IP/01/1263
Brussel, 12 september 2001
Een vervoersbeleid ten dienste van de Europese burgers
Het Europese vervoersbeleid volledig toesnijden op de vraag en de
behoeften van de burgers, dat is de ambitie van de Europese Commissie
voor de komende tien jaar. Bij de goedkeuring vandaag van het Witboek
«Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen»
geeft de Europese Commissie voor het eerst de behoeften van de
gebruikers een centrale plaats in haar strategie; zij stelt bijna
zestig maatregelen voor om in deze opzet te slagen. De eerste van deze
maatregelen heeft tot doel tegen het jaar 2010 een nieuw evenwicht
tussen de verschillende vervoerstakken tot stand te brengen, dank zij
een actief stimuleringsbeleid voor het spoor, bevordering van het
zeevervoer en de binnenscheepvaart, en de ontwikkeling van
intermodaliteit. De Europese Commissie wil immers ten behoeve van alle
burgers zorgen voor een ontwikkeling van het Europese vervoer waarmee
tegelijkertijd efficiëntie, kwaliteit en veiligheid worden
gegarandeerd. Deze discussienota met bijbehorende voorstellen vormt
tevens de eerste concrete bijdrage tot de strategie van duurzame
ontwikkeling die door de Europese Raad van Göteborg in juni
laatstleden is vastgesteld. «De Europese Unie moet aan de
verwachtingen van de Europeanen voldoen en soms tegenstrijdige eisen
verzoenen om bij te dragen tot de economische ontwikkeling en tegelijk
de kwaliteit van ons bestaan te verbeteren,» beklemtoonde Loyola de
Palacio, de vice-voorzitter die bevoegd is voor vervoer en energie.
«De Europese burgers verdienen een efficiënt vervoerssysteem dat
kwaliteit en veiligheid garandeert: het Witboek legt daarvoor de
grondslagen, dank zij een vindingrijker en rationeler gebruik van de
verschillende vervoermiddelen en -infrastructuren,» voegde zij daaraan
toe.
Met haar nieuwe Witboek over het vervoersbeleid stelt de Commissie nu
een concreet actieplan voor om de kwaliteit en de efficiëntie van het
Europese vervoer aanzienlijk te verbeteren. Zij wil zich tevens de
middelen verschaffen om de voortdurende toename van de mobiliteit en
de economische groei geleidelijk van elkaar los te koppelen, teneinde
de druk op het milieu en de congestie van het verkeer te verminderen,
met behoud van het economische concurrentievermogen van de Europese
Unie.
Zo stelt zij bijna zestig maatregelen voor om een vervoersbeleid ten
dienste van de Europese burgers te ontwikkelen.
Bevordering van de rechten van de passagiers: De Commissie zal
binnenkort een versterking van de rechten van de passagiers in het
luchtvervoer voorstellen, ook met betrekking tot
schadeloosstellingen, wanneer zij het slachtoffer zijn van
vertragingen of overboekingen door luchtvaartmaatschappijen. De
volgende stap is dan deze maatregelen ter bescherming van de
passagiers uitbreiden tot de andere vervoerstakken, met name tot
het spoor, de zeescheepvaart en in de mate van het mogelijke het
stadsvervoer.
Verhoging van de verkeersveiligheid: In 2000 hebben meer dan
41.000 Europeanen het leven verloren op de weg. De Commissie wil
dat alle krachten worden gebundeld om het aantal doden vóór 2010
met de helft te verminderen. Van haar kant zal zij voorstellen
doen om een passende signalisering van gevaarlijke punten te
ontwikkelen, op te treden tegen te lange rijtijden, de bestraffing
van overtredingen in het wegvervoer op Europees niveau te
harmoniseren en het gebruik van nieuwe technologieën aanzienlijk
op te voeren: nieuwe veiliger voertuigen, bescherming van de
inzittenden bij botsingen, vaststelling van veiligheidsnormen voor
het ontwerp van met name autofronten.
Prioriteit voor veiligheid: Meer in het algemeen stelt de
Commissie zich ten doel erop toe te zien dat veiligheid in alle
omstandigheden prioriteit krijgt. Van het lucht- tot het
zeevervoer, via het spoorvervoer, moet het hoogst mogelijke
veiligheidsniveau voor de burgers worden gewaarborgd, dank zij een
adequate wetgeving en de strikte toepassing van controles en
sancties.
