AutoRai

11-9-2001

Rexton: extra impuls voor herstart Ssang Yong

Tijdens de IAA in Frankfurt presenteert Ssang Yong een geheel nieuw vlaggenschip, de Rexton. Deze naam is een samenvoeging van het Latijnse rex (koning) en het Engelse tone (verwijzing naar muziek).

De auto is niet alleen een nieuwe, toonaangevende 4WD, maar markeert tevens de herstart na een onzekere periode van Ssang Yong Motor Company.

Bij de ontwikkeling van het nieuwe topmodel Rexton heeft Ssang Yong onder meer de Mercedes- Benz M-Klasse als referentie gebruikt. Onder de motorkap ligt dan ook een beproefde zescilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 3,2 liter. Extra stijfheid van deze krachtbron, de transmissie, de 4x4 techniek en de stuurinrichting zorgen voor een groter prestatieniveau. De handgeschakelde vijfbak werkt zowel nauwkeurig als direct en beschikt over drie schakelprogrammas.

De vierwielaandrijving zorgt voor een stabiel rijgedrag ongeacht het soort ondergrond. Per wiel zijn de aandrijfkrachten afzonderlijk te reguleren. Bij het onderstel is gekozen voor een volledig onafhankelijke ophanging vóór en een vijfvoudig opgehangen achterasconstructie. De Rexton is in de meest extreme omstandigheden getest; de auto functioneert zowel bij vijftig graden boven nul, als bij veertig graden onder het vriespunt probleemloos.

De Rexton voldoet aan de strengste veiligheidseisen en staat garant voor zowel comfort als luxe. Met een uitgebreide uitrusting, zoals stoelverwarming, satellietnavigatie en nieuw ontwikkelde climat control behoort deze auto tot het topsegment van de 4WD. Met tot 85% (naar gewicht) recyclebare materialen hebben de technici ook aan het milieu gedacht. De ronde, gladde vormen tonen gracieus en het design maakt duidelijk dat het om een gespierde 4x4 gaat, die zich door zijn luxe en formaat boven de Musso positioneert.