Peugeot op de IAA in Frankfurt
Twee nieuwe concept cars: 206 SW en 307 SW
(07 september 2001)
Tijdens de tweejaarlijkse toonaangevende Internationale Auto
Ausstellung (IAA) in Frankfurt toont Peugeot het complete
modellengamma. Een gamma, dat na de recente introductie van
achtereenvolgens 206, 607 en 307 in het teken staat van vernieuwing.
Peugeot legt de nadruk op de nieuwe sociaal-culturele tendens in de
automobielindustrie die vanaf halverwege de jaren '90 de
omstandigheden sterk veranderd heeft en inspeelt op de nieuwe wensen
van de consument.
Daarom presenteert Peugeot op de IAA twee concept cars die een
aankondiging zijn van toekomstige evolutie van de 206 en
307-modellenreeks: de 206 SW en de 307 SW. De 206 SW als praktische en
dynamische auto, de 307 SW vol gebruiksvriendelijkheid, helderheid en
met veel licht in het interieur. Beide concept cars tonen twee nieuwe
zienswijzen op rol en gebruik van de auto.
Buiten deze nieuwe interpretaties van mobiliteit worden tijdens de IAA
niet minder dan 39 Peugeots geëxposeerd op de 2.871m2 grote stand. Een
opvallende plaats daarbij wordt ingeruimd voor de 206 Coupe Cabriolet,
maar we mogen bijvoorbeeld ook niet het sterke gamma van de 406
vergeten, in zijn drie varianten Sedan, Break en Coupe, met nieuwe
uitrusting en nieuwe carrosseriekleuren. Ook de meest recente 406
Coupe' HDi is vertegenwoordigd.
Succesvol trio aan de basis van het gamma.
Minder dan anderhalf jaar na de introductie op de markt zijn er tot
eind juni 2001 bijna 50.000 exemplaren van de Peugeot 607
geproduceerd, waarmee de 607 tot de top tien van best verkochte
Europese auto's in dit segment behoort.
Bovendien bewees een duurtest van de toonaangevende Duitse ADAC
onlangs dat het revo1utionaire roetdeeltjesfilter op de Peugeot 607
HDi ook na een intensieve gebruiksperiode van 80.000 kilometer het
roet nog steeds op dezelfde effectieve wijze uit de uitlaatgassen van
de 607 filtert.
De 206, in het najaar van 1998 gelanceerd, is marktleider in Frankrijk
en tweede in de Europese verkopen. In Nederland staat de 206 in de top
drie. Inmiddels zijn twee miljoen exemplaren van de 206 geproduceerd.
Van de 206 CC, die sinds begin dit jaar op de markt is, zijn 30.000
exemplaren gebouwd. In 17 Europese landen zijn omstreeks 65.000
bestellingen voor de 206 CC genoteerd.
De 307 is één van de vedettes van de Peugeot-stand. Er worden
inmiddels zo'n 2.000 exemplaren per dag gebouwd van de auto die sinds
het begin van deze zomer leverbaar is. De 307 is van strategisch
belang voor Peugeot, daar het M1-segment het belangrijkste segment van
de Europese markt is. In 2001 zullen er wereldwijd zo'n 300.000
exemplaren worden geleverd, volgend jaar zullen naar verwachting
500.000 stuks van de 307 worden verkocht.
Bijzondere 206 en 307
Op basis van de succesvolle 206 toont Peugeot de 206 SW, een concept
car die in de gepresenteerde vorm voorzien is van een nieuwe,
sportieve viercilinder tweeliter 16 kleps-motor, die maarliefst 133 kW
levert. De auto heeft een sportief uiterlijk, met aluminium dakrails,
dubbele sportuitlaat en lichtmetalen velgen met 17" banden. De
achterruit kan separaat worden geopend. De lengte van de 206 SW
bedraagt 4,03 meter, hoogte en breedte respectievelijk 1,43 en 1,67
meter.
Het gamma van de 307 groeit gestaag, dankzij nieuwe motoren en
completere uitrusting, zoals ESP. Op de IAA toont Peugeot de concept
car 307 SW. Meest opvallend is het 1,33 m2 grote, warmtewerende,
panoramische dak dat als het ware een geheel vormt met de voorruit.
Het glazen dak creëert openheid tussen de inzittenden en de omgeving
en geeft een gevoel van helderheid, ruimte en vrijheid.
Het interieur van de 307 SW heeft een weelderige ambiance en beschikt
over uitgebreide verstel- en plaatsingsmogelijkheden van de drie
achterstoelen. Van deze stoelen kan de
rugleuning separaat worden neergeklapt. De laadruimte van de 4,42
meter lange auto bedraagt 2,71 meter, de kofferruimte heeft een inhoud
van 560 liter.
Naast de traditionele modellen zoals de 206 Berline, de 306 Break of
Cabriolet, de 806 en de Partner MPV, onthult Peugeot nog twee
exclusieve noviteiten: het studiemodel 'Moonster' en de Partner Taxi
PAC (Pile à Combustible).
Moonster: blik in de toekomst
Zoals Peugeot reeds op de Salon van Genève heeft aangekondigd, is het
project van de winnaar van het Concours Design op internet, dat vorig
jaar ter gelegenheid van de Mondial de Paris werd gehouden, op ware
grootte te zien op de stand van Peugeot. Deze uit de rijke fantasie
van de jonge Servische ontwerper Marko Lukovic voortgekomen concept
car geeft een visie op de auto van het jaar 2020. De Moonster staat op
de Peugeot-stand in een maanachtig landschap met veel graniet en
leisteen, dat wordt omgeven door diverse schermen waarop de
totstandkoming van het ontwerp van de eerste schets tot aan de
afronding van het 1:1 model te volgen is.
Partner Taxi PAC: geen emissie
De stand van Peugeot geeft naast een overzicht van het huidige gamma
ook een presentatie van de innovatieve activiteiten van het merk,
zoals het op eigen initiatief werken aan milieuvriendelijke
oplossingen. In dat kader heeft Peugeot ook het besluit genomen om in
de Braziliaanse provincie Mato Grosso 10.000 bomen aan te planten en
spant het merk zich constant in voor vermindering van het
brandstofgebruik en het terugdringen van de uitstoot van schadelijke
stoffen van haar modellen. Op de IAA van Frankfurt presenteert Peugeot
haar laatste studiemodel op het gebied van milieuvriendelijke
voertuigen: de Partner Taxi PAC (Pile à Combustible), een Partner Taxi
voorzien van een brandstofcel die een emissie van 0 heeft. Deze
Partner is het resultaat van het onderzoek- en ontwikkelingswerk van
de ingenieurs van PSA Peugeot Citroen.