Congestie tegengaan: Als er niets wordt ondernomen, wordt Europa
spoedig bedreigd met «verstikking in het centrum en verlamming aan
de uiteinden». De Commissie stelt voor aan de huidige tendens een
einde te maken en de verdeling tussen de verschillende
vervoerstakken weer in evenwicht te brengen dank zij een
vastberaden beleid ten gunste van intermodaliteit en bevordering
van het spoor, de zeevaart en de binnenscheepvaart. In dit opzicht
wil de Commissie steun geven aan een nieuwe programma ter
bevordering van intermodaliteit « Marco Polo », ten belope van 30
miljoen euro per jaar.
Naar een duurzame mobiliteit: Het samengaan van het Europese
vervoer met milieubescherming moet een prioriteit zijn. Daartoe
wil de Commissie een hele reeks grootscheepse maatregelen nemen:
de ontwikkeling van een juiste tariefbepaling voor infrastructuur,
waarin ook externe kosten in aanmerking worden genomen en het
gebruik van de minst verontreinigende vervoerstakken wordt
gestimuleerd; de omschrijving van kwetsbare zones, met name in de
Alpen en de Pyreneeën, waarvoor aanvullende financiering ten
gunste van alternatief vervoer kan worden gegeven; bevordering van
schone brandstoffen.
Naar een geharmoniseerde heffing op brandstof voor het
beroepsgoederenvervoer: een harmonisatie van de belastingen op de
professionele dieselolie kan de concurrentieverstoring op de
geliberaliseerde markt van het wegvervoer verminderen.
Kwaliteitsborging van het vervoer in Europa: De ontwikkeling van
het Europese vervoer moet verenigbaar zijn met kwaliteitseisen. De
Commissie beveelt ondermeer een onderlinge aanpassing van de
arbeidsvoorwaarden aan, met name in het wegvervoer, alsmede de
handhaving van een openbare dienstverlening van hoge kwaliteit.
Voorts wil zij, met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel,
de uitwisseling van «optimale praktijken» voor stadsvervoer van
hoge kwaliteit bevorderen, gericht op een beter gebruik van het
openbaar vervoer en bestaande infrastructuur.
Uitvoering van grote infrastructuurprojecten: In het kader van de
trans-Europese netwerken stelt de Commissie voor de geplande
netwerken af te bouwen en zich daarbij te concentreren op de
ontbrekende schakels (met name het snelle trans-Europese
spoorwegnet voor reizigers met de hogesnelheidslijnen en de
systemen waarmee deze aansluiting op luchthavens kunnen krijgen)
en infrastructuur met een reëel potentieel voor de overheveling
van goederen van de weg naar het spoor (met name de
spoorverbinding met grote capaciteit door de Pyreneeën).
Het Europese satellietnavigatieprogramma Galileo:
Satellietnavigatietechnologie is momenteel alleen in de Verenigde
Staten en gedeeltelijk ook in Rusland in gebruik. Het is tijd dat
de Europese burgers een betrouwbaar Europees systeem krijgen
aangeboden waarmee zij gebruik kunnen maken van nieuwe universele
diensten, beschikbaar voor iedereen waar hij zich ook bevindt:
automatische plaatsbepaling, follow-up van patiënten op afstand of
geografische-informatiesystemen voor de landbouw bijvoorbeeld.
Daartoe stelt de Commissie voor het Galileosysteem vanaf 2008
operationeel te maken.
Beheersing van de mondialisering: Nog al te vaak treedt Europa op
het wereldtoneel ongeordend of inadequaat op, ten koste van de
efficiëntie. In het Witboek wordt voorgesteld de positie van de
Europese Unie in internationale organisaties zoals de
Internationale Maritieme Organisatie (OMI) of de Internationale
Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO) te versterken om de
stem van Europa beter te laten horen en de Europese Unie inzake
veiligheid en milieubescherming het voortouw te laten nemen.
Het nieuwe Witboek staat voor een kwalitatieve ombuiging van het vervoersbeleid, zodat er naast de maatregelen voor de openstelling van de markten ook maatregelen komen ten gunste van milieuvriendelijke vervoersdiensten. De gezamenlijke bereidheid om de voorgestelde veranderingen te verwezenlijken is bepalend voor het concurrentievermogen van de Europese economie en de totstandbrenging van een Europees kwaliteitsmodel voor de burgers.
De volledige tekst van het Witboek is vanaf vandaag te raadplegen op
het volgende adres:
http://europa.eu.int/comm/energy_transport/nl/lb_nl.html.