10-8-2001
De nieuwe Audi A4 Cabriolet
Op de IAA 2001 te Frankfurt (13 t/m 22 september) presenteert Audi de
eerste representant van de nieuwe A4 Cabriolet-generatie. Een vierzits
cabrio met volautomatische soft top, die voorjaar 2002 bij de dealers
zal staan.
De 4,57 meter lange en 1,77 meter brede tentoonstellingsauto vernieuwt
de klassiek-elegante lijn van de huidige Audi Cabriolet en accentueert
tegelijkertijd de sportieve uitstraling van Audi.
De productieversie van de nieuwe A4 Cabriolet biedt temperamentvol
rijplezier. Daar staan de dynamiek van de maximaal 162 kW (220 pk)
sterke V6-motoren, de handelbaarheid van het aluminium onderstel en
het elegante design in karakteristieke Audi-stijl borg voor. Het
vlakke front, de subtiele wigvorm en de krachtig gelijnde achterpartij
met zichtbare uitlaatpijpen maken duidelijk dat we hier te maken
hebben met een sportief talent.
De dubbele grille, de markante, ronde wielkasten en ook de basislijn
van het silhouet maken direct duidelijk dat de Cabriolet lid is van de
A4-familie. Toch heeft hij met zijn krachtige proporties en
eigenzinnige styling van front en achterpartij een eigen uitstraling.
Het voorruitframe met zijn aluminium oppervlak en de aluminium lijsten
op de taillelijn accentueren dit. De nieuwe Cabriolet is het meest
emotionele model van het A4-programma.
Twee krachtige V6-motoren zorgen voor een toepasselijk prestatieniveau
van de voorwielaangedreven Audi A4 Cabriolet. De nieuwe, 162 kW (220
pk) sterke 3.0 V6 met aluminium motorblok en traploze
nokkenasverstelling, en de tot 125 kW (170 pk) opgevoerde 2.4 V6 zijn
direct vanaf de introductie beschikbaar. Met een koppel van 300 Nm
respectievelijk 230 Nm is onder alle omstandigheden een soevereine
trekkracht beschikbaar. Dit garandeert dat de tussensprints al even
imponerend zijn als de acceleratie van 0 100 km/h.
Uiteraard bieden de beide motoren een sportief-gecomponeerde
zescilindersound en een rustige motorloop een combinatie die vooral
door cabrio-rijders wordt gewaardeerd.
Met de traploze multitronic-transmissie biedt de nieuwe Audi A4
Cabriolet een noviteit in het cabrio-segment. Want deze transmissie
combineert de dynamische kwaliteiten van een handgeschakelde
versnellingsbak met het comfort van een automaat. De multitronic vult
deze kenmerken nog aan met de sensatie van traploos accelereren.
De sportieve talenten van de nieuwe A4 Cabriolet beperken zich echter niet alleen tot de aandrijving. Ook het lichtgewicht aluminium onderstel, dat is gebaseerd op de veelgeprezen wielophanging van de A4 limousine, biedt uitstekende voorwaarden voor een optimale en wendbare handelbaarheid en daarmee voor puur rijplezier.
De viermaal geleide voorwielophanging en de trapezium-arm achteras bieden een exacte stuurprecisie en een duidelijk gedefinieerd rijgedrag met een uitstekende dwarsstabiliteit. Ook het rijcomfort profiteert van de doordachte wielophanging, want geringe onafgeveerde massas zorgen voor een uiterst gevoelige respons van de vering.
De ingenieurs van Audi hebben enerzijds de onderstelcomponenten
consequent op een sportieve rijstijl afgestemd, anderzijds hebben ze
het onderstel en dus het zwaartepunt verlaagd in verhouding tot de
limousine en Avant.
Dit concept wordt aangevuld door de grote torsiestijfheid van de
cabriolet-carrosserie. Ten opzichte van zijn voorganger is hij maar
liefst 112 procent stijver een indrukwekkende prestatie. Deze
verbetering komt zowel ten goede aan de rijdynamiek als het comfort.
Ook de veiligheid profiteert van de stijve carrosseriestructuur. De doelstelling van Audi was om een stabiliteit en daarmee een botsbestendigheid te realiseren die vergelijkbaar is met die van de A4 limousine. Dat model heeft reeds in verschillende botsproeven de effectiviteit van het veiligheidsconcept bewezen bijvoorbeeld met een uitstekende vier-sterren-score bij de EuroNCAP-botsproef.
Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers maken uiteraard deel uit van het veiligheidspakket, net als fullsize front- en zij-airbags. Daarbij bieden de in de voorstoelen geïntegreerde zij-airbags bescherming aan zowel hoofd als bovenlichaam.
Als de auto onverhoopt over de kop slaat, zorgt een actief rolbeugelsysteem voor extra veiligheid. Daarbij worden, gestuurd door een rolsensor, in een fractie van een seconde twee rolbeugels achter de achterste zitplaatsen omhoog geschoven. Samen met het extreem stijve voorruitframe bieden deze bij over-de-kop-slaan de nodige overlevingsruimte voor de inzittenden voor- en achterin.
De actieve veiligheid wordt nog verder verbeterd door het
elektronische stabiliteitsprogramma ESP (standaard) met hydraulische
remassistent.
De Audi A4 Cabriolet is standaard uitgerust met een
elektrohydraulische kapbediening en een verwarmbare, glazen
achterruit. Uiteraard biedt de cabrioletkap een uitstekende geluids-
en temperatuurisolatie, zodat de A4 Cabriolet ook comfortabel
bruikbaar is in de winter.
Al even vanzelfsprekend: de uitstekende materiaal- en
afwerkingskwaliteit van het interieur. De sportief uitgevoerde cockpit
wordt geaccentueerd door een markante middenconsole. Met aluminium
omringde, ronde ventilatieroosters versterken de dynamische
uitstraling. Op deze manier verschilt de Cabriolet ook in het
interieur bewust van de andere A4-modellen. Een aspect dat zijn
exclusieve positie versterkt.
Ook als het gaat om interieurruimte reizen de inzittenden van een A4
Cabriolet op hoog niveau. De wielbasis is ten opzichte van de huidige
Cabriolet 100 mm langer geworden. Dit betekent aanmerkelijk meer
ruimte, zowel voor- als achterin. Daarmee is de A4 Cabriolet een
volwaardige vierzitter. Zo hebben de achterpassagiers 66 mm meer
beenruimte en 67 mm extra breedte op schouderhoogte; voorin is er 36
mm extra breedte voor de schouders.
De kofferruimte is eveneens aanmerkelijk groter geworden. Dankzij de
variabele constructie is bij gesloten kap een volume van 315 liter
beschikbaar. Bij geopend dak is dat nog altijd 246 liter; een inhoud
waarmee de nieuwe Audi A4 Cabriolet alle belangrijke concurrenten ver
achter zich laat.
Ook de tankinhoud van de Audi A4 Cabriolet is met 70 liter de grootste
in deze klasse.
Standaard beschikt de Audi A4 Cabriolet over talrijke zaken die bij
andere autos vaak alleen tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, zoals
automatische kapbediening, automatische airconditioning en actieve
rolbeugels. Eveneens standaard zijn elektrisch bedienbare ramen,
centrale vergrendeling met afstandsbediening,
ISOFIX-kinderzitjebevestiging op drie zitplaatsen, en 16-inch
lichtmetalen velgen.
Daarnaast biedt Audi voor de A4 Cabriolet een uitgebreid programma
meeruitvoeringen. Daarmee kan elke Audi A4 Cabriolet optimaal worden
geïndividualiseerd.
Prijzen zijn in dit stadium nog niet bekend.