Ingezonden persbericht


Persbericht

Molenaar maalt niet om dierenleed
Nina de Nerts maakt opwachting bij modeshow Frans Molenaar

De mascotte van Bont voor Dieren 'Nina de Nerts' maakt vanavond (10 september) als speciale VIP haar opwachting bij de haute couture show van Frans Molenaar in het Amsterdamse Amstel Hotel. Nina de Nerts zal op gepaste wijze haar entree maken bij het Amstel Hotel. Omringd door bodyguards en als domme bontjes uitgedoste groupies zal zij Molenaar opheldering gaan vragen over het lot van haar nertsenkinderen. Jaarlijks worden 40 miljoen pelsdieren slachtoffer van de mode, door met bont te werken heeft ook Frans Molenaar bloed aan zijn handen. Met de protestactie wil Bont voor Dieren Molenaar duidelijk maken dat bont bij de beesten af is. Er zijn prachtige alternatieven voor bont en een echt creatief ontwerper hoeft zijn ontwerpersmessen niet in de vacht van een ander te steken. De actie begint om 19.30 uur voor het Amstel Hotel in Amsterdam (prof. Tulpplein 1).

De modeontwerper gebruikt veelvuldig bont in zijn collecties. Er is geen pelsdier veilig voor de ontwerpersmessen van de couturier. Molenaar verkoopt zelfs bontaccessoires via de internetsite van de bonthandel. Door zijn bekendheid in de modewereld en daarbuiten heeft Frans Molenaar een voorbeeldfunctie voor jonge modevormgevers die hun materiaalkeuze nog moeten maken. Dit brengt een extra verantwoordelijkheid met zich mee om met ethisch verantwoorde materialen te werken.

Elk jaar maakt de bonthandel meer dan 40 miljoen slachtoffers onder pelsdieren. Daaronder zijn 26 miljoen nertsen en 4 miljoen vossen op fokkerijen, 5 miljoen dieren worden in het wild gevangen met gruwelijke wildklemmen, waaronder hermelijnen, wolven, marters, eekhoorns, wasberen etc. Bij 2 miljoen Karakullammetjes wordt binnen enkele dagen na hun geboorte de keel doorgesneden voor hun vacht en 2 miljoen honden en katten worden slachtoffer van de bontindustrie. Ook de jacht op zeehondjes neemt weer toe. Al deze dieren sterven voor hun prachtige vacht.

Nederland is vooral een bontproducerend land. In ons land worden elk jaar 2,6 miljoen nertsen, 20.000 vossen en enkele duizenden chinchilla's gefokt voor hun vacht. 99% van dit bont wordt geëxporteerd. 88% Van de Nederlanders vindt bont een onverantwoord produkt. Dit blijkt uit een opinie-onderzoek van Intomart (feb '99). De bonthandel blijft echter proberen om consumenten te interesseren voor bont. Door modestudenten en ontwerpers te sponsoren met gratis materiaal en opleidingen. Sponsoring van de modewereld is een strategie die ook door de internationale bonthandel wordt gehanteerd.

Amsterdam, 10 september 2001

Meer informatie:
Drs. Lieke Keller (020) 676 66 00
Campagnecoördinator 06 516 474 61 (tijdens actie)