Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 11 september, 16.30 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d 11 september 2001.


1. Kredietaanvraag Kleine Wijkvoorzieningen 2001
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de raad voor te stellen een krediet beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van een aantal wijkvoorzieningen in het jaar 2002. Jaarlijks stelt de gemeenteraad geld beschikbaar voor het uitvoeren van kleine verkeersvoorzieningen in de wijken, zoals snelheidsremmende maatregelen, aanpassingen en afrondingen aan 30 km/u gebieden en het treffen van verkeersmaatregelen

Dit jaar wordt voorgesteld het geld te besteden aan de volgende projecten:


1. 30 km/u gebied Texel e.o. Ter afronding van dit gebied als officieel 30 km/u gebied is nog een aantal maatregelen nodig. De totale kosten bedragen circa NLG 80.000,00 (EUR 36.302) waarvan NLG 40.000,00 (EUR 18.151) ten laste van het krediet Kleine Wijkvoorzieningen 2001 zal worden gebracht. De overige NLG 40.000,00 (EUR 18.151) zal worden gedekt via het Leefbaarheidsbudget van de wijk Zuid.


2.Een verkeersplateau in de Van Swindenstraat, ter accentuering van een belangrijke toegang tot de stadsboerderij annex speeltuin De Griftsteede in het Griftpark.

De kosten bedragen NLG 24.000,00 (EUR 10.890)


3. kruising Surinamestraat - Madoerastraat (wijk West)
De huidige plateaudrempel is voor fietsers aanleiding op de stoep te fietsen. Er is daarnaast ook sprake van verzakking, waardoor de werking van de drempel als snelheidsremmer grotendeels is verdwenen. De aanpassing zal bestaan uit een `ouderwetse' kruising met verhoogde stoepbanden en in het midden een zogenoemde punaise. De kosten van deze aanpassing van de kruising Surinamestraat - Madoerastraat bedraagt NLG 25.000,00 (EUR 11.344).

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


2. Prioritering verkeersmaatregelen Utrecht Oost
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd om voorrang te geven aan het uitvoeren van een aantal verkeersmaatregelen in Utrecht Oost. De maatregelen zelf werden reeds medio 1999 door het bestuur vastgesteld en hebben met name betrekking op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de wijk. Besloten is om voorrang te geven aan die projecten, waarbij de urgentie met betrekking tot de verkeersveiligheid het hoogst is.

Het betreft de volgende maatregelen:
* Aanpassing kruispunt Maliebaan/Nachtegaalstraat en Burg. Reigerstraat ,
* Snelheidsremmende maatregelen Stadhouderslaan - J. van Scorelstraat,
* Rotonde noordelijke kop Maliebaan i.v.m. aanpak hoge snelheid Maliebaan,
* 30 km/u maatregelen,
* Fietsroute Burg. Reigerstraat - Weg tot de Wetenschap.
Deze maatregelen zullen worden uitgewerkt in concrete uitvoeringsplannen, waarbij zoveel mogelijk de belanghebbenden worden betrokken. Naar verwachting kunnen de maatregelen vervolgens eind 2001 en medio 2002 uitgevoerd worden.

Voor de langere termijn wordt gewerkt aan een integrale visie op het verkeer in Oost-Utrecht, de zogenoemde 'studie Oostflank'. Deze studie bevat een uitgebreide consultatieronde waarbij alle inwoners en ondernemers in Utrecht-Oost worden betrokken.

Het voorstel komt aan de orde in de Raadscommissie Stationsgebied, Leidsche Rijn en Verkeer en Vervoer.


3. Voorlopig ontwerp HOV-baan Churchilllaan
Het college van burgemeester en wethouders heeft vooralsnog ingestemd met het Voorlopig Ontwerp voor de HOV-baan Churchilllaan (tijdelijk). Het VO Churchilllaan maakt onderdeel uit van de totale HOV Zuidradiaal. Deze HOV-verbinding wordt in etappes gerealiseerd. Het ontwerp betreft een tijdelijke situatie. Deze is noodzakelijk omdat enerzijds de aansluiting op de Papendorpsebrug begin 2003 gereed moet zijn, en anderzijds de planvorming voor de herinrichting van het 5 Meiplein nog niet gereed is.

Op 11 juni 2001 heeft het college het Voorlopig Ontwerp HOV Churchilllaan (tijdelijk) vrijgegeven voor inspraak. In juli 2001 heeft deze inspraak plaatsgevonden, door middel van een schriftelijke inspraakprocedure en een inspraakavond. De inspraakavond vond plaats op 3 juli jl. Tijdens deze avond is het plan en de context toegelicht en konden belanghebbenden vragen stellen en hun mening over het voorliggend ontwerp geven. Van deze inspraak is een tweekolommenstuk gemaakt, dat met het advies van de Dienst Stadsontwikkeling aan het college is voorgelegd.

