De nieuwe Audi A4 Cabriolet: sterke zescilinder motoren
Debuut op de IAA Frankfurt
(10 augustus 2001)
In de bijna tien jaar dat de Audi Cabriolet in productie is geweest,
heeft hij de status van een klassieker verworven. Nu treedt de lang
verwachte opvolger voor het voetlicht. Op de IAA 2001 te Frankfurt (13
t/m 22 september) presenteert Audi de eerste representant van de
nieuwe A4 Cabriolet-generatie. Een vierzits cabrio met volautomatische
'soft top', die voorjaar 2002 bij de dealers zal staan.
De 4,57 meter lange en 1,77 meter brede tentoonstellingsauto vernieuwt
de klassiek--elegante lijn van de huidige Audi Cabriolet en
accentueert tegelijkertijd de sportieve uitstraling van Audi. De
productieversie van de nieuwe A4 Cabriolet biedt temperamentvol
rijplezier. Daar staan de dynamiek van de maximaal 162 kW (220 pk)
sterke V6-motoren, de handelbaarheid van het aluminium onderstel en
het elegante design in karakteristieke Audi-stijl borg voor. Het
vlakke front, de subtiele wigvorm en de krachtig gelijnde achterpartij
met zichtbare uitlaatpijpen maken duidelijk dat we hier te maken
hebben met een sportief talent.
De dubbele grille, de markante, ronde wielkasten en ook de basislijn
van het silhouet maken direct duidelijk dat de Cabriolet lid is van de
A4-familie. Toch heeft hij met zijn krachtige proporties en
eigenzinnige styling van front en achterpartij een eigen uitstraling.
Het voorruitframe met zijn aluminium oppervlak en de aluminium lijsten
op de taillelijn accentueren dit. De nieuwe Cabriolet is het meest
emotionele model van het A4-programma.
Twee krachtige V6-motoren zorgen voor een toepasselijk prestatieniveau
van de voorwielaangedreven Audi A4 Cabriolet. De nieuwe, 162 kW (220
pk) sterke 3.0 V6 met aluminium motorblok en traploze
nokkenasverstelling, en de tot 125 kW (170 pk) opgevoerde 2.4 V6 zijn
direct vanaf de introductie beschikbaar. Met een koppel van 300 Nm
respectievelijk 230 Nm is onder alle omstandigheden een soevereine
trekkracht beschikbaar. Dit garandeert dat de tussensprints al even
imponerend zijn als de acceleratie van 0-100 km/h.
Uiteraard bieden de beide motoren een sportief-gecomponeerde
'zescilindersound' en een rustige motorloop - een combinatie die
vooral door cabrio-rijders wordt gewaardeerd. Met de traploze
multitronic-transmissie biedt de nieuwe Audi A4 Cabriolet een noviteit
in het cabrio-segment. Want deze transmissie combineert de dynamische
kwaliteiten van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort
van een automaat. De multitronic vult deze kenmerken nog aan met de
sensatie van traploos accelereren. De sportieve talenten van de nieuwe
A4 Cabriolet beperken zich echter niet alleen tot de aandrijving. Ook
het lichtgewicht aluminium onderstel, dat is gebaseerd op de
veelgeprezen wielophanging van de A4 limousine, biedt uitstekende
voorwaarden voor een optimale en wendbare handelbaarheid en daarmee
voor puur rijplezier.
