Carros

IAA-HIGHLIGHT: De legende herleeft

Alfa 156 GTA en Sportwagon GTA

(13 september 2001)

Op de IAA te Frankfurt introduceert Alfa Romeo twee uiterst sportieve modellen. Dit zijn de Alfa Romeo 156 GTA en de Sportwagon GTA.

We schrijven het jaar 1965. Alfa introduceert de Giulia Sprint GTA, waarmee een legende is geboren. De Giulia Sprint GTA wint alles wat er te winnen valt in zijn klasse. Of het nu de vier uur van Sebring is of de 6-uurs race op de Nurburgring, telkens eindigt de GTA op het hoogste schavot. Bij de Europese kampioenschappen voor toerwagens wordt in de jaren 1966, 1967 en 1968 drie keer achterelkaar het kampioenschap behaald.

36 jaar later laat Alfa de mythe van de GTA in een andere auto weer opleven en wel in tweevoud. De Alfa 156 GTA en de Sportwagon GTA. Het was de bedoeling van de ontwerpers de auto zo te bouwen dat hij geschikt is voor dagelijks gebruik, maar dat de klant ook het gevoel krijgt dat hij een racewagen bestuurt. Voor dit racegevoel gevoel moet de 3,2 liter V6 motor met 24 kleppen zorgen. Deze motor levert 250 pk bij 6.400 tp/min. Om dit geweld op de weg over te brengen zijn 225/45 banden op 17 inch velgen gemonteerd.

Het was de bedoeling van de Alfa ontwerpers niet teveel af te wijken van de originele lijnen van de 156 en Sportwagon. Hoewel de GTA er wel sportiever uitziet merk je het verschil pas echt als je bij een stoplicht staat. Springt dit op groen en de bestuurder van de GTA heeft er zin in deze even op zijn staart te trappen is deze niet bij te houden. Dit geeft de bestuurder van de 156 GTA en de GTA Sportwagon waarschijnlijk hetzelfde gevoel, als dat de coureurs van de Giulia Sprint GTA in de jaren 60 hadden. Een gevoel van onoverwinnelijkheid.