Leren met computers leuker voor leerlingen!
Leraren en ICT-coördinatoren hebben verschillende opvattingen over de
redenen waarom een deel van de leraren zelden of nooit computers gebruiken
bij het geven van onderwijs. Dit blijkt uit een onderzoek dat NIPO
Interactive, in opdracht van 'Stichting Ict op School', de afgelopen weken
heeft uitgevoerd. In totaal zijn 605 leraren en 309 ICT-coördinatoren in het
primair en voortgezet onderwijs ondervraagd.
Computers en internet zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. En dat
is maar goed ook, want volgens zo'n 80% van de leraren in het primair en
voortgezet onderwijs wordt leren voor de leerlingen leuker met computers.
Ondanks het belang dat ze toekennen aan het gebruik van de computer is er
toch nog een ruim aantal leraren dat het computergebruik in de lessen als
een extra belasting ervaart (40% primair, 53% voortgezet).
Op dit moment zijn de ICT-ontwikkelingen in het onderwijs nog volop aan de
gang. Volgens een ruime meerderheid van de ICT-coördinatoren (63%) bevindt
het computergebruik voor onderwijsdoeleinden in het primair onderwijs zich
nog in een beginstadium, en spreekt men in het voorgezet onderwijs eerder
over een gevorderd (52%) tot vergevorderd (12%) gebruik. Eenderde van de
leraren in het basisonderwijs heeft naar eigen zeggen een gevorderd
computergebruik, terwijl dit voor 20% van de leraren in het voorgezet
onderwijs geldt.
Een mogelijke verklaring voor dit beperkte gebruik is dat leraren in het
voortgezet onderwijs zelden de beschikking hebben over computers in hun
eigen lokaal. Volgens een op de vijf leraren (20%) zal de aanwezigheid van
computers in alle lokalen het computergebruik het meest stimuleren.
Aan alle ICT-coördinatoren en leraren is verder gevraagd wat de belangrijkste redenen zouden zijn om geen of nauwelijks computers in de lessen te gebruiken. Hieruit kwam een heel opvallend verschil naar voren. Bijna de helft van de ICT-coördinatoren in het primair én voortgezet onderwijs geeft aan dat het ontbreken van kennis en ervaring bij leraren, hen weerhoudt van ICT-gebruik in de lessen (48% primair, 45% voortgezet). Dit wordt echter door slechts tien procent van de leraren onderschreven. Leraren geven voornamelijk als oorzaak dat er geen bruikbare software is die aansluit op de lesmethode en er een tekort is aan (moderne) computers.
In het primair onderwijs wordt door leraren het meeste belang gehecht aan
computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken (48%),
gevolgd door directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen
(42%).
Over het algemeen komen in het voortgezet onderwijs dezelfde
ondersteuningsbehoeften naar voren als in het primair onderwijs. De
ICT-coördinator vindt directe deskundige hulp als de computers of het
netwerk haperen echter aanzienlijk minder belangrijk dan de leraren,
respectievelijk 21% versus 40%. Daarentegen hebben de ICT-coördinatoren een
meer betrouwbare aansluiting met internet (42%) als grootste wens.
De TOP 7 van ondersteuningswensen waarvoor de behoefte 'zeer groot' wordt
verondersteld
Primair Onderwijs
ICT-coördinator Leraar
% %
1. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken
47 48
2. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen
44 42
3. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 35
37
4. Extra computers of andere apparatuurvoorzieningen 45 35
5. Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet/kennisnet
30 32
6. Goede voorbeelden van ICT en didactiek 28 25
7. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem / leerlingadministratiesysteem
25
7a. Hulp bij het vinden en selecteren van goede educatieve software
22
Voortgezet Onderwijs
ICT-coördinator Leraar
% %
1. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen
21 40
2. Extra computers of andere apparatuurvoorzieningen 25 37
3. Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet/kennisnet
42 35
4. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken
26 30
5. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem / leerlingadministratiesysteem
27 24
6. Hulp bij het vinden en selecteren van goede educatieve software
23 23
7. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 29
22
Om het computergebruik in de lessen te stimuleren zal beter aan de wensen en
behoeften van leraren moeten worden voldaan. Naast de beschikbaarheid van
bruikbare, educatieve programma's en goed werkende apparatuur zal de leraar
zelf meer specifieke kennis en vaardigheden op moeten doen.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron 'NIPO Interactive' vermelden.
Het onderzoek is 'online' beschikbaar op de website van de Stichting Ict op
School: www.ictopschool.net
Methode: NIPO CAPI@HOME en CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Het
veldwerk heeft plaatsgevonden in week 35 van 2001, onderzoeksnummer: A8744.
Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Ellen Stegers
van de afdeling NIPO Interactive (020 5225 484, of e.stegers@nipo.nl).