Ingezonden persbericht

Persbericht

Utrecht, 11 september 2001

9292 doet proef
met taxiservice

Vanaf september kunnen de reisadviseurs van 0900-9292 reizigers doorverbinden met een taxicentrale. Het gaat om een proef in paar gebieden. 9292 begint deze service om reizigers te helpen die bijvoorbeeld door stremmingen een afspraak dreigen te missen.

Openbaar vervoer en taxi
Door de reiziger op zijn verzoek door te sluizen naar een taxibedrijf hoopt 9292 onzekerheid en soms ook irritatie weg te nemen. Ook reizigers die opzien tegen een lange wacht- of looptijd laten zich door deze service wellicht overhalen om toch gebruik te maken van het openbaar vervoer door een deel van hun reis af te leggen per taxi. Afrekenen doet de reiziger zelf bij de taxichauffeur. Daarbij geldt het bij het taxibedrijf gebruikelijke taxitarief.

Proef duurt vier maanden
9292 heeft niet de ambitie om zelf een landelijke taxicentrale te worden. 9292 ziet deze service als een extra dienst aan de openbaar vervoer-reiziger waarbij een extra stukje van de keten ingezet wordt. De proef duurt vier maanden. 9292 werkt samen met de taxiregisseurs Novio Express, De Vier Gewesten en Transvision. Reizigers kunnen taxi's reserveren in Assen, Delft, Emmen, Enschede, Hoogeveen en het gebied Arnhem/ Nijmegen. Tijdens de proef bekijkt 9292 of er voldoende enthousiasme is om de taxiservice in te voeren in het hele land.

9292
9292 is de merknaam van Openbaar Vervoer Reisinformatie (OVR), het samenwerkingsverband van alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. De organisatie geeft snelle, actuele reisadviezen van adres naar adres met alle vormen van openbaar vervoer (bus, trein, tram, metro en ferry). Zowel persoonlijk per telefoon (0900-9292 105 ct/pm) als elektronisch via Internet en WAP; gezamenlijk goed voor zo'n 17 miljoen deur-tot-deur reisadviezen jaarlijks.