13-9-2001
Frogster en Signum2 sensatie tijdens IAA
Tijdens de IAA van Frankfurt is er op de maar liefst 5.290 vierkante
meter grote Opel-stand veel te doen. Dé sterren zijn zonder twijfel de
Frogster en de Signum2, twee innovatieve en spraakmakende
studiemodellen.
Maar ook de nieuwe Combo Tour zal zeker van zich doen spreken, evenals
de zuinige Corsa Eco, de HydroGen3 met brandstofceltechniek en een
luxueuze multimedia ruimtewagen met de naam Vivaro Concept V. Verder
laat Opel met C@rWeb voor het eerst internet applicaties zien die op
maat zijn gesneden voor gebruik in de auto.
Naast de complete 2002 modellenlijn worden de IAA-bezoekers ook
onthaald op designstudies van Opels sportafdeling OPC (Opel
Performance Center): de Linea Rossa en natuurlijk de in Genève
gelanceerde en inmiddels méér dan veelbesproken Astra Coupé OPC
X-Treme.
Een bezoek aan de stand wordt extra aantrekkelijk door de toepassing
van de allernieuwste presentatietechnieken. Van stereoscopische
projectie en speciale driedimensionale brillen voor de Frogster tot de
fascinerende videopresentaties rond de Signum2 - die de meest
geavanceerde communicatieapparatuur meekrijgt die er maar bestaat.
Overigens zal de kenner ook opvallen dat Hal 8 voor het overgrote deel
gevuld is met de GM-merken en zijn alliantiepartners: Opel, Cadillac,
Chevrolet, Saab, Isuzu, Suzuki, Fiat, Alfa en Lancia.
Opel Frogster: uitdagend en praktisch
Met de Frogster presenteert Opel een innovatieve compacte concept car.
Uitdagend, veelzijdig en praktisch. Een roadster, convertible en
pick-up in één. Feitelijk laat hij zien hoe de compacte auto van de
toekomst er uit zou kunnen zien. Een auto voor een nieuwe generatie
kopers.
In plaats van een conventioneel cabriodak heeft het studiemodel een
elektrisch wegrollend 130 centimeter lang paneel dat in feite een
combinatie vormt van dak en kofferdeksel. Een optimale aanpassing aan
de weersomstandigheden wordt hierdoor snel en eenvoudig mogelijk. Het
paneel is opgebouwd uit aluminium delen met rubber verbindingsdelen.
Een bewezen constructie overigens, want het wordt verticaal ook zo
gebruikt als afsluiting van brandweerwagens.
Met zijn vier afzonderlijk wegklapbare stoelen is ook het interieur
extreem flexibel. De Frogster is in een handomdraai te veranderen van
een één- in een twee-, drie- of vierpersoons auto, roadster,
convertible of pick-up. Laadlengte afhankelijk van het aantal stoelen
van 65 tot maar liefst 125 centimeter, met een druk op een knop. Met
alle vier de stoelen in gebruik meet de bagage-inhoud nog altijd een
forse 280 liter.
Surfboard mee? Dan klap je de rechter voorstoel plat, terwijl er links
achterin toch een passagier meekan. Parkeren? Dan schuift de kap naar
voren, als een luik zou je bijna zeggen, en sluit de auto hermetisch
tot de voorruit af. Binnen hoogstens 25 seconden. Wel eerst even het
stuur omlaag zetten. De bovenzijde schuift dan overigens uit tot een
lengte van zon drie meter.
Een ander innovatief detail is de toepassing van een mini-computer in
het dashboard, een PDA (Personal Digital Assistant ofwel elektronische
agenda). Ook letterlijk, want hij kan in de binnenzak worden
meegenomen. Daar doet hij overigens ook dienst als draadloos werkende
autosleutel en bedieningspaneel voor het afsluitpaneel. Wordt de PDA
in het dashboard geklikt, dan doet hij dienst als display van de
radio, navigatie en klimaatregeling.
Design-directeur Seer: We hebben ons afgevraagd hoe de auto van de
huidige Playstation-generatie er uit zou moeten zien. Dan praat je als
vanzelf over begrippen als compact, betaalbaar, open, jong,
verfrissend en opwindend.
De Frogster meet 3.715 bij 1.680 bij 1.530 millimeter en krijgt naast
zijn unieke designaccenten ook nadrukkelijk het Opel-gezicht mee.
Andere opvallende details: de goed gevulde wielkasten met 175/55 R 15
banden, treeplanken en handgrepen achterop. De bagageruimte is via
twee luikjes toegankelijk, ook wanneer de bovenkant is afgesloten.
De Frogster wordt net als de Corsa Eco aangedreven door een levendige
ECOTEC 1.0-12V krachtbron (43 kW/58 pk) in combinatie met de
Easytronic-versnellingsbak. Die zonder ontkoppelen (handmatig) kan
worden geschakeld.
Signum2
Innovatief, variabel en elegant. De Signum2 is natuurlijk een totaal
ander concept dan de Frogster, maar vertoont in veel opzichten - waar
het zijn karakter aangaat - ook overeenkomsten.
