Gemeente Oosterhout

Besluitenlijst

Vergadering college van b. en w. 11 september 2001

College plaatst kanttekeningen bij ontwerp-streekplan "Brabant in balans"

Het Oosterhoutse college van b. en w. onderschrijft van harte de principes die ten grondslag liggen aan het ontwerp-streekplan "Brabant in balans". Dat blijkt uit een concept-reactie van het gemeentebestuur op het ontwerp-streekplan. Het streekplan geeft een visie op de ruimtelijke ontwikkeling op hoofdlijnen van de provincie tot het jaar 2020. Hoofddoel van het streekplan is dat in de toekomst zorgvuldiger zal worden omgesprongen met de in Brabant nog aanwezige ruimte.

B. en w. constateren dat de vijf leidende principes uit het ontwerp - streekplan de "lagenbenadering", zuinig ruimtegebruik, concentratie van verstedelijking, zonering voor het buitengebied en grensoverschrijdend denken en handelen ook al gehanteerd zijn bij de opstelling van de "eigen" Stadsvisie, waarin een beeld geschetst wordt van de gewenste ontwikkeling van Oosterhout in de periode tot 2015. Desondanks hebben burgemeester en wethouders op een aantal punten opmerkingen bij de uitwerking van deze principes voor de positie van Oosterhout:

de thans bestaande stadsregio Breda waarvan naast Breda ook Oosterhout en Etten-Leur deel uitmaken wordt opgeknipt. Etten-Leur gaat deel uitmaken van de regio Breda-Bergen op Zoom en Oosterhout van de regio Breda-Tilburg. Oosterhout is er geen voorstander van de band met Etten-Leur los te laten, omdat de stadsregio zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft tot één samenhangend woon- en werkgebied. "Zo heeft de stadsregio in de Vinex-akkoorden een gezamenlijke taakstelling voor woningbouw toebedeeld gekregen, vindt op het gebied van bedrijvigheidsontwikkeling afstemming plaats en wordt gewerkt aan een hoogwaardige
openbaar-vervoerverbinding tussen de drie kernen", aldus het college. Aan de andere kant ziet het college, gezien de onmiddellijke nabijheid van Dongen en Gilze en Rijen, ook wel iets in het versterken van de relatie met het gebied richting Tilburg. Dus, aldus b. en w., zou in het streekplan de huidige stadsregio behouden moeten blijven, terwijl ook in de richting van Tilburg gekeken moet worden;

een kritische benadering van de bouwcapaciteit in Brabant mag er niet toe leiden dat een streep gehaald wordt door de voltooiing van het, door de provincie overigens goedgekeurde, uitbreidingsplan Vrachelen;

de bedrijventerreinen Weststad 3 en Everdenberg zijn op de plankaart ten onrechte niet vermeld;

het college heeft vraagtekens bij de doelstelling om het ruimtegebruik voor bedrijvigheid met niet minder dan dertig procent in te korten;

het noordelijk deel van het kanaleneiland (deel van het plan-Zwaaikom) en het gehele Markkanaaleiland (centrumgebied Vrachelen) zijn opgenomen in de groene hoofdstructuur, terwijl er woningbouw is geprogrammeerd;

de aanduiding van de groene hoofdstructuur in Vrachelen 3 is onduidelijk;

er zit verschil tussen de plankaart en andere kaarten uit het streekplan waar het de aanduiding van de ecologische verbindingszone langs het Mark- en Wilhelminakanaal betreft;

het kerkdorp Oosteind, inclusief een strook ten noorden en ten zuiden ervan, is toch weer aangeduid als vestigingsgebied voor glastuinbouw, alle protesten tegen eerdere pogingen hiertoe ten spijt;

het college heeft opmerkingen bij de in het streekplan opgenomen voornemens rond het railverkeer. Versterking van het "Brabantstadspoor" leidt tot een intensivering van het gebruik van de spoorlijn die door Dorst loopt, terwijl aan de andere kant er met geen woord gerept wordt over een mogelijke aansluiting van Oosterhout-stad op het (personen)spoornet;

