Gemeente Den Haag

2001-09-10: Onderwijskansenscholen presenteren hun plannen

In Den Haag gaan deze maand 20 scholen voor het basis onderwijs van start als Onderwijskansenschool. Op donderdag 13 september a.s. presenteren twee scholen hun projecten. Dit gebeurt tijdens een werkbezoek van de Haagse Onderwijswethouder Pierre Heijnen, met landelijke en gemeentelijke betrokkenen bij het Onderwijskansenplan, aan de basisscholen De Spoorzoeker en Prinsehaghe in Den Haag. Beide scholen tonen een bijzonder deel van hun plannen waarmee zij de prestaties en kansen van de kinderen in het onderwijs willen vergroten.

Het Onderwijskansenplan biedt scholen mogelijkheden voor hun specifieke situatie en ambities zelf plannen te maken om de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van de leerlingen te verbeteren. De plannen betreffen maatregelen voor de ontwikkeling van onder andere taal-, reken- en sociale vaardigheden.

De Spoorzoeker
Basisschool De Spoorzoeker staat in een wijk waar meerdere culturen samen wonen en waar op grote schaal renovatie van woningen is gestart. De school heeft als speerpunt in haar plannen de verbetering van de motorische ontwikkeling van de kinderen. Zij heeft een kinderfysiotherapeut aangesteld die problemen op dit gebied signaleert en aanpakt. Kinderen die fit zijn, goed in hun vel zitten leren beter. De fysiotherapeut werkt samen met de gymleraar en organisaties in de buurt. Tijdens het werkbezoek geeft de therapeut met de kinderen een demonstratie en wordt uitgelegd wat het belang is van de ontwikkeling en het benutten van motorische talenten van kinderen.

De school gaat in het kader van het Onderwijskansenplan ook extra aandacht geven aan de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.

Prinsehaghe
Deze school staat aan de rand van het historische centrum van de stad. Op basisschool Prinsehaghe wordt kunst en cultuur een bijzonder onderdeel van het lesprogramma. Naast het overbrengen van kennis en vaardigheden op dit terrein wil de school met deze lessen aangeven dat ook andere dan cognitieve onderdelen van wezenlijk belang zijn voor de ontwikkeling van de kinderen. Plezier in het leren en zelfvertrouwen maakt hen sterker. De school heeft kunstenaars ingeschakeld die enkele uren per dag les gaan geven over onder meer muziek, dans, beeldende vorming en mime.

Tijdens het werkbezoek wordt dit onderdeel van de plannen van de school toegelicht en gedemonstreerd. De school heeft nog meer plannen gemaakt onder andere met een logopediste om taal- en spreekvaardigheid van de kinderen extra te ontwikkelen.

10 september 2001

last update: 10 september 2001 ;pag.: 8218; auteur: 77