Persbericht
Molenaar maalt niet om dierenleed
Nina de Nerts maakt opwachting bij modeshow Frans Molenaar
De mascotte van Bont voor Dieren 'Nina de Nerts' maakt vanavond (10
september) als speciale VIP haar opwachting bij de haute couture show van
Frans Molenaar in het Amsterdamse Amstel Hotel. Nina de Nerts zal op
gepaste wijze haar entree maken bij het Amstel Hotel. Omringd door
bodyguards en als domme bontjes uitgedoste groupies zal zij Molenaar
opheldering gaan vragen over het lot van haar nertsenkinderen.
Jaarlijks worden 40 miljoen pelsdieren slachtoffer van de mode, door met
bont te werken heeft ook Frans Molenaar bloed aan zijn handen. Met de
protestactie wil Bont voor Dieren Molenaar duidelijk maken dat bont bij de
beesten af is. Er zijn prachtige alternatieven voor bont en een echt
creatief ontwerper hoeft zijn ontwerpersmessen niet in de vacht van een
ander te steken. De actie begint om 19.30 uur voor het Amstel Hotel in
Amsterdam (prof. Tulpplein 1).
De modeontwerper gebruikt veelvuldig bont in zijn collecties. Er is geen
pelsdier veilig voor de ontwerpersmessen van de couturier. Molenaar verkoopt
zelfs bontaccessoires via de internetsite van de bonthandel.
Door zijn bekendheid in de modewereld en daarbuiten heeft Frans Molenaar een
voorbeeldfunctie voor jonge modevormgevers die hun materiaalkeuze nog moeten
maken. Dit brengt een extra verantwoordelijkheid met zich mee om met ethisch
verantwoorde materialen te werken.
Elk jaar maakt de bonthandel meer dan 40 miljoen slachtoffers onder
pelsdieren. Daaronder zijn 26 miljoen nertsen en 4 miljoen vossen op
fokkerijen, 5 miljoen dieren worden in het wild gevangen met gruwelijke
wildklemmen, waaronder hermelijnen, wolven, marters, eekhoorns, wasberen
etc. Bij 2 miljoen Karakullammetjes wordt binnen enkele dagen na hun
geboorte de keel doorgesneden voor hun vacht en 2 miljoen honden en katten
worden slachtoffer van de bontindustrie. Ook de jacht op zeehondjes neemt
weer toe. Al deze dieren sterven voor hun prachtige vacht.
Nederland is vooral een bontproducerend land. In ons land worden elk jaar 2,6 miljoen nertsen, 20.000 vossen en enkele duizenden chinchilla's gefokt voor hun vacht. 99% van dit bont wordt geëxporteerd. 88% Van de Nederlanders vindt bont een onverantwoord produkt. Dit blijkt uit een opinie-onderzoek van Intomart (feb '99). De bonthandel blijft echter proberen om consumenten te interesseren voor bont. Door modestudenten en ontwerpers te sponsoren met gratis materiaal en opleidingen. Sponsoring van de modewereld is een strategie die ook door de internationale bonthandel wordt gehanteerd.
Amsterdam, 10 september 2001
Meer informatie:
Drs. Lieke Keller (020) 676 66 00
Campagnecoördinator 06 516 474 61 (tijdens actie)