AutoRai

13-9-2001

Frogster en Signum2 sensatie tijdens IAA

Tijdens de IAA van Frankfurt is er op de maar liefst 5.290 vierkante meter grote Opel-stand veel te doen. Dé sterren zijn zonder twijfel de Frogster en de Signum2, twee innovatieve en spraakmakende studiemodellen.

Maar ook de nieuwe Combo Tour zal zeker van zich doen spreken, evenals de zuinige Corsa Eco, de HydroGen3 met brandstofceltechniek en een luxueuze multimedia ruimtewagen met de naam Vivaro Concept V. Verder laat Opel met C@rWeb voor het eerst internet applicaties zien die op maat zijn gesneden voor gebruik in de auto.

Naast de complete 2002 modellenlijn worden de IAA-bezoekers ook onthaald op designstudies van Opels sportafdeling OPC (Opel Performance Center): de Linea Rossa en natuurlijk de in Genève gelanceerde en inmiddels méér dan veelbesproken Astra Coupé OPC X-Treme.

Een bezoek aan de stand wordt extra aantrekkelijk door de toepassing van de allernieuwste presentatietechnieken. Van stereoscopische projectie en speciale driedimensionale brillen voor de Frogster tot de fascinerende videopresentaties rond de Signum2 - die de meest geavanceerde communicatieapparatuur meekrijgt die er maar bestaat. Overigens zal de kenner ook opvallen dat Hal 8 voor het overgrote deel gevuld is met de GM-merken en zijn alliantiepartners: Opel, Cadillac, Chevrolet, Saab, Isuzu, Suzuki, Fiat, Alfa en Lancia.

Opel Frogster: uitdagend en praktisch
Met de Frogster presenteert Opel een innovatieve compacte concept car. Uitdagend, veelzijdig en praktisch. Een roadster, convertible en pick-up in één. Feitelijk laat hij zien hoe de compacte auto van de toekomst er uit zou kunnen zien. Een auto voor een nieuwe generatie kopers.

In plaats van een conventioneel cabriodak heeft het studiemodel een elektrisch wegrollend 130 centimeter lang paneel dat in feite een combinatie vormt van dak en kofferdeksel. Een optimale aanpassing aan de weersomstandigheden wordt hierdoor snel en eenvoudig mogelijk. Het paneel is opgebouwd uit aluminium delen met rubber verbindingsdelen. Een bewezen constructie overigens, want het wordt verticaal ook zo gebruikt als afsluiting van brandweerwagens.

Met zijn vier afzonderlijk wegklapbare stoelen is ook het interieur extreem flexibel. De Frogster is in een handomdraai te veranderen van een één- in een twee-, drie- of vierpersoons auto, roadster, convertible of pick-up. Laadlengte afhankelijk van het aantal stoelen van 65 tot maar liefst 125 centimeter, met een druk op een knop. Met alle vier de stoelen in gebruik meet de bagage-inhoud nog altijd een forse 280 liter.
Surfboard mee? Dan klap je de rechter voorstoel plat, terwijl er links achterin toch een passagier meekan. Parkeren? Dan schuift de kap naar voren, als een luik zou je bijna zeggen, en sluit de auto hermetisch tot de voorruit af. Binnen hoogstens 25 seconden. Wel eerst even het stuur omlaag zetten. De bovenzijde schuift dan overigens uit tot een lengte van zon drie meter.

Een ander innovatief detail is de toepassing van een mini-computer in het dashboard, een PDA (Personal Digital Assistant ofwel elektronische agenda). Ook letterlijk, want hij kan in de binnenzak worden meegenomen. Daar doet hij overigens ook dienst als draadloos werkende autosleutel en bedieningspaneel voor het afsluitpaneel. Wordt de PDA in het dashboard geklikt, dan doet hij dienst als display van de radio, navigatie en klimaatregeling.

Design-directeur Seer: We hebben ons afgevraagd hoe de auto van de huidige Playstation-generatie er uit zou moeten zien. Dan praat je als vanzelf over begrippen als compact, betaalbaar, open, jong, verfrissend en opwindend.
De Frogster meet 3.715 bij 1.680 bij 1.530 millimeter en krijgt naast zijn unieke designaccenten ook nadrukkelijk het Opel-gezicht mee. Andere opvallende details: de goed gevulde wielkasten met 175/55 R 15 banden, treeplanken en handgrepen achterop. De bagageruimte is via twee luikjes toegankelijk, ook wanneer de bovenkant is afgesloten.

De Frogster wordt net als de Corsa Eco aangedreven door een levendige ECOTEC 1.0-12V krachtbron (43 kW/58 pk) in combinatie met de Easytronic-versnellingsbak. Die zonder ontkoppelen (handmatig) kan worden geschakeld.

