Blue Martini Software biedt basis voor on line commercieel centrum Schiphol
Virtual Airport City stroomlijnt activiteiten, informatie en diensten
Amsterdam, 11 september 2001 - Schiphol Group, de beheerorganisatie van een
aantal internationale luchthavens waaronder Amsterdam Airport Schiphol,
kiest voor de software van Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE) voor
de ontwikkeling van een Virtual Airport City (VAC) op het web. Met dit
virtuele centrum wil Schiphol de dienstverlening aan reizigers en bezoekers
uitbreiden en de bedrijven op de luchthaven nieuwe omzetmogelijkheden
bieden. De VAC wordt een ontmoetings- en handelsplaats voor alle bedrijven
op Schiphol, waar 24 uur per dag reis-, winkel- en vervoerstransacties
mogelijk zijn.
Schiphol Group maakt gebruik van de extended customer relationship
management-applicatiesuite (eCRM) van Blue Martini voor het accepteren en
verwerken van transacties, het uitbreiden van de kennis over klanten en het
leveren van toegevoegde waarde aan bezoekers en bedrijven op Schiphol. Zo
kunnen producten van See Buy Fly-winkels on line aangeschaft worden in de
VAC. Met de Blue Martini Software-applicaties worden aankopen bij See Buy
Fly on line verwerkt en de individuele interesses en voorkeuren van klanten
vastgelegd. Schiphol Group ondersteunt hiermee bedrijven op de luchthaven
bij het vergroten van hun omzet, doordat klanten benaderd kunnen worden via
directe, gepersonaliseerde outbound-marketingcampagnes.
"We hebben bewust gekozen voor een leidende partner als Blue Martini
Software om onze uitbreidingsdoelstellingen te realiseren, zonder de
belangen van onze aandeelhouders uit het oog te verliezen", zegt Ivo
Brautigam, Manager eBusiness van Schiphol Group. "Door een Virtual Airport
City te creëren, helpen we bedrijven op Schiphol succesvoller te zijn en
bieden we iedereen extra toegevoegde waarde: van aandeelhouders, reizigers
en bezoekers tot de bedrijven op de luchthaven. Hiermee overtreffen we de
verwachtingen van reizigers en bezoekers op het gebied van logistiek,
entertainment en zakelijke diensten."
"Schiphol Group heeft haar klantfocus verfijnd om de miljoenen reizigers en
bezoekers die Schiphol jaarlijks bezoeken te kunnen bedienen", aldus Monte
Zweben, President en CEO van Blue Martini Software. "Onze software speelt
daarin een belangrijke rol door een sterk fundament voor communicatie met
klanten, het verzamelen van data, analyse en verkoop."
Op termijn kunnen reizigers en bezoekers van Schiphol via VAC informatie vinden over entertainment en infotainment in Nederland, alsook andere specifieke diensten van de luchthaven, die on line gekocht kunnen worden. Verder zal Blue Martini extra communicatiemogelijkheden realiseren via het wireless application protocol, e-mail en tekstberichten om klantinteracties te stimuleren. Schiphol Group is van plan het VAC-model van Schiphol ook in te zetten op andere luchthavens waar de onderneming actief is.
Over Schiphol Group
Schiphol Group is de moedermaatschappij van verschillende succesvolle
bedrijven in en buiten Nederland met dezelfde kernactiviteit: ontwikkeling
en beheer van een internationaal netwerk 'AirportCities'. Bij de onderneming
werken ruim 1.800 mensen. De bedrijfsonderdelen concentreren zich op het
management van de luchthaven Schiphol, ontwikkeling en beheer van onroerend
goed, retail- en catering-outlets, ICT-applicaties en internationale
allianties. Naast Amsterdam Airport Schiphol beheert de Schiphol Group ook
Rotterdam Airport, is ze eigenaar van Lelystad Airport en heeft het bedrijf
aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland is Schiphol Group onder
andere actief op John F. Kennedy Airport bij New York en Brisbane Airport in
Australië.
Voor meer informatie over Schiphol Group: www.schiphol.com
Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4
eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners
vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze
doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier
applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini
Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen
op specifieke behoeften van bedrijven, of als complete suite worden ingezet
voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en
personalisering. Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere
Benetton, Dockers, Harley-Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co.,
Polaroid Corporation en Virgin.
Voor meer informatie over Blue Martini: www.bluemartini.com