Ingezonden persbericht


Persbericht, 13/9/2001

Informatiehonger Nederlanders alleen te stillen door Televisie

Mediabureau Medialand heeft gisteravond onderzoek gedaan naar de media die Nederlanders hebben geraadpleegd om informatie over de rampzalige gebeurtenissen in de VS te verkrijgen. Bureau Intomart voerde het onderzoek (500 interviews) voor Medialand uit.

Helft van de Nederlanders hoort pas thuis van de ramp Meer dan de helft (54%) van de Nederlanders hoorde pas thuis voor het eerst van de ramp. Ruim een kwart (27%) hoorde het op het werk.

Eenderde (34%) van de Nederlanders hoorde voor het eerst van de ramp via televisie, een kwart op de radio of van vrienden/bekenden/familie (24%). Voor mannen was overigens radio de belangrijkste bron van kennisnemen (31% vs. 27% televisie).

Televisie belangrijkste bron voor verkrijgen meer informatie Na het horen over de ramp hebben vrijwel alle Nederlanders (81%) op televisie meer informatie verkregen over de ramp. Een op de vijf (18%) mannen haalde de informatie van de radio in tegenstelling tot één op de elf (9%) vrouwen.

Nederland 2 belangrijkste televisiezender
De Nederlandse zenders spelen de meest belangrijke rol in berichtgeving over de ramp. Tweederde van de Nederlanders heeft op Nederland 2 de berichtgeving over de ramp gevolgd, ruim eenderde op Nederland 1. Van de commerciële zenders speelt RTL 4 de belangrijkste rol, twee op de vijf (43%) Nederlanders keken naar het nieuws op deze zender.

Er werd dus flink gezapt op zoek naar nieuwe informatie, gemiddeld werd er naar 2,7 zenders gekeken. Niet alleen werd er op meer dan één zender informatie verkregen over de ramp, ook werd er vanaf 16.00 uur langer dan op een reguliere dinsdag naar de televisie gekeken. In het tijdvak van 16.00 24.00 werd er per kijker gemiddeld zo n 50 minuten meer naar de TV gekeken. De publieke omroep profiteerde hier het meest van. De gemiddelde kijktijd van Nederland 2 (16.00-24.00 uur) steeg van 21 minuten op een reguliere dinsdag naar 50 minuten afgelopen dinsdag (bron CKO). Meer dan een verdubbeling.

CNN zeer populair
Ook de buitenlandse nieuwszender CNN was populair. Ruim eenderde van de Nederlanders stemde af op deze zender. De Nederlanders die naar CNN keken, deden dit gemiddeld zo n 2 uur.

Radio minder belangrijke informatiebron
Bij rampen als deze blijkt radio toch een veel minder belangrijke rol te spelen. De helft van de Nederlanders heeft helemaal niet naar de radio geluisterd. Indien men wel naar de radio luisterde, was Radio 1 de belangrijkste zender.

Informatiebron voor de komende dagen: Televisie
Negen op de tien (94%) Nederlanders zeggen op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen met behulp van televisie. Ook voor de krant (42%) en de radio (32%) is een belangrijke rol weggelegd. Als men een keuze moet maken voor één belangrijkste bron van informatie dan kiest 80% voor TV. Reclame Radio en TV tijdens berichtgeving niet gepast Vier op de vijf Nederlanders geeft aan het zeer vervelend te vinden als er tijdens berichtgeving over de ramp reclame uitgezonden zou worden (zowel op radio en als televisie).

Informatie:

Het onderzoek vond plaats op woensdag 12 september/ 500 interviews met personen van 13 jaar en ouder.

Voor meer informatie, het gehele onderzoek of vragen kunt u contact opnemen met Medialand, Lisette Huijssoon. telefoon 020 5430300, e-mail lisette.huijssoon@medialand.nl