Ingezonden persbericht

Beste,

Naar aanleiding van de ondertekening, vandaag, van het samenwerkingsakkoord voor het volwassenenonderwijs, tussen de provincie Oost-Vlaanderen en het Gemeenschapsonderwijs, vindt u in bijlage de tekst van de toespraak van de heer P. Steenhaut, voorzitter Gemeenschapsonderwijs. De plechtige ondertekening heeft om 15u plaats in de Hoekzaal van het Provinciehuis in de Gouvernementsstraat 1 te 9000 Gent.

Toespraak door de heer Peter Steenhaut, voorzitter van het Gemeenschapsonderwijs, bij de ondertekening van het protocol tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en het Gemeenschapsonderwijs ter bevordering van de samenwerking tussen de scholen voor volwassenenonderwijs.

Dames en heren,

Vandaag wordt een nieuwe stap gezet in de samenwerking tussen het Gemeenschapsonderwijs en de Provincie van Oost-Vlaanderen. Deze samenwerking nam een aanvang op 21 mei 1999, toen vertegenwoordigers van het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen en van het Gemeenschapsonderwijs een eerste protocol tot de vorming van scholengemeenschappen ondertekenden. Dit was een historische gebeurtenis voor beide inrichtende machten. Daarbij was het van in den beginne de bedoeling dat de twee partners hun eigenheid en hun autonomie zouden bewaren, maar nauwer zouden gaan samenwerken op het niveau van het secundair onderwijs. Twee jaar zijn inmiddels verstreken en we stellen vast dat dit samenwerkingsverband goed blijkt te werken en dat iedereen de netoverschrijdende scholengemeenschappen als normaal en positief heeft ervaren.

In het protocol van 1999 werd de eventuele samenwerking voor het volwassenenonderwijs al in het vooruitzicht gesteld. Intussen onderging het Gemeenschapsonderwijs een grondige structurele hervorming. Sedert januari 2000 bestaat er immers tussen het centrale bestuursniveau enerzijds, en de scholen anderzijds een bijkomend bestuursorgaan, dat regionaal en overkoepelend voor een welbepaald aantal instellingen beslissend optreedt en dat als het ware de schakel vormt tussen het centrale en het lokale niveau. Dit zijn de zogeheten scholengroepen, die binnen een bepaalde regio het basisonderwijs, het buitengewoon basisonderwijs, het secundair onderwijs, het buitengewoon secundair onderwijs, de internaten, en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding van het Gemeenschapsonderwijs bundelen. Deze 29 scholengroepen genieten een verregaande autonomie, maar ressorteren allemaal onder dezelfde koepel van het Gemeenschapsonderwijs.

Het is voor ons dan ook een groot genoegen om vast te stellen dat er sinds die zeer ingrijpende hervorming verder gewerkt werd in dezelfde open geest en binnen dezelfde filosofie. De samenwerking met het Provinciaal Bestuur hebben we steeds als zeer vlot en zeer positief ervaren. We menen dan ook dat dit partnership model kan staan voor de samenwerking die het Gemeenschapsonderwijs in de toekomst ook met andere provinciebesturen en andere inrichtende machten wenst aan te gaan. Als voorzitter van het Gemeenschapsonderwijs heb ik trouwens herhaaldelijk gepleit voor meer samenwerking tussen de netten in het algemeen en tussen de scholen van het officieel onderwijs in het bijzonder. Voor het Gemeenschapsonderwijs is het provinciaal onderwijs een natuurlijke partner. Beide onderwijsnetten hebben een publiekrechtelijk karakter, zijn pluralistisch en staan open voor iedereen. De verregaande samenwerking die hier vandaag bezegeld wordt, sluit aan bij de actualiteit van vandaag. De herhaalde pleidooien van de minister van Onderwijs voor netoverschrijdende samenwerking, opnieuw geuit naar aanleiding van het begin van het nieuwe schooljaar, worden hier in de praktijk gebracht. Het Gemeenschapsonderwijs zal dan ook in de toekomst netoverstijgende initiatieven blijven stimuleren en ondersteunen. Samenwerking in plaats van concurrentie betekent immers versterking in plaats van verzwakking en werkt bovendien een efficiënter gebruik van de overheidsmiddelen in de hand.