b. en w. bespeuren verder in het streekplan een provinciale neiging om zich wel erg veel met het ruimtelijk beleid van gemeenten te bemoeien. "Waar dit is ingegeven door de noodzaak tot het respecteren en het versterken van wezenlijke kwaliteiten van Brabant is dat alleszins gerechtvaardigd. Echter, het mag niet gaan doorslaan naar een vergaande bemoeizicht op aspecten die de gemeenten zeer wel zelf kunnen bewaken en behartigen", aldus b. en w. Als mogelijk voorbeeld noemt het college de voorgestelde instelling van een provinciale Commissie Beeldkwaliteit ter beoordeling van de kwaliteit van ter goedkeuring aan de provincie voor te leggen ruimtelijke ontwikkelingen;

De concept-reactie op het ontwerp-streekplan zullen burgemeester en wethouders overigens eerst nog bespreken met de commissie Ruimtelijke Ordening en Verkeer.

"Om niet in gebruik geven pand Vrachelsestraat voordeliger voor gemeente"

Het is voor de gemeente Oosterhout voordeliger geweest het pand Vrachelsestraat 41 "om niet" in gebruik te geven aan de Stichting Klimop dan het aan diezelfde stichting te verhuren.

Burgemeester en wethouders antwoorden dat op nadere vragen van de PvdA-fractie over het gebruik van het pand Vrachelsestraat 41 door de heer F.C. Gerbrands, tevens wethouder te Oosterhout. De raad van Oosterhout kocht dit pand in 1997 van de Stichting Klimop aan, met de bedoeling daar ooit een deel van het nieuwbouwplan Vrachelen 4 te realiseren. Het pand werd vervolgens in gebruik gegeven bij de stichting; dat gebruik werd in 1998 nogmaals door het college verlengd. In april van dit jaar besloot het college het pand niet meer nodig om plaats te maken voor woningbouw vanwege veranderingen in de planopzet van Vrachelen 4 openbaar te verkopen.

In antwoord op vragen van de PvdA merken b. en w. op dat een dergelijke overeenkomst voor het gebruik om niet, zoals gesloten met de Stichting Klimop, gebruikelijk is. "De gemeente heeft er immers belang bij om leegstand en verval te voorkomen van de haar toebehorende woningen. Daardoor behouden deze hun marktwaarde. Dit geldt nog sterker bij woningen waarvan de feitelijke bestemming gedurende lange tijd onzeker zal zijn. Het sluiten van een huurovereenkomst is voor dit tijdelijk gebruik een ongeschikt middel. De positie van de huurder is immers wettelijk beschermd. Die huurbescherming strekt zover dat de gemeente het aangekochte pand bij verkoop dan niet in ontruimde staat kan leveren. Dat gaat ten koste van de verkoopprijs. Het sluiten van een huurovereenkomst werkt derhalve financieel nadelig uit voor de gemeente", aldus b. en w.

De PvdA wilde verder weten waarom het college tot het oordeel kwam dat het voortgezet gebruik niet in strijd was met artikel 15 van de Gemeentewet, terwijl uit een VNG-advies blijkt dat dat juist wél het geval was. Artikel 15 verplicht ontheffing van Gedeputeerde Staten te vragen op het moment dat de gemeente een pand verhuurt aan een raadslid.

Daarop antwoorden b. en w. dat ze bij verschillende instanties advies hebben gevraagd, niet alleen bij de VNG, maar ook bij de extern deskundige jurist mr Overwater. Deze laatste komt tot de conclusie dat er geen sprake is van een huurovereenkomst (en dus geen ontheffing nodig is), omdat de overeenkomst is aangegaan met Stichting Klimop en niet met de individuele persoon van de heer F. Gerbrands. De VNG was hiervan wel uitgegaan, omdat de heer Gerbrands enig bestuurslid/voorzitter van de stichting is. De andere extern adviseur, mr Overwater, is echter, naar het oordeel van het college terecht, van mening dat die veronderstelling juridisch onhoudbaar is, omdat de natuurlijke persoon van de heer Gerbrands niet zonder meer gelijk mag worden gesteld met de rechtspersoon van de stichting. Bovendien is de overeenkomst van 14 oktober 1999, waarin het gebruiksrecht werd verlengd, nimmer door de heer Gerbrands ondertekend. En tenslotte kan de heer Gerbrands als natuurlijk persoon niet beschikken over dat deel van de koopsom ( 150.000) dat bij de gemeente in depot is gezet.

