IAA-HIGHLIGHT: De legende herleeft
Alfa 156 GTA en Sportwagon GTA
(13 september 2001)
Op de IAA te Frankfurt introduceert Alfa Romeo twee uiterst sportieve
modellen. Dit zijn de Alfa Romeo 156 GTA en de Sportwagon GTA.
We schrijven het jaar 1965. Alfa introduceert de Giulia Sprint GTA,
waarmee een legende is geboren. De Giulia Sprint GTA wint alles wat er
te winnen valt in zijn klasse. Of het nu de vier uur van Sebring is of
de 6-uurs race op de Nurburgring, telkens eindigt de GTA op het
hoogste schavot. Bij de Europese kampioenschappen voor toerwagens
wordt in de jaren 1966, 1967 en 1968 drie keer achterelkaar het
kampioenschap behaald.
36 jaar later laat Alfa de mythe van de GTA in een andere auto weer
opleven en wel in tweevoud. De Alfa 156 GTA en de Sportwagon GTA. Het
was de bedoeling van de ontwerpers de auto zo te bouwen dat hij
geschikt is voor dagelijks gebruik, maar dat de klant ook het gevoel
krijgt dat hij een racewagen bestuurt. Voor dit racegevoel gevoel moet
de 3,2 liter V6 motor met 24 kleppen zorgen. Deze motor levert 250 pk
bij 6.400 tp/min. Om dit geweld op de weg over te brengen zijn 225/45
banden op 17 inch velgen gemonteerd.
Het was de bedoeling van de Alfa ontwerpers niet teveel af te wijken
van de originele lijnen van de 156 en Sportwagon. Hoewel de GTA er wel
sportiever uitziet merk je het verschil pas echt als je bij een
stoplicht staat. Springt dit op groen en de bestuurder van de GTA
heeft er zin in deze even op zijn staart te trappen is deze niet bij
te houden. Dit geeft de bestuurder van de 156 GTA en de GTA Sportwagon
waarschijnlijk hetzelfde gevoel, als dat de coureurs van de Giulia
Sprint GTA in de jaren 60 hadden. Een gevoel van onoverwinnelijkheid.