AutoRai

13-9-2001

Wereldpremière Cadillac CTS op de IAA

Cadillac heeft Europa uitgekozen voor de introductie van zijn laatste creatie, de Cadillac CTS. De compleet nieuwe, luxe sedan beleeft op de IAA te Frankfurt zijn officiële wereldpremière.

Andere highlights van het luxe Amerikaanse automerk op de IAA zijn de nieuwe modeljaarversie van de Seville met onder andere een geavanceerd DVD-navigatiesysteem dat op spraakherkenning werkt en de futuristische Vizón Cadillacs allernieuwste concept car. Daarnaast kunnen Cadillac liefhebbers de Northstar LMP Racer bewonderen op de Cadillac stand van de Frankfurt Motorshow.

Cadillac CTS
Bij zijn introductie in Europa in het voorjaar van 2002 zal de Cadillac CTS zich zichtbaar onderscheiden van andere merken en modellen door zijn robuuste, stoere vormgeving. De compleet nieuwe sedan oogt opvallend lenig en tegelijkertijd solide met zijn duidelijke hoeken en scherp gesneden lijnen, gecombineerd met de korte overhang voor. Na een lange ontwikkelingsweg mag het eindresultaat er zeker zijn: door het ontbreken van allerlei storende details oogt de CTS bijzonder clean en gedistingeerd. Daarmee is de CTS een goede weerspiegeling van de Cadillac design filosofie, voor het eerst getoond met de Evoq conceptcar.

Ook revolutionair is, dat de CTS als eerste model volledig gebaseerd is op het nieuwe achterwielaandrijvingssysteem van General Motors, Sigma genaamd. Door zijn optimale technologische integratie staat de Sigma bodemgroep garant voor excellente rijprestaties. Om te komen tot een uiterst precieze besturing en het weggedrag en de wendbaarheid te optimaliseren zijn het duurzame onderstel en de volledige onafhankelijke wielophanging van de CTS uitgebreid getest op de veeleisende Nürburgring in Duitsland.

De CTS biedt nog meer revolutionairs. De CTS is de eerste Cadillac in meer dan twee decennia die als optie wordt aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak. Dankzij de 160kW/218pk sterke 3.2 V6 krachtbron sprint deze versie in slecht 7,4 seconden van 0 tot 100 km/u. De motor levert een maximum koppel van 300 Nm bij 3400 t/min en bereikt een topsnelheid van 238 km/u met de handgeschakelde versnellingsbak. Europese klanten kunnen ook kiezen voor een 136 kW/185 pk sterke 2.6-liter V6 motor met een koppel van 245 Nm bij 3400 t/min. De topsnelheid van deze motor bedraagt 223 km/u met de handgeschakelde transmissie.

Verder is de CTS het eerste model van General Motors, dat geleverd kan worden met de elektronisch gestuurde 5-versnellingsautomaat, de zogenaamde 5L40-E Hydra-Matic. Deze lichte en compacte automaat, die geproduceerd wordt in Straatsburg, in Frankrijk, remt in alle vijf de versnellingen op de motor af. Deze eigenschap geeft de automatische versnellingsbak hetzelfde sportieve gevoel als terugschakelen met de handgeschakelde versie.

In het interieur biedt de CTS de eigentijdse luxe die je van een merk als Cadillac mag verwachten: elektrisch verstelbare stoelen, elektronische klimaatregeling voor zowel de bestuurder als de passagier, stuurwielbediening voor het audiosysteem, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een informatiecentrum voor de bestuurder, dat in verschillende talen beschikbaar is. Wat materialen betreft, is gebruik gemaakt van warme, rijke, uitnodigende materialen en kleuren. Zo zijn de meeste onderdelen waar de klant direct mee in contact komt, zoals het stuurwiel, de pookknop en deurgrepen, in hout uitgevoerd.

Wat de Cadillac CTS zal gaan kosten, is op dit moment nog niet bekend. Naarmate de introductiedatum dichterbij komt, zal de prijs bekend gemaakt worden.