Uit de inspraak zijn een aantal wijzigingen/verduidelijkingen op het ontwerp voortgekomen. De belangrijkste zijn:
* toevoegen van een voetgangersoversteek op de Trumanlaan;
* verplaatsing van het busstation naar een halte langs de rijbaan van de Churchilllaan tussen "Ons gebouw" en het 5 Meiplein.
* een tijdelijke bereikbaarheid van Kanaleneiland-zuid via de Amerikalaan. (In de tijdelijke situatie is het niet mogelijk vanaf de Churchilllaan linksaf de Marco Pololaan in te rijden).

Tot en met maart 2002 zal gewerkt worden aan het Definitief Ontwerp en het bestek. De uitvoering staat vervolgens gepland tussen augustus en december 2002. De Papendorpsebrug wordt naar verwachting voorjaar 2003 opgeleverd. Vanaf dat moment kan het nieuwe wegvak open worden gesteld voor het verkeer. Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de de raadscommissie voor SLRVV.


4. Inspectie Kindercentra
Het college heeft besloten welke marges zij hanteert bij de inspectie op het naleven van de toezichtsverordening op de kindercentra. Wat niet wordt toegestaan is dat er meer kinderen aanwezig zijn dan de toegestane maximale groepsgrootte. Ook mag een eerste of tweede jaars stagiaire slechts als extra kracht op een groep staan. Bovendien moet er buitenspeelruimte aanwezig zijn. Kindercentra die aan alle eisen uit de toezichtsverordening voldoen, behalve aan de eis dat er een gebruiksvergunning is voor het pand waarin het kindercentrum gevestigd is, krijgen een ontheffing mits een aanvraag voor een gebruiksvergunning is ingediend. Een gebruiksvergunning is een eis voor het verlenen van een exploitatievergunning. Bij een controle begin dit jaar bleken diverse kindercentra niet over een gebruiksvergunning te beschikken.

Een bijzondere situatie is aanwezig bij een twintigtal kindercentra in schoolgebouwen en bij enkele kindercentra in buurthuizen. Hiervoor is geen gebruiksvergunning aangevraagd omdat de scholen en kindercentra niet over de financiële middelen beschikken om de waarschijnlijk benodigde aanpassingen uit te voeren. Deze kindercentra krijgen tot 1 januari 2002 de gelegenheid om alsnog een gebruiksvergunning aan te vragen dan wel om een concreet plan in te dienen dat op een andere, afzienbare termijn, leidt tot een gebruiksvergunning. Doen zij dit niet, dan volgt begin 2002 sluiting.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie MOV.


5. Rijksrapportage bestedingen meerjarenprogramma stadsvernieuwing
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de rijksrapportage over het meerjarenprogramma Stadsvernieuwing. Met de rijksrapportage legt de gemeente Utrecht verantwoording af over de verkregen Rijksmiddelen.

In het jaar 2000 is door de gemeente Utrecht voor 47 miljoen geïnvesteerd in stadsvernieuwing in de vooroorlogse wijken.Deze investeringen zijn gefinancierd met rijks- en gemeentemiddelen en zijn onderdeel van het meerjarenprogramma stadsvernieuwing. Binnen dit programma zijn in de vooroorlogse wijken projecten uitgevoerd op het gebied van het verbeteren van de kwaliteit van particuliere woningen, herinrichten van straten en pleinen, onderhoud monumenten, sloop/nieuwbouwlocaties en welzijnsvoorzieningen.

Een aantal grote projecten zijn; woningverbetering van Diemenstraat, ontwikkeling Groenewegterrein, ontwikkeling Otter-/Beverstraat, woningverbetering 2e Daalsebuurt, welzijnaccomodatie De Leeuw, ontwikkeling Kromme Rijn/ Eendstraat en woningverbetering Westravenstraat


6. Subsidie UBT en VVV
Het college heeft ingestemd met voortzetting van de jaarlijkse reguliere bijdrage aan de VVV Utrecht en aan het Utrechts Bureau voor Toerisme. Aan de VVV Utrecht voor het verzorgen van informatieve en ontvangst taken (het toeristisch gastheerschap) en aan het UBT voor de toeristische marketing van de stad Utrecht. De gemeente Utrecht stelt hiervoor respectievelijk NLG 742.566,-- ( Î 336.961,76) en NLG 300.000,-- (Î 136.134,06) beschikbaar.