Het volwassenenonderwijs zit al enkele jaren duidelijk in de lift. Het beantwoordt aan de maatschappelijke vraag van "levenslang en levensbreed leren". Deze vraag komt niet alleen vanuit de bedrijven en vanuit de beleidsmakers, maar ook vanuit de bevolking. Wereldwijd vragen de alsmaar sneller evoluerende maatschappij en de technische ontwikkelingen om werknemers die opgeleid zijn in de informatica en in technische richtingen. Europa en de intense handelsbetrekkingen tussen de landen vragen om een betere talenkennis en om handelsopleidingen. Vele inwijkelingen vragen dan weer om lessen "Nederlands voor anderstaligen". Bij al die opleidingen speelt het volwassenenonderwijs een belangrijke emancipatorische rol en helpt het bij de integratie van zovelen in onze veeleisende samenleving. Onze avondscholen doen dit op een schitterende wijze en verdienen veel respect. Het is evenwel niet meer van deze tijd dat scholen voor volwassenenonderwijs van de Provincie en van het Gemeenschapsonderwijs binnen dezelfde gemeente elkaars programmatie niet zouden kennen. Het is ook uit den boze dat enerzijds groepjes met enkele leerlingen les krijgen in dunbevolkte richtingen en dat anderzijds andere groepen te groot worden.

De samenwerking tussen de centra voor volwassenenvorming in Oost-Vlaanderen steunt op vrijwilligheid, waarbij eerst bij alle partners en schooldirecteurs werd gepeild op welke vlakken de samenwerking zou kunnen verlopen. Op die manier werd een ruim kader afgebakend waarbinnen verschillende samenwerkingsverbanden mogelijk zijn. Vervolgens bepaalden de directeurs per gemeente of regio, volgens de lokale noodwendigheden, welke concrete vormen van samenwerking voor hun scholen uitgewerkt konden worden. Door de ingebouwde flexibiliteit was het mogelijk om te komen tot een samenwerking op maat van de scholen. De samenwerking bestrijkt volgende gebieden:

· het opleidingsaanbod,

· de inschrijvingsgelden,

· de informatieverstrekking aan het publiek,
· de infrastructuur,

· het personeel,

· de nascholing,

· de leerplannen,

· het aankoopbeleid,

· en de softwareontwikkeling voor het afstandsonderwijs.
De deelnemende partners zijn: het PCVO Waas en Durme het PCVO Scheldeland
het PCVO Zottegem-Oudenaarde
het PCVO Ninove
het PCVO Gent
het CVO Lokeren-Hamme-Zele-Dendermonde
het CVO Sint-Niklaas-Beveren
het CVO Oudenaarde-Ronse-Waregem het CVO Instituut voor Volwassenenvorming Gent
het CVO Aalst 1
en het CVO Aalst 2.

We zijn ervan overtuigd dat deze spontane samenwerking een succes zal worden. De vele besprekingen die eraan vooraf zijn gegaan, hebben ertoe geleid dat de partners elkaar beter hebben leren kennen en waarderen. Ik wens alle betrokkenen dan ook veel geluk toe met dit initiatief.

Peter Steenhaut
voorzitter van het Gemeenschapsonderwijs
11-09-2001

Met vriendelijke groeten
Dries Vandermeersch
Verantwoordelijke Pers-PR
Het Gemeenschapsonderwijs Stafcel Communicatie
E. Jacqmainlaan 20 1000 Brussel
tel: 02-790 93 06 fax: 02-790 95 06 GSM: 0477-23 13 57 e-mail: dries.vandermeersch@rago.be