Honda op de IAA in Frankfurt 2001
(07 september 2001)
Op de komende IAA in Frankfurt staat veel Honda nieuws waaronder de
Europese primeur van de Honda Jazz en de wereldprimeur van de Civic 3-
en 5-deurs met dieselmotor.
Jazz: de nieuwe compacte auto van Honda.
Het ingenieuze concept en de superefficiënte motoren, met nieuwe i-DSI
technologie, maken de fonkelnieuwe Honda Jazz tot een van de
opmerkelijkste compacte auto's van de laatste jaren.
De als monospace gestileerde 5-deurs Jazz positioneert zich met een
lengte van 3,8 m aan de top van het B-segment. Dankzij onder meer de
unieke centraal geplaatste benzinetank beschikt het model echter over
een interieurruimte zoals men doorgaans pas in auto's uit het
C-segment aantreft. De Jazz biedt niet alleen comfortabel plaats aan
vijf inzittenden1 maar is bovendien voorzien van een revolutionair
ontworpen achterbank met een ongekend grote flexibiliteit ten aanzien
van het bagagevervoer. De bijzonder gemakkelijk te bedienen achterbank
kan bijvoorbeeld zowel worden benut voor de vorming van een totaal
vlakke laadvloer als voor een tweede, afzonderlijke bagageruimte.
Behalve door een ruim interieur onderscheidt de Jazz zich door een
tweetal geavanceerde i-DSI-motoren (Dual Sequential Ignition) die
dankzij hun dubbele opeenvolgende ontsteking en compacte
verbrandingskamers in staat zijn om pittige prestaties te combineren
met extreme zuinigheid en compacte afmetingen. Momenteel zijn nog
slechts voorlopige verbruikscijfers beschikbaar maar testen wijzen op
een gemiddeld verbruik van 5,3 1/100 km voor het 1.2-model en 5,5
1/100 km voor het 1.4-model. Zowel de 1 .2-motor van 78 pk (57 kW) als
de I .4-versie van 83 pk (61 kW) voldoet aan de
EU2005~missievoorschriiten met een CO2~missieniveau van 126 resp. 131
g/km voor de 1.2- en 1.4-motor. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de
waarden die door de nieuwste generatie turbodiesels met directe
inspuiting (TDI) worden bereikt.
De Jazz - in Japan is het model al te koop onder de naam Fit - zal
naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan de verkoop van
Honda in Europa, wanneer hij begin 2002 op de markt wordt gebracht. De
Jazz maakt in september zijn Europese debuut op de IM in Frankfurt en
de productie vindt plaats in de Honda4abriek in Suzuka (Japan).
Begin 2002 wordt de Jazz ook leverbaar in Nederland, vooralsnog
uitsluitend met 1,4 liter motor.
Wereldpremiére van nieuwe 3-en 5-deurs Civic 1.7 CTDi-modellen
Een soepele en verfijnde vermogenskarakteristiek, gekoppeld aan een
bijzonder spaarzaam brandstofverbruik: dat zijn de hoofdkