Ingezonden persbericht
Stabiliteit
10 september 2001 | 16.00 uur
Hr. W. Broere | civiel ingenieur
Promotoren | prof.ir. A.F. van Tol (fac. CiTG) en prof.ir. E. Horvat (em.
(2000) fac. CiTG)
Tunnel face stability & new CPT applications
Bij vrijwel alle geboorde tunnels in Nederland hebben problemen met de
stabiliteit van het graaffront voor vertragingen gezorgd. Een beter begrip
van de processen aan het graaffront, en van de grondgesteldheid rond de
tunnelboormachine, kan leiden tot een verlaging van de risico's tijdens het
boren, zodat kostenstijgingen en vertragingen uit blijven.Tijdens het boren
dient de steundruk aan de voorzijde van de tunnelboormachine tussen een
minimale en maximale waarde te blijven, teneinde problemen met stabiliteit
te vermijden. Bestaande modellen om deze waarden te bepalen houden echter
nauwelijks rekening met het boorproces. Het blijkt dat tijdens het boren
wateroverspanningen voor de tunnelboormachine opgewekt worden, welke de
stabiliteit negatief beïnvloeden. Deze wateroverspanningen zijn meegenomen
in een nieuw stabiliteitsmodel, dat ook rekening houdt met de gelaagdheid
van de grond. Hierdoor is een nauwkeuriger bepaling van de gewenste
steundruk mogelijk geworden. Daarnaast heeft de Delftse promovendus
onderzocht of sonderen, een bestaande grondonderzoekstechniek, ook op nieuwe
manieren uitgevoerd kan worden, om extra informatie over de grondgesteldheid
te verzamelen. In plaats van verticaal, vanaf maaiveld, kan een sondering
horizontaal vanuit de tunnelboormachine uitgevoerd worden. Op basis van
modellen en laboratoriumonderzoek is afgeleid dat de metingen in beide
richtingen geringe verschillen vertonen. Met een geringe correctie zijn de
correlaties die opgesteld zijn voor verticaal sonderen ook voor horizontaal
sonderen bruikbaar. Ook heeft Broere onderzocht of door het verhogen van de
snelheid van sonderen aanvullende informatie over de pakkingsdichtheid van
zandlagen is te verkrijgen. Tijdens laboratoriumproeven met hoge en lage
snelheid is echter geen betrouwbare relatie tusssen gemeten waterspanningen
en de pakkingsdichtheid gevonden. Wel kunnen ook met de hoge snelheid de
overige gebruikelijke metingen met voldoende betrouwbaarheid worden
uitgevoerd.
Voor verder lezen:
* Barton, Nick: TBM tunneling in jointed and faulted rock by
Nick Barton, 2000
* Maidl, Bernhard: Mechanised shield tunnelling, 1996
* Stack, B.: handbook of mining and tunneling machinery, 1982
* Lunne, Tom: Cone penetration testing in geotechnical
practice, 1997
* Meigh, A.C.: Cone penetration testing; methods and
interpretation, 1987