Overigens wijzen b. en w. er in de beantwoording van de vragen verder op dat voor het gebruik van de Vrachelsestraat 41 geen vergoeding aan de gemeente is betaald.

B. en w. vragen raad percelen De Wijsterd te verkopen

De gemeenteraad wordt gevraagd drie woon/werkkavels op bedrijvenpark De Wijsterd te verkopen. Het gaat dan om:

een perceel van 1750 m² aan het Goorke, te verkopen aan Huntink Engeneering en Consultancy. Dit bedrijf ontwikkelt, ontwerpt en bouwt machines die ter plaatse verschillende testen en duurproeven moeten doorstaan. Bij het bedrijf zijn vier personen werkzaam. De grondprijs bedraagt 250 ( 113,45) per m²;

een perceel van 1300 ² aan de Max Havelaardreef aan PC Corner. Dit bedrijf ontwikkelt hardware en software en assembleert pcs. Vanuit de nieuwe vestiging in Oosterhout zal ook de centrale inkoop worden gedaan voor de andere vestigingen in Tilburg en Oss. Momenteel werken er vijf personen bij het bedrijf, terwijl een verdere groei verwacht wordt. Verkoop aan particulieren vanuit de nieuwe locatie in Oosterhout is contractueel uitgesloten. Ook hier bedraagt de verkoopprijs 250 ( 113,45) per m²

De Poort Dongen BV wil een perceel van 1252 m² aan het Goorke kopen, tegen eveneens een prijs van 250 ( 113,45) per m². Het bedrijf zal op De Wijsterd onderbrengen een ontwerpstudio (ten behoeve van aanvragen van binnenhuisarchitecten, aannemers en woningcorporaties), een glaskunstatelier en de administratie van het totale bedrijf. De overige werkzaamheden van het bedrijf inclusief showroom blijven plaatsvinden in de vestiging in Waspik.

B. en w. formuleren bestuursopdracht renovatie stadhuis

Het college van b. en w. heeft de bestuursopdracht voor de gedeeltelijke renovatie en verbouwing van het stadhuis aan het Slotjesveld vastgesteld. Doel van dit project is te komen tot een beperkt, maar doelmatig programma van eisen. Aan de hand van dit programma van eisen kan de raad vervolgens een krediet worden gevraagd voor de renovatie/verbouw van het stadhuis. In de Perspectiefnota is hiervoor een investering van 15 miljoen ( 6.806.703) gereserveerd.

Het gaat overigens om een beperkte aanpassing van het stadhuis, waarbij:

de meest noodzakelijke bouw- en installatietechnische ingrepen worden uitgevoerd;

enkele noodzakelijke arbo-voorzieningen worden getroffen;

een aanzet wordt gegeven voor invoering van het idee van Overheidsloket 2000 door een concentratie van de ontvangstruimten voor de gemeentelijke klanten en een proefproject met kantoorinnovatie;

de uitstraling van het gebouw wordt verbeterd;

een beperkt aantal bouwkundige aanpassingen en interne verhuizingen in het kader van de herstart wordt doorgevoerd.

Dit alles moet erin resulteren dat de komende zeven tot negen jaar in ieder geval de dienstverlening naar de burgers en het werkklimaat op een acceptabel niveau komt, in afwachting van een definitieve keuze voor ingrijpende verbouwing of nieuwbouw.

Het programma van eisen zal daarnaast verder ingaan op het gewenst niveau van duurzaam bouwen en energiebesparing.

De planning voorziet erin dat de raad in januari 2002, aan de hand van het programma van eisen/voorlopig ontwerp, een besluit over het krediet kan nemen.

Oosterhout, 14 september 2001