Seville STS
Ander Cadillac nieuws van de Frankfurt Motorshow zijn onder andere de modeljaarwijzigingen van de Cadillac Seville. In het nieuwe modeljaar vanaf februari volgend jaar om precies te zijn zal de Seville aangeboden gaan worden met een geheel nieuw navigatiesysteem dat over een spraakherkenningsfunctie beschikt.

Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van DVD-technologie. Hierdoor levert het systeem meer gedetailleerde informatie en gebruiksgemak dan het huidige, op CD-gebaseerde systeem dat het vervangt. Gedetailleerde kaarten worden op een groter touch-screen van 165x127mm weergegeven. In combinatie met de stemherkenning sluit dit perfect aan op de "eyes on the road, hands on the wheel" filosofie van Cadillac. Slechts éën enkele DVD, die in het voorconsole geladen wordt herbergt de route-informatie van alle Europese landen. In de stemherkenningsstand van het systeem, (aanvankelijk nog in het Engels), kunnen tot 200 commandos geprogrammeerd worden en het op GPS gebaseerde systeem kan zelfs tot 60 voorgeprogrammeerde bestemmingen onthouden.

Dankzij een nieuwe wisselaar voor zes CDs, eveneens in het middenconsole gemonteerd, kunnen de inzittenden van de ongeëvenaarde geluidskwaliteit van het Bose geluidssysteem blijven genieten terwijl tegelijkertijd het DVD-systeem in werking is. Daarnaast biedt het systeem passagiers de mogelijkheid om ook naar DVD-films te kijken terwijl de auto geparkeerd is.

Deze voortdurende verbeteringen aan Cadillac's infotainment systemen vinden plaats binnen de soepele lijnen van het meteen herkenbare koetswerk, waaronder de Northstar V8 motor schuilt. De dynamische en sportieve STS (Seville Touring Sedan) levert 224 kW/305 pk bij 6000 t/min en een koppel van 400 Nm bij 4400 toeren. De topsnelheid van de STS bedraagt 240 km/u. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 6.8 seconden. De prestaties van deze krachtige voorwiel-aangedreven auto worden geoptimaliseerd door de StabiliTrak 2.0 stabiliteitsregeling, dit is een traploos verstelbare intelligente wielophanging met tractiecontrole bij alle snelheden, ABS en de Magnasteer snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Nieuwe 17 inch banden en wielen verbeteren de wendbaarheid en het rijcomfort van de STS.

Met de nieuwe generatie van het Cadillac navigatiesysteem en de verbeterde entertainmentfuncties blijft de Seville geavanceerd comfort bieden aan de klant, aldus Özcan Keklik, Brand Manager North American Vehicles. Een feilloze controle in alle weersomstandigheden en actieve veiligheid zijn twee van de basiswaarden van Seville en de verbeteringen voor 2002 versterken deze kenmerken.

Vizón
Vizón is de naam van de allernieuwste conceptcar van Cadillac. Dit innovatieve model verenigt de beste eigenschappen van een vrijetijdsterreinwagen en een stationwagon. De Vizón illustreert Cadillacs nieuwe scherpgelijnde ontwerpstijl en wordt aangedreven door een Northstar 4.6-liter V8 motor.

De Vizón dankt zijn wendbaarheid aan de vierwielaandrijving aangestuurd door het geïntegreerde StabiliTrak tractiesysteem van Cadillac en aan een verstelbare ophanging die kan worden aangepast aan het parcours en het gewicht van de lading.

Op de weg controleert een geavanceerd cruise control systeem het verkeer vóór de auto en wordt de rijsnelheid automatisch aangepast om een veilige afstand te bewaren. Wanneer de weg weer vrij is, schakelt de Vizón automatisch over op de ingestelde constante snelheid. Verder beschikt de auto over night vision en worden de achteruitkijkspiegels vervangen door kleine videocameras.

