Ingezonden persbericht

Blue Martini Software biedt basis voor on line commercieel centrum Schiphol

Virtual Airport City stroomlijnt activiteiten, informatie en diensten

Amsterdam, 11 september 2001 - Schiphol Group, de beheerorganisatie van een aantal internationale luchthavens waaronder Amsterdam Airport Schiphol, kiest voor de software van Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE) voor de ontwikkeling van een Virtual Airport City (VAC) op het web. Met dit virtuele centrum wil Schiphol de dienstverlening aan reizigers en bezoekers uitbreiden en de bedrijven op de luchthaven nieuwe omzetmogelijkheden bieden. De VAC wordt een ontmoetings- en handelsplaats voor alle bedrijven op Schiphol, waar 24 uur per dag reis-, winkel- en vervoerstransacties mogelijk zijn.

Schiphol Group maakt gebruik van de extended customer relationship management-applicatiesuite (eCRM) van Blue Martini voor het accepteren en verwerken van transacties, het uitbreiden van de kennis over klanten en het leveren van toegevoegde waarde aan bezoekers en bedrijven op Schiphol. Zo kunnen producten van See Buy Fly-winkels on line aangeschaft worden in de VAC. Met de Blue Martini Software-applicaties worden aankopen bij See Buy Fly on line verwerkt en de individuele interesses en voorkeuren van klanten vastgelegd. Schiphol Group ondersteunt hiermee bedrijven op de luchthaven bij het vergroten van hun omzet, doordat klanten benaderd kunnen worden via directe, gepersonaliseerde outbound-marketingcampagnes.

"We hebben bewust gekozen voor een leidende partner als Blue Martini Software om onze uitbreidingsdoelstellingen te realiseren, zonder de belangen van onze aandeelhouders uit het oog te verliezen", zegt Ivo Brautigam, Manager eBusiness van Schiphol Group. "Door een Virtual Airport City te creëren, helpen we bedrijven op Schiphol succesvoller te zijn en bieden we iedereen extra toegevoegde waarde: van aandeelhouders, reizigers en bezoekers tot de bedrijven op de luchthaven. Hiermee overtreffen we de verwachtingen van reizigers en bezoekers op het gebied van logistiek, entertainment en zakelijke diensten."

"Schiphol Group heeft haar klantfocus verfijnd om de miljoenen reizigers en bezoekers die Schiphol jaarlijks bezoeken te kunnen bedienen", aldus Monte Zweben, President en CEO van Blue Martini Software. "Onze software speelt daarin een belangrijke rol door een sterk fundament voor communicatie met klanten, het verzamelen van data, analyse en verkoop."

Op termijn kunnen reizigers en bezoekers van Schiphol via VAC informatie vinden over entertainment en infotainment in Nederland, alsook andere specifieke diensten van de luchthaven, die on line gekocht kunnen worden. Verder zal Blue Martini extra communicatiemogelijkheden realiseren via het wireless application protocol, e-mail en tekstberichten om klantinteracties te stimuleren. Schiphol Group is van plan het VAC-model van Schiphol ook in te zetten op andere luchthavens waar de onderneming actief is.

Over Schiphol Group
Schiphol Group is de moedermaatschappij van verschillende succesvolle bedrijven in en buiten Nederland met dezelfde kernactiviteit: ontwikkeling en beheer van een internationaal netwerk 'AirportCities'. Bij de onderneming werken ruim 1.800 mensen. De bedrijfsonderdelen concentreren zich op het management van de luchthaven Schiphol, ontwikkeling en beheer van onroerend goed, retail- en catering-outlets, ICT-applicaties en internationale allianties. Naast Amsterdam Airport Schiphol beheert de Schiphol Group ook Rotterdam Airport, is ze eigenaar van Lelystad Airport en heeft het bedrijf aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland is Schiphol Group onder andere actief op John F. Kennedy Airport bij New York en Brisbane Airport in Australië.

Voor meer informatie over Schiphol Group: www.schiphol.com

Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4 eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen op specifieke behoeften van bedrijven, of als complete suite worden ingezet voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en personalisering. Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere Benetton, Dockers, Harley-Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., Polaroid Corporation en Virgin.

Voor meer informatie over Blue Martini: www.bluemartini.com