2001-09-10: Onderwijskansenscholen presenteren hun plannen
In Den Haag gaan deze maand 20 scholen voor het basis onderwijs van
start als Onderwijskansenschool. Op donderdag 13 september a.s.
presenteren twee scholen hun projecten. Dit gebeurt tijdens een
werkbezoek van de Haagse Onderwijswethouder Pierre Heijnen, met
landelijke en gemeentelijke betrokkenen bij het Onderwijskansenplan,
aan de basisscholen De Spoorzoeker en Prinsehaghe in Den Haag. Beide
scholen tonen een bijzonder deel van hun plannen waarmee zij de
prestaties en kansen van de kinderen in het onderwijs willen
vergroten.
Het Onderwijskansenplan biedt scholen mogelijkheden voor hun
specifieke situatie en ambities zelf plannen te maken om de kwaliteit
van het onderwijs en de prestaties van de leerlingen te verbeteren. De
plannen betreffen maatregelen voor de ontwikkeling van onder andere
taal-, reken- en sociale vaardigheden.
De Spoorzoeker
Basisschool De Spoorzoeker staat in een wijk waar meerdere culturen
samen wonen en waar op grote schaal renovatie van woningen is gestart.
De school heeft als speerpunt in haar plannen de verbetering van de
motorische ontwikkeling van de kinderen. Zij heeft een
kinderfysiotherapeut aangesteld die problemen op dit gebied signaleert
en aanpakt. Kinderen die fit zijn, goed in hun vel zitten leren beter.
De fysiotherapeut werkt samen met de gymleraar en organisaties in de
buurt. Tijdens het werkbezoek geeft de therapeut met de kinderen een
demonstratie en wordt uitgelegd wat het belang is van de ontwikkeling
en het benutten van motorische talenten van kinderen.
De school gaat in het kader van het Onderwijskansenplan ook extra
aandacht geven aan de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van de
leerlingen.
Prinsehaghe
Deze school staat aan de rand van het historische centrum van de stad.
Op basisschool Prinsehaghe wordt kunst en cultuur een bijzonder
onderdeel van het lesprogramma. Naast het overbrengen van kennis en
vaardigheden op dit terrein wil de school met deze lessen aangeven dat
ook andere dan cognitieve onderdelen van wezenlijk belang zijn voor de
ontwikkeling van de kinderen. Plezier in het leren en zelfvertrouwen
maakt hen sterker. De school heeft kunstenaars ingeschakeld die enkele
uren per dag les gaan geven over onder meer muziek, dans, beeldende
vorming en mime.
Tijdens het werkbezoek wordt dit onderdeel van de plannen van de
school toegelicht en gedemonstreerd. De school heeft nog meer plannen
gemaakt onder andere met een logopediste om taal- en spreekvaardigheid
van de kinderen extra te ontwikkelen.
10 september 2001
last update: 10 september 2001 ;pag.: 8218; auteur: 77