Publicatie Geldrop Actueel, 12 september 2001
STERKE DALING VERKEERSSLACHTOFFERS IN GELDROP
De afgelopen jaren zijn er landelijk diverse doelstellingen geformuleerd om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo moest de actie
-25% het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden) in 2000 met 25% terugbrengen ten opzichte van het peiljaar 1986. In Geldrop is dit ruimschoots gelukt. In het peiljaar 1986 werden er in Geldrop nog 106 verkeersslachtoffers geregistreerd. De afgelopen jaren nam het aantal slachtoffers al af van 80 in 1998 naar 68 in 1999. Dit aantal daalde nog verder naar 63 in 2000. Dit betekent een afname van 41% ten opzichte van het peiljaar 1986.
Voor de provincie Noord-Brabant betekende de actie -25% dat het aantal verkeersslachtoffers moest dalen van ruim 8000 in 1986 naar minimaal 6054 in 2000. Omdat er landelijk nauwelijks sprake was van een afname van het aantal slachtoffers, werd de doelstelling in het kader van het nieuwe beleid Duurzaam Veilig verder aangescherpt. Ten opzichte van het jaar 1986 moest het aantal doden in 2010 zijn afgenomen met 50% en het aantal gewonden met 40%. Geldrop heeft, als eerste in het SRE-gebied, de doelstelling voor 2010 al bereikt.
SUCCESVOLLE PROJECTEN
Uit cijfers van het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid blijkt dat
het Geldropse verkeersveiligheidsbeleid vruchten afwerpt. De afname
van het aantal verkeersslachtoffers is nog opmerkelijker als deze
cijfers worden gerelateerd aan de algehele toename van het verkeer in
dezelfde periode.
De gunstige ontwikkelingen hebben alles te maken met de vele grote
projecten die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd op het gebied van de
verkeersveiligheid. Te denken valt onder andere aan de reconstructie
van de Eindhovenseweg, de uitbreiding van het aantal vrijliggende
fietspaden en de aanleg van rotondes op het Emopad, Laan der Vier
Heemskinderen, Spaarpot en in het centrum bij de Brigidakerk.
VERKEERSVEILIGE TOEKOMST
De gemeente hoopt het aantal verkeersslachtoffers nog verder terug te
brengen. Zo zijn de komende jaren meer projecten gepland. Afgezien van
de invoering van verblijfsgebied (30km/uur-gebied) zal het zuidelijk
deel van het Bogardeind worden gereconstrueerd. Daarnaast wordt
gewerkt aan een fietspadenplan en zal het gemeentelijke fietsnetwerk
verder worden uitgebreid.