Een revolutionaire estate
Volvo Performance Concept Car II
(12 september 2001)
Tijdens de Autoshow van Parijs sloeg de Volvo Performance Concept Car
(PCC) vorig jaar in als een bom. Zijn opvolger laat op overtuigende
wijze zien dat het niet bij dit ene staaltje technisch vernuft bluft.
De hightech ontwikkelingen kunnen namelijk ook prima worden toegepast
in een estate.
De opvolger van de eerste Volvo Performance Concept Car (PCC)
beschikt, net als zijn voorganger, over een van de meest geavanceerde
onderstellen ter wereld: een chassis dat voortdurend valt aan te
passen aan de diverse wegomstandigheden en aan de voorkeuren van zijn
bestuurder. Daarnaast beschikt ook de Volvo PCC II over een
elektronisch bestuurde vierwielaandrijving en een motor met 300 pk.
"Vorig jaar wilden we laten zien hoe een eersteklas sedan er in de
toekomst uit zou kunnen zien. Nu bekijken we de toekomst in een ander
licht, dat van een estate: de Volvo V70", zegt Peter Horbury, hoofd
van de afdeling Design van Volvo. "Toen we in 1994 met een Volvo 850
estate gingen deelnemen aan het British Touring Car Championship,
bewezen we al dat de prestaties van een gezinsauto de sterkste
concurrentie kan weerstaan. Daarop voortbordurend stralen ook onze
beide nieuwe modellen een ingetogen en tegelijkertijd krachtige en
sportieve rijstijl uit."
Laser Blue
De auto is gespoten in de kleur Laser Blue, een exclusieve lak met een
'flop effect'. Dit betekent dat de nuance van de tint voortdurend
verandert, afhankelijk van de lichtval. De voorkant is voorzien van
een opvallende nieuwe spoiler met een extra luchtinlaat. Deze geleidt
de luchtstroom respectievelijk naar de radiateur en de voorremmen. Om
de stabiliteit te vergroten, beschikt de voorspoiler aan elke kant
over een aërodynamisch vlak, dat van de neus van de auto naar de
voorste rand van de voorste wielkasten loopt. Daarna volgt de
stabilisator de lijn van de onderste balk tussen de voor- en
achterwielkast, waarna het subtiel overgaat in een langwerpig
aërodynamisch vlak dat in de achterspoiler is verwerkt. Deze
aërodynamische stabilisatoren zijn uitgevoerd in satijn-zilver - een
kleur die mooi contrasteert met de Laser Blue-lak.
Racewereld
De wielen komen rechtstreeks uit de racewereld. Er is namelijk gekozen
voor 19" BBS-magnesiumwielen, die ook zijn gebruikt bij de Volvo S40
van het British Touring Car Championship. Ze zijn voorzien van
245/35-19-banden. Ook het interieur straalt sportiviteit en finesse
uit. De fraai vormgegeven stoelen zijn bekleed met zacht leder, de
inlegpanelen met suède nubuck. Het instrumentenpaneel tot slot is
afgewerkt met zwart leder.
Onder de motorkap ligt een krachtige versie van Volvo's 5-cilinder
2435 cc-motor met 300 pk en een trekkracht van maar liefst 400 Nm. Het
model beschikt verder over een door Volvo zelf ontwikkelde compacte
6-speed manuele versnellingsbak met vier assen.
Four-C: een uniek onderstel
Het opzienbarendste onderdeel van de Volvo PCC II is op het eerste
gezicht niet te zien, zelfs niet onder de motorkap. Het betreft
namelijk een uniek onderstel dat in verschillende standen kan worden
gezet. Het grote voordeel? De werking van de schokbrekers kan
voortdurend worden afgesteld op de rijstijl van de bestuurder. En
vanzelfsprekend komt dit diens rijplezier ten goede.
Het systeem is door Volvo Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept) gedoopt en is het resultaat van een langdurige samenwerking met Monroe en Öhlins Racing AB, een van '5 werelds meest voor-aanstaande fabrikanten van hightech schokdempersystemen.
Wat is nu het unieke aan Four-C? Het systeem is in staat enorme hoeveelheden informatie te verzamelen over de manier waarop de auto rijdt. Het kan de schokdempers vervolgens z6 aanpassen dat ze optimaal functioneren. Om de andere milliseconde, oftewel 500 keer per seconde, stelt de microprocessor van het systeem namelijk de exacte positie van elk wiel vast. Afhankelijk van deze informatie past Four-C bij elk wiel afzonderlijk de kenmerken van de schokbrekers aan.