De Signum2 belichaamt de nieuwe merkidentiteit van Opel en laat een
glimp zien van de koers die in de toekomst zal worden gevolgd. Zowel
waar het trends aangaat als de styling en technologie. Hij heeft een
tot de verbeelding sprekend, vooruitstrevend design. De 464 centimeter
lange Signum2 concept car straalt dynamiek en veelzijdigheid uit.
Een innovatief stoelenconcept en een slim systeem van (op rails
verplaatsbare) opbergboxen laat zien hoe veelzijdig een interieur kan
zijn. Het infotainmentsysteem is al even verfijnd. Met zijn vele high
tech functies en ergonomische bedieningselementen laat het geheel zien
hoe Opel de toekomst van de mobiele communicatie ziet.
De voorwielaangedreven Signum2 staat op een lange wielbasis (283
centimeter) en combineert de elegante lijnen van een coupé met de
praktische eigenschappen van een stationwagen. Draaistoelen maken het
in- en uitstappen aanzienlijk makkelijker en comfortabeler. Een groot
glazen panoramadak loopt door tot de voorruit en geeft het interieur
een zeer ruime en luchtige uitstraling. Natuurlijke materialen en
aangename kleuren versterken dat comforteffect van het interieur.
Een koffiestop? Geen probleem, de Signum2 heeft zelfs een
espressomachine aan boord, op ingenieuze wijze in een van de
opbergboxen geïntegreerd. Altijd verse koffie dus.
C@rWeb
Zeker ook de moeite van een bezoek waard is de presentatie van C@rWeb.
Opels oplossing voor internettoegang vanuit de auto. Daarbij ligt de
nadruk op het informeren van de bestuurder: verkeers- en
weerinformatie, routebepaling en wat je als automobilist verder zoal
kunt wensen. Uiteraard is dat alles rijdend te bedienen. Maar niet
alleen zijn deze functies beschikbaar, ook e-mailen en internetten
behoren tot de mogelijkheden.
Naast de mogelijkheden in de auto, kan ook buiten de auto gebruik
worden gemaakt van e-mail en internet. Om dat allemaal mogelijk te
maken, kiest Opel in de presentatie voor een uitneembare zakcomputer.
De Compaq iPac PDA heeft een gebruiksvriendelijk aanraak beeldscherm.
De communicatie met het wereldwijde web verloopt via een Siemens S45i
GPRS telefoon. Die dus werkt met de nieuwste generatie
communicatietechniek, speciaal ontwikkeld voor het verzenden en
ontvangen van digitale informatie. Het GPRS-netwerk is inmiddels ook
in ons land operationeel en werkt bij dit soort toepassingen enkele
malen sneller dan de klassieke GSM. Bijkomend voordeel is het feit dat
je met GPRS continue met het netwerk verbonden bent (in zekere zin
vergelijkbaar met een kabelmodem thuis) en bijvoorbeeld zou kunnen
zorgen dat alle actuele verkeersinformatie real time (in goed
Hollands: meteen) wordt binnengehaald. Een dergelijk systeem zal
volgend jaar in een brede selectie Opel-modellen worden gepresenteerd,
eerst in Duitsland, waarna de overige landen snel zullen volgen.
HydroGen3 en Corsa Eco: milieuvriendelijk met plezier
Een opengewerkt model van de HydroGen3 brandstofcel concept car laat
zien hoe ver Opel en GM zijn gevorderd met deze extreem
milieuvriendelijke aandrijving. De HydroGen3 is ontwikkeld op basis
van de Zafira en wordt aangedreven door pure waterstof. Uit de uitlaat
kringelt alleen wat waterdamp.
De Corsa Eco staat zelfs al in de startblokken voor zijn lancering
voorjaar 2002. Opvallende details zijn de verfijnde aerodynamica, de
innovatieve Easytronic transmissie en de extreem efficiente 1.0 12V
motor (43 kW/58 pk). Ze maken de Corsa Eco tot de zuinigste
benzineauto uit de Opel-historie. De eerste in deze klasse die in de
nieuwste MVEG verbruikstest de barrière van vijf liter op 100 km
doorbreekt. Met zijn CO2 uitstoot van 120 gram per kilometer is hij
even milieubewust als zijn dieselbroeder, de Astra Eco 4.
Vivaro Concept V
Een totaal andere aanpak krijgt de Vivaro Concept V, een high tech en
zeer luxe ruimtewagen voor werk en vrije tijd. Hij onderscheidt zich
door zijn sprekende design met two tone lak, het gebruik van fraaie
materialen - waaronder leer en Alcantara - en natuurlijk de speciale
20 inch wielen.
Zoals de naam al aangeeft, is dit conceptmodel gebaseerd op de Vivaro.
Waarvan eind volgend jaar ook een versie als luxe ruimtewagen wordt
gepresenteerd. Een zespersoons minibus met zeer luxe uitrusting en
afwerking. De Concept V combineert zijn opvallende ontwerp met het
nieuwste op het gebied van in-car entertainment en infotainment. Maar
ook details als het speciale tapijt voorin en het houten scheepsdek
achterin zullen de aandacht trekken. De stoelen zijn zeer luxueus en
krijgen uitklapbare tafeltjes mee. De middenrij kan 180 graden worden
gedraaid.