De Vizón wordt geleverd met de zogenaamde EZ-sleutel, die de eigenaar identificeert via een chip in de sleutelgreep. Wanneer dit systeem de aanwezigheid van de bestuurder bemerkt, ontgrendelt het de auto en stelt het de bestuurdersstoel en de spiegels in op de voorgeprogrammeerde positie. Om de auto te starten, wordt vingerafdrukherkenning gebruikt.

De Vizón vertoont meer dan alleen een verre familieverwantschap met de Evoq en de Imaj. Net zoals deze vroegere Cadillac concept cars, biedt hij erg veel luxe, van exclusieve lederen bekleding tot een infotainmentsysteem met Bose luidsprekers, een DVD-speler en geïntegreerde videoschermen. Met het herconfigureerbare display voor de bestuurder kan de informatie op het instrumentenpaneel volledig gepersonaliseerd worden. In de Vizón is deze voorziening duidelijk geïnspireerd door de juweliers van Bvlgari.

Binnenin wordt gebruik gemaakt van luxe materialen, zoals gepolijste en geborstelde metalen, leder met fijne korrel, houtinlegwerk en geplet aluminum dat zacht en aangenaam aanvoelt.

Zelfs de verlichting van de Vizón biedt een combinatie van kunst en wetenschap. Xenonlampen met Fresno lenzen geven de koplampen en achterlichten een scherpe, ranke verticale look, een typisch stijlelement van Cadillac.

Cadillac Northstar LMP Racer
Bezoekers van de Frankfurt Motorshow zijn ook in de gelegenheid om de Northstar LMP racer van dichtbij te bewonderen op de Cadillac stand. Het Cadillac team zette twee autos in, in 2001. Dit is het tweede jaar van de driejarige verbintenis met de Franse lange-afstands klassieker.

De zilveren en zwarte LMP racers zijn een integraal onderdeel van een Cadillac programma om meer wereldwijde bekendheid voor het merk te creëren. Deze missie zal nog verder nagestreefd worden in de toekomst met een totaal nieuwe auto, die gepland staat voor het race-seizoen van 2002 -- ontworpen, geconstrueerd en geproduceerd in Brackley, UK, door het Design team onder leiding vanNigel Stroud.

Net zoals Le Mans 2001, waar ze onder leiderschap van DAMS, Cadillacs Europese ontwikkelingsteam stonden, hebben de twin turbo machines ook een veelomvattend US racing programma gehad.

De Northstar motor van de Seville is het startpunt van de enorme mogelijkheden wat betreft het koppel van de LMP racer. De Northstar LMP maakt ten volste gebruik van de enorme 600+ pk (426+ kW) krachtbron, vergeleken met de 305 pk (224 kW) die de sedan tot zijn beschikking heeft.

Voor het seizoen, dat nu afloopt is de LMP motor intensief bijgewerkt om nu een 180 graden krukas te bevatten. De motor werd ook 2.5 cm lager in het chassis geplaatst, wat weer een bijdrage heeft geleverd aan de verbeterde handling. Andere verbeteringen omvatten de vernieuwing of verbetering van meer dan100 extra onderdelen die gekoppeld werden aan het motorprogramma, dat gebruik maakt van nieuwe elektronica voor het motormanagement.

Modificaties om de chassisstijfheid te verbeteren, bevatten de implementatie van een nieuw koppelingshuis en versnellingsbak. Dit alles hielp om de bestuurder meer assertiviteit in de bochten te verschaffen, terwijl een aangepaste voor- en achterwielophanging en nieuwe stuurbekrachtiging ook een bijdrage leverden aan de prestaties.

In Le Mans werden de autos uitgerust met een aanpassing van het in productie zijnde Night Vision systeem, dat gebruik maakt van militaire warmtebeeldtechnologie, om bestuurders in staat te stellen om zeker drie tot vijf keer verder te kijken dan normaal gesproken mogelijk is met koplampen in dimlicht-stand.