AutoRai

22-8-2001

Seat Tango: openlucht emoties

Een open tweezitter met de naam Tango vormt het hart van Seats presentatie op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) 2001 te Frankfurt.

Met de Seat Tango heeft Seats Technical Centre in Martorell een auto neergezet, die zich net als de sportieve cabrios uit de jaren vijftig en zestig onderscheidt door een puur en compromisloos design. Het resultaat is met recht een sensatie of hij nu stil staat, langzaam rijdt of zijn ongelooflijke potentieel volledig ten toon spreidt.

De Tango is ontworpen als een èchte spider open, sober, essentieel in elk detail. Hij onderscheidt zich door zowel expressieve als innovatieve oplossingen. Deze zijn alle gebaseerd op een structuur waarin onderstel, carrosserie, interieur, motor en structurele elementen als het ware één geheel vormen.

Primaire materialen en oppervlakken lopen in elkaar over. Hierdoor ontstaat een soepele, continue overgang van elementen. Daarbij vloeit de styling van de cockpit als het ware over de rand, op de buitenzijde van de auto, en weer terug naar binnen. Als een metalen skelet zijn door het hele interieur ongepolijste, aluminium buizen zichtbaar. Deze maken deel uit van de dragende constructie. De waterbestendige, lederen stoelbekleding is ook gebruikt voor de bekleding van de opbergvakken achter de stoelen van deze aanlokkelijke roadster.

Nieuwe oplossingen op het gebied van autoverlichting zijn een sterk aspect van het concept. De Seat Tango is bijvoorbeeld uitgerust met gestroomlijnde koplampen, zonder verstorende interne structuren, waardoor de techniek perfect zichtbaar is. Zowel het grote licht als het dimlicht draait automatisch mee met de voorwielen.

De mistlampen zijn gemaakt van een serie LEDs (Light Emitting Diodes), die zijn geïntegreerd in een centrale rand van de grille. De achterlichten maken gebruik van via glasvezelkabels verlichte filters om verschillende (kleuren)combinaties mogelijk te maken. Zo kan de hele lichteenheid werken als achterlicht, remlicht of richtingaanwijzer.

Bovendien wordt de intensiteit van de lichten automatisch aangepast aan de omstandigheden. Alle lichten zijn perfect geïntegreerd in de vloeiende carrosserielijnen. De enige cosmetische toevoeging is een kleine aërodynamische spoiler aan de achterzijde van de carrosserie.

Onder het fraaie koetswerk gaat bijzonder geraffineerde en vooruitstrevende technologie schuil. Een complex buizenframe (het Safety Skeleton) is een combinatie van onderstel en dragende constructie; het is direct afgeleid van de veiligheidskooi van de Seat World Rally Car (WRC). Aan het Safety Skeleton zijn niet alleen de MacPherson voorwielophanging en de corrigerende achteras bevestigd, maar ook de 132 kW/180 pk sterke motor die de voorwielen aandrijft.

Aan de achterkant is een aflopend frame verbonden met de stoelconstructies, waardoor krachten en spanningen perfect in verschillende richtingen kunnen worden afgevoerd. Dit betekent echter dat de bestuurdersstoel vast staat, zodat is gekozen voor verstelbare pedalen om een perfecte stuurpositie in te kunnen stellen. Ook het stuurwiel met geïntegreerd instrumentenpaneel is zowel in hoogte als lengte verstelbaar.

De Tango is een perfecte demonstratie van de creatieve en innovatieve capaciteiten van Seats Technical Centre. De Seat Tango wordt gepresenteerd op de Internationale Automobil Ausstellung te Frankfurt, die van 13 tot en met 23 september 2001 wordt gehouden.

Technische gegevens

Afmetingen (mm)
Lengte: 3685
Breedte: 1714
Hoogte: 1181
Wielbasis: 2200
Motor
Type: 4 cilinder lijnmotor
Cylinderinhoud: 1781 cc
Vermogen: 132 kW/180 pk bij 5600 tpm
Prestaties
Geschatte maximale snelheid: 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7 seconden