Essentiële informatie
De meeste informatie voor de schokbrekers komt van de hoogtesensoren
en de acceleratiemeters, die de positie en beweging van elk wiel en
van de carrosserie vaststellen. Volvo's Multiplex systeem, het
computer-systeem in de auto, geeft daarnaast ook essentiële informatie
aan de schokdempers, waardoor het systeem is voorbereid op
veranderende rijcondities. Als de bestuurder bijvoorbeeld sterk remt,
dan bereikt deze informatie de schokdempers binnen een paar
milliseconden, zelfs voordat de remblokken de remschijven raken.
In deze korte tijd kan de Four-C microprocessor exact berekenen wat
het effect zal zijn op de auto. De schokdempers worden vervolgens
dusdanig afgesteld dat de wegligging optimaal blij ft. Als zo hard
moet worden geremd dat het ABS-systeem wordt geactiveerd, is de
werking van de schokdempers maximaal, zodat er voldoende grip op het
wegdek blijft bestaan. Ook bij hard optrekken en plotselinge
stuurbewegingen treedt Four-C in werking.
Een onderstel met drie standen
Via een knop in het instrumentenpaneel kan de bestuurder het onderstel
in drie verschillende standen plaatsen:
1 Comfort
2 Sport
3 Advanced Sport
Door een keuze te maken, kan een bestuurder het systeem duidelijk
maken welke rijstijl op een bepaald moment zijn voorkeur heeft. De
standaardinstelling is de Sportstand. Deze afstelling biedt een goede
balans tussen comfort en optimaal rijplezier.
"De Comfortstand toont duidelijk aan dat het Four-C-systeem eventuele
oneffenheden in het wegdek perfect kan opvangen", stelt Marcus
Rothoff, ingenjeur bij Volvo en verantwoordelijk voor de ontwikkeling
van Four-C. "Het lijkt of de auto over virtuele schokdempers beschikt,
die in de lucht hangen. Niet voor niets is de term die we hiervoor in
de auto-industrie gebruiken sky hook"
Maximaal rijplezier
De Advanced Sportstand verandert het karakter van de auto volledig.
Rothoff: "Deze stand staat garant voor een maximaal rijplezier en een
optimale wegligging. De bestuurder kan hierdoor feller rij den zonder
dat hij daarbij het directe contact met de weg verliest."
De Volvo Performance Concept Car II beschikt eveneens over DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), wat slippen helpt voorkomen. De keuze van de stand van het onderstel bepaalt op welk moment in het slipproces het DSTC-systeem in werking treedt. Het Stability Traction System (STC) is uitgeschakeld bij de Advanced Sport-stand.
De conclusie is duidelijk: het Four-C-systeem vergroot zowel het rij-plezier als de stabiliteit en het comfort van de auto aanzienlijk. Met de drie met de hand geregelde standen kan een bestuurder de verschillende mogelijkheden van zijn auto tot in detail ontdekken.
Extreem snelle reactie
De Volvo PCC II is eveneens uitgerust met een elektronisch bestuurde
vierwielaandrijving. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met het
Zweedse Haldex, een van de meest vooraanstaande experts op dit gebied.
Het AWD-systeem is ook met het Multiplex-systeem van de auto
verbonden. Dit betekent dat het voortdurend met de andere functies van
de Volvo communiceert om zo, afhankelijk van de wegcondities, de
werking van de vierwielaandrijving te optimaliseren. De unieke
samenwerking tussen AWD, DSTC en Four-C zorgt voor een wegligging die
te allen tijde optimaal is.
Het elektronisch bestuurde AWD-systeem kenmerkt zich door een extreem
snelle in- en uitschakeling. Omdat de vierwielaandrijving zo snel
reageert, kan het uiterst nauwkeurig elke neiging tot onder- en
overstuur onder controle houden.
"Bij dit model gebruiken we de vierwielaandrijving niet om de offroad
rijeigenschappen te verbeteren, maar om de wegligging en stabiliteit
van de auto te optimaliseren", zegt Hans Nusson, projectmanager van de
Volvo Performance Concept Car. "Het werk dat we met de Volvo PCC
hebben verricht, helpt ons in de toekomst de juiste weg te kiezen bij
de ontwikkeling van eersteklas modellen."