Gemeente Oosterhout wil toe naar één publieksbalie
College presenteert voorlopig voorstel clustering afdeling
De gemeente Oosterhout wil in de toekomst toe naar één publieksbalie,
waar het merendeel van de vragen en verzoeken van inwoners en
ondernemers uit Oosterhout kan worden afgewerkt. Vooralsnog bestaat
deze afdeling "publiekszaken in oprichting" uit de onderdelen
burgerzaken, receptie/bodedienst, informatiecentrum en meldpunt
openbare ruimte. Het is de bedoeling dat deze afdeling in een periode
van circa twee jaar wordt uitgebreid met baliefuncties van andere
afdelingen. Te denken valt dan aan onder andere zorg, belastingen,
werk en bouwen en wonen.
Dat wordt duidelijk uit het voorlopig voorstel, verwoord in de notitie
"Meer dan de som der delen", voor de clustering van de gemeentelijke
afdelingen in de nieuwe organisatie. Het voorstel is een uitvloeisel
van de door de raad aangenomen nota "Ánders Oosterhout", waarin de
contouren van de nieuwe organisatiestructuur worden aangegeven. De
nota gaat uit van het zogenaamde concernmodel: een platte organisatie
van acht tot tien afdelingen die in het eindmodel worden aangestuurd
door de gemeentesecretaris en een adjunct-secretaris. Het voorlopig
voorstel voor de clustering is opgesteld door het ambtelijke
"projectteam herstart".
Een ander opmerkelijk fenomeen is de introductie van de afdeling
stadsbedrijven. Hierin worden organisatie-eenheden ondergebracht die
met elkaar gemeen hebben dat ze bedrijfsmatig van karakter zijn en
intern verzelfstandigd kunnen worden. Inhoudelijk hoeven deze
onderdelen dus geen enkele band met elkaar te hebben. In de afdeling
stadsbedrijven worden vooralsnog vijf eenheden onderkend:
ingenieursbureau (accommodatiebeheer, werken en vastgoedregistratie),
facilitaire diensten (bedrijfsrestaurants en interieurverzorging),
afval, sportaccommodaties en theater De Bussel.
Daarnaast zijn er nog de volgende zes afdelingen te onderscheiden:
Zorg en inkomen.
Taken: sociale zekerheid, kwijtschelding, tegemoetkomingsregeling,
schuldhulpverlening, WVG en huursubsidie.
Samenleving en bestuur.
Taken: onderwijs, welzijn, leerplicht, cultuur, sport, recreatie,
gezondheidszorg, buurtbeheer, openbare orde, integrale veiligheid,
kabinet en representatie, algemeen bestuurlijke zaken.
Bouwen en wonen.
Taken: ruimtelijk juridische zaken en bestemmingsplannen, bouw- en
woningtoezicht, economie, milieu, stedenbouw en planologie.
Leefomgeving.
Taken: algemeen beheer openbare ruimte, groen en water, wegen en
verkeer, reiniging en onderhoud.
Sturing en control.
Een afdeling die de kaders stelt (en bewaakt) op de gebieden arbeid
en kapitaal en op een aantal concernaangelegenheden tevens stuur.
Taken (onder andere): financiële en P&O-control, beleidscontrol en
coördinatie, strategie op concernniveau, kwaliteitsontwikkeling.
Financiële ondersteuning en uitvoering.
Taken: financiële advisering, financiële administratie, financieel
beheer en ondersteuning, belastingen.
Algemene ondersteuning en uitvoering.
Taken (onder andere): P&O-, informatie-, communicatie- en
juridische advisering, salarisadministratie, onderzoek en
statistiek, automatisering, documentaire informatievoorziening.
De laatstgenoemde drie afdelingen behoren tot de zogenaamde
"hoofdkantoorfuncties", omdat zij ten behoeve van het gehele concern
(kaderstellende, adviserende of ondersteunende) activiteiten
verrichten.
Daarnaast is ervoor gekozen de brandweer een eigen organisatie-eenheid
te laten zijn. De gemeentelijke omvang van de brandweer is, met vier
tot zes ftes, te gering om van de brandweer een afdeling te maken.
Anderzijds, zo is de conclusie, doet het geen recht aan de specifieke
status van dit onderdeel en het groot aantal vrijwilligers om de
brandweer onderdeel te maken van een andere afdeling. De taken op het
gebied van verlening en handhaving van gebruiksvergunningen wordt
overigens van de brandweer overgeheveld naar de afdeling bouwen en
wonen, zo is het voorstel.
Het idee voor de nieuwe clustering van afdelingen is overigens
gebaseerd op een tiental ordenigscriteria die eerder al voor de nieuwe
organisatie zijn geformuleerd. Daarnaast heeft ook het directieteam
een aantal uitgangspunten voor de nieuwe orgnaisatie geformuleerd. Een
daarvan is dat de nieuwe structuur geen doel op zich is, maar alleen
een middel om te komen tot een kwalitatief betere organisatie. "De
organisatiestructuur is een ondersteunend middel voor cultuur en
werkprocessen", aldus de nota. Andere uitgangspunten zijn dat de
nieuwe structuur zich moet kenmerken door onderlinge verwevenheid van
de afdelingen, dat ze helderheid moet bieden over rollen en
verantwoordelijkheden en dat bij het inrichten van de nieuwe
organisatie vooral "de vraag van de klant" leidend is.
Nu het voorlopig voorstel ook aan de medewerkers van de gemeente
Oosterhout is gepresenteerd, is het hun beurt om te reageren. Zij
hebben daarvoor een termijn van zes weken. Ook zal advies gevraagd
worden aan de Ondernemingsraad en de commissie Middelen. Vervolgens
zal het college medio november, op voorstel van het projectteam
herstart, een definitief besluit over de clustering van de afdelingen
nemen.
Oosterhout, 14 september 2001