De viermaal geleide voorwielophanging en de trapezium-arm achteras
bieden een exacte stuurprecisie en een duidelijk gedefinieerd
rijgedrag met een uitstekende dwarsstabiliteit; ook het rijcomfort
profiteert van de doordachte wielophanging, want geringe onafgeveerde
massa's zorgen voor een uiterst gevoelige respons van de vering. De
ingenieurs van Audi hebben enerzijds de onderstelcomponenten
consequent op een sportieve rijstijl afgestemd, anderzijds hebben ze
het onderstel - en dus het zwaartepunt - verlaagd in verhouding tot de
limousine en Avant. Dit concept wordt aangevuld door de grote
torsiestijfheid van de cabriolet-carrosserie. Ten opzichte van zijn
voorganger is hij maar liefst 112 procent stijver - een indrukwekkende
prestatie. Deze verbetering komt zowel ten goede aan de rijdynamiek
als het comfort. Ook de veiligheid profiteert van de stijve
carrosseriestructuur. De doelstelling van Audi was om een stabiliteit
- en daarmee een botsbestendigheid - te realiseren die vergelijkbaar
is met die van de A4 limousine. Dat model heeft reeds in verschillende
botsproeven de effectiviteit van het veiligheidsconcept bewezen -
bijvoorbeeld met een uitstekende 'vier-sterren-score' bij de
EuroNCAP-botsproef.
Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers maken
uiteraard deel uit van het veiligheidspakket, net als fullsize front-
en zij-airbags. Daarbij bieden de in de voorstoelen geïntegreerde
zij-airbags bescherming aan zowel hoofd als bovenlichaam. Als de auto
onverhoopt over de kop slaat, zorgt een actief rolbeugelsysteem voor
extra veiligheid. Daarbij worden, gestuurd door een rolsensor, in een
fractie van een seconde twee rolbeugels achter de achterste
zitplaatsen omhoog geschoven. Samen met het extreem stijve
voorruitframe bieden deze bij over-de-kop-slaan de nodige
overlevingsruimte voor de inzittenden voor- en achterin. De actieve
veiligheid wordt nog verder verbeterd door het elektronische
stabiliteitsprogramma ESP (standaard) met hydraulische remassistent.
De Audi A4 Cabriolet is standaard uitgerust met een
elektrohydraulische kapbediening en een verwarmbare, glazen
achterruit. Uiteraard biedt de cabrioletkap een uitstekende geluids-
en temperatuurisolatie, zodat de A4 Cabriolet ook comfortabel
bruikbaar is in de winter. Al even vanzelfsprekend: de uitstekende
materiaal- en afwerkingskwaliteit van het interieur. De sportief
uitgevoerde cockpit wordt geaccentueerd door een markante
middenconsole. Met aluminium omringde, ronde ventilatieroosters
versterken de dynamische uitstraling. Op deze manier verschilt de
Cabriolet ook in het interieur bewust van de andere A4-modellen. Een
aspect dat zijn exclusieve positie versterkt. Ook als het gaat om
interieurruimte reizen de inzittenden van een A4 Cabriolet op hoog
niveau. De wielbasis is ten opzichte van de huidige Cabriolet 100 mm
langer geworden.
Dit betekent aanmerkelijk meer ruimte, zowel voor- als achterin.
Daarmee is de A4 Cabriolet een volwaardige vierzitter. Zo hebben de
achterpassagiers 66 mm meer beenruimte en 67 mm extra breedte op
schouderhoogte; voorin is er 36 mm extra breedte voor de schouders. De
kofferruimte is eveneens aanmerkelijk groter geworden. Dankzij de
variabele constructie is bij gesloten kap een volume van 315 liter
beschikbaar. Bij geopend dak is dat nog altijd 246 liter; een inhoud
waarmee de nieuwe Audi A4 Cabriolet alle belangrijke concurrenten ver
achter zich laat. Ook de tankinhoud van de Audi A4 Cabriolet is met 70
liter de grootste in deze klasse.
Standaard beschikt de Audi A4 Cabriolet over talrijke zaken die bij
andere auto's vaak alleen tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, zoals
automatische kapbediening, automatische airconditioning en actieve
rolbeugels. Eveneens standaard zijn elektrisch bedienbare ramen,
centrale vergrendeling met afstandsbediening,
IsoFix-kinderzitjebevestiging op drie zitplaatsen, en 16-inch
lichtmetalen velgen. Daarnaast biedt Audi voor de A4 Cabriolet een
uitgebreid programma meeruitvoeringen. Daarmee kan elke Audi A4
Cabriolet optimaal worden geïndividualiseerd. Prijzen zijn in dit
stadium nog niet bekend.