Zoals in het Meerjarenprogramma Toerisme 2000-2004 aangegeven, wil de gemeente met beide organisaties de slag maken richting subsidie op basis van prestatie-indicatoren (projectsubsidiëring). Belangrijkste doelstelling is hiermee meer inzicht te verkrijgen in, en sturing uit te oefenen op de aanwending van de subsidiebijdrage. Met beide organisaties worden gesprekken gevoerd om de overgang naar een nieuwe systematiek mogelijk te maken.

De subsidie 2001 voor de VVV is toegekend op basis van haar activiteitenprogramma. Concrete activiteiten in het jaar 2001 hebben met name te maken met de verhuizing naar het Koetshuis van de Winkel van Sinkel, en de kwaliteitsslag in de dienstverlening die de VVV daarbij wil maken. Diepte-investeringen, een nieuwe inrichting en uitstraling, een informatiewinkel, een festivalbalie, een communicatiecentrum en nieuwe openingstijden vormen de nieuwe ingrediënten.

Met het UBT zijn reeds vergaande gesprekken gevoerd ten behoeve van de overgang naar subsidie op basis van prestatie-eenheden. De gemeente trekt hierin gezamenlijk op met de provincie Utrecht, mede-hoofsubsidiënt van het UBT. Op 11 september jl. heeft het college een nieuwe systematiek vastgesteld op basis waarvan vanaf het jaar 2002 de jaarlijkse subsidie aan het UBT zal worden toegekend. In 2001 werkt het UBT aan diverse projecten, waaronder de stadsgids en het opstellen van een marketingvisie stad en provincie voor in het bijzonder verblijfsrecreatie.

Het voorstel wordt ter informatie gezonden aan de raadscommissie voor Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën.


7. Maatregelen rond omgevingsbeheer Stationsgebied
Het college van b en w heeft besloten maatregelen te treffen rond het omgevingsbeheer van het stationsgebied. Het gaat hierbij om incidentele en structurele maatregelen.

De maatregelen zijn een uitvloeisel van het werk van de omgevingsbeheergroepen die zijn opgericht rond de gebruiksruimten voor verslaafden. Twee daarvan worden 17 september geopend, de gebruiksruimte/dagopvang aan het Leidseveer eind 2001. Bovendien is er een omgevingsbeheergroep opgericht voor het Inloopcentrum Hoog Catharijne (IHC) die al geruime tijd functioneert.

In die beheergroepen is bezien wat er nu al in gebied aan beheer en onderhoud niet goed is en er zijn maatregelen bedacht om de voorzieningen voor verslaafden goed te laten functioneren in de omgeving. Het gaat daarbij om incidentele maatregelen en een aanpak die de komende jaren wordt volgehouden.

Bij d incidentele maatregelen gaat het om: aanleg van een aantal openbare toiletvoorzieningen in het gebied voor de komende 4 jaar, een extra herstel- en schoonmaakbeurt, uitbreiding van straatverlichting, het beter organiseren van fietsparkeren in de omgeving van de twee gebruiksruimten. Met deze maatregleen is NLG 465.000 gemoeid.

Bij de structurele maatregeen gaat het om een verhoging van de gemeentelijke inspanning om het gebied schoon en heel te houden. De Dienst Stadsbeheer (DSB) en de Reinigingsdienst (RHD) gaan in de komende jaren met een vaste ploeg in het gebied werken. Deze ploeg is verantwoordelijk voor het reinigen van het gebied, het onderhoud aan het groen en herstel van bestrating. Door deze manier van werken zijn de hele dag mensen in het stations- en HC-gebied aanwezig. Zij kunnen ook direct reageren op klachten. Daardoor kan dit zeer intensief gebruikte gebied beter en op een constanter niveau schoon en heel worden gehouden.

In het stations- en HC-gebied zorgt het fietsparkeren regelmatig voor problemen voor fietsers en voetgangers. Ook staan er regelmatig wrakken en is het rond de fietsen moeilijk schoonhouden. De DSO krijgt de opdracht om het toezicht op het fietsparkeren en het regelen ervan structureel intensiever aan te pakken.

Voor die structurele aanpak van de DSB, RHD en Dienst Stadsontwikkeling (DSO) is per jaar NLG 1.000.000 gemoeid.

Bij de omgevingsbeheergroepen zitten ook de andere grote beheerders in heet gebied aan tafel: Corio (eigenaar van Hoog Catharijne) en de NS. Ook zij gaan hun beheerinspanningen verhogen. In de komende tijd wordt bezien in hoeverrre door een gezamenlijke aanpak efficiënter en daardoor ook goedkoper kan worden gewerkt.

Utrecht, 11 september 2001