Signum2
Innovatief, variabel en elegant. De Signum2 is natuurlijk een totaal ander concept dan de Frogster, maar vertoont in veel opzichten - waar het zijn karakter aangaat - ook overeenkomsten. De Signum2 belichaamt de nieuwe merkidentiteit van Opel en laat een glimp zien van de koers die in de toekomst zal worden gevolgd. Zowel waar het trends aangaat als de styling en technologie. Hij heeft een tot de verbeelding sprekend, vooruitstrevend design. De 464 centimeter lange Signum2 concept car straalt dynamiek en veelzijdigheid uit. Een innovatief stoelenconcept en een slim systeem van (op rails verplaatsbare) opbergboxen laat zien hoe veelzijdig een interieur kan zijn. Het infotainmentsysteem is al even verfijnd. Met zijn vele high tech functies en ergonomische bedieningselementen laat het geheel zien hoe Opel de toekomst van de mobiele communicatie ziet. De voorwielaangedreven Signum2 staat op een lange wielbasis (283 centimeter) en combineert de elegante lijnen van een coupé met de praktische eigenschappen van een stationwagen. Draaistoelen maken het in- en uitstappen aanzienlijk makkelijker en comfortabeler. Een groot glazen panoramadak loopt door tot de voorruit en geeft het interieur een zeer ruime en luchtige uitstraling. Natuurlijke materialen en aangename kleuren versterken dat comforteffect van het interieur. Een koffiestop? Geen probleem, de Signum2 heeft zelfs een espressomachine aan boord, op ingenieuze wijze in een van de opbergboxen geïntegreerd. Altijd verse koffie dus.

C@rWeb
Zeker ook de moeite van een bezoek waard is de presentatie van C@rWeb. Opels oplossing voor internettoegang vanuit de auto. Daarbij ligt de nadruk op het informeren van de bestuurder: verkeers- en weerinformatie, routebepaling en wat je als automobilist verder zoal kunt wensen. Uiteraard is dat alles rijdend te bedienen. Maar niet alleen zijn deze functies beschikbaar, ook e-mailen en internetten behoren tot de mogelijkheden.

Naast de mogelijkheden in de auto, kan ook buiten de auto gebruik worden gemaakt van e-mail en internet. Om dat allemaal mogelijk te maken, kiest Opel in de presentatie voor een uitneembare zakcomputer. De Compaq iPac PDA heeft een gebruiksvriendelijk aanraak beeldscherm. De communicatie met het wereldwijde web verloopt via een Siemens S45i GPRS telefoon. Die dus werkt met de nieuwste generatie communicatietechniek, speciaal ontwikkeld voor het verzenden en ontvangen van digitale informatie. Het GPRS-netwerk is inmiddels ook in ons land operationeel en werkt bij dit soort toepassingen enkele malen sneller dan de klassieke GSM. Bijkomend voordeel is het feit dat je met GPRS continue met het netwerk verbonden bent (in zekere zin vergelijkbaar met een kabelmodem thuis) en bijvoorbeeld zou kunnen zorgen dat alle actuele verkeersinformatie real time (in goed Hollands: meteen) wordt binnengehaald. Een dergelijk systeem zal volgend jaar in een brede selectie Opel-modellen worden gepresenteerd, eerst in Duitsland, waarna de overige landen snel zullen volgen.

HydroGen3 en Corsa Eco: milieuvriendelijk met plezier Een opengewerkt model van de HydroGen3 brandstofcel concept car laat zien hoe ver Opel en GM zijn gevorderd met deze extreem milieuvriendelijke aandrijving. De HydroGen3 is ontwikkeld op basis van de Zafira en wordt aangedreven door pure waterstof. Uit de uitlaat kringelt alleen wat waterdamp.

De Corsa Eco staat zelfs al in de startblokken voor zijn lancering voorjaar 2002. Opvallende details zijn de verfijnde aerodynamica, de innovatieve Easytronic transmissie en de extreem efficiente 1.0 12V motor (43 kW/58 pk). Ze maken de Corsa Eco tot de zuinigste benzineauto uit de Opel-historie. De eerste in deze klasse die in de nieuwste MVEG verbruikstest de barrière van vijf liter op 100 km doorbreekt. Met zijn CO2 uitstoot van 120 gram per kilometer is hij even milieubewust als zijn dieselbroeder, de Astra Eco 4.

Vivaro Concept V
Een totaal andere aanpak krijgt de Vivaro Concept V, een high tech en zeer luxe ruimtewagen voor werk en vrije tijd. Hij onderscheidt zich door zijn sprekende design met two tone lak, het gebruik van fraaie materialen - waaronder leer en Alcantara - en natuurlijk de speciale 20 inch wielen.
Zoals de naam al aangeeft, is dit conceptmodel gebaseerd op de Vivaro. Waarvan eind volgend jaar ook een versie als luxe ruimtewagen wordt gepresenteerd. Een zespersoons minibus met zeer luxe uitrusting en afwerking. De Concept V combineert zijn opvallende ontwerp met het nieuwste op het gebied van in-car entertainment en infotainment. Maar ook details als het speciale tapijt voorin en het houten scheepsdek achterin zullen de aandacht trekken. De stoelen zijn zeer luxueus en krijgen uitklapbare tafeltjes mee. De middenrij kan 180 graden worden gedraaid.