DE BUGATTI EB 16·4 VEYRON: MEER VERMOGEN DAN EEN FORMULE 1 WAGEN
Meer dan 1.000 pk
(13 september 2001)
Op de IAA te Frankfurt wordt de Bugatti EB 16·4 Veyron in zijn laatste
ontwikkelingsstadium getoond. Hij is bijna rijp voor productie. De
verwachting is dat de 16-cilinder sportwagen met een top van 406 km/h
in 2003 te koop zal zijn.
Net zoals Formule 1 en Le Mans wagens is het chassis van de EB 16·4
vervaardigd uit versterkt carbonfiber. Dit geeft de Bugatti de grootst
mogelijke stevigheid en stijfheid voor zijn gewicht en verzekert ook
een optimale veiligheid voor bezitters van de wagen. De panelen aan de
buitenkant zijn deels aluminium en deels carbonfiber. Uit de
16-cilinder turbomotor komt zelfs meer vermogen dan uit de motoren die
in de huidige Formule 1 wagens worden gebruikt.
De 8 liter motor van de Bugatti EB 16·4 Veyron levert een vermogen van
maar liefst 1001 pk/ 736 kW. Dit zorgt voor een topsnelheid van 406
km/h en een acceleratie van 0 naar 300 onder de 14 seconden. De vier
turbos zorgen tezamen met de 7.993 cc motor voor en piekkoppel van
1.250 Nm! Om al dit vermogen op de weg te krijgen heeft Michelin
speciale banden voor de Bugatti ontwikkelt. De voorbanden 245-690 R
520 A en de achterbanden 335-710 R 540 A, zijn voorzien van het nieuwe
Pax systeem. Deze Michelinbanden kunnen een snelheid van 400 km/h aan.
Bij een leeglopende band kan de Bugatti nog 200 kilometer veilig
verder rijden.
Het enige minpuntje aan deze wonderschone wagen is de digitale
kilometer teller. In een wagen van dit kaliber hoort een analoge
teller. Misschien kunnen de ontwerpers dit in overweging nemen en in
de productiemodellen wel een echte teller plaatsen.