docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
4. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
5. Tijd van 10.00 - 16.30 uur; toegang f 75,- per dag aan de zalen te
voldoen (in 2002 ¤ 35).
6. Data voor 2001 zijn 15eptember, 6oktober, 10 november, 15 december; en
voor 2002: 19 januari, 9 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 14
september, 5 oktober, 9 november en 14 december.
7. Folder en inschrijven bij: Filosofie Oost - West, Planetenbaan 2, 3951
EJ Maarn, of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
8. Website www.filosofie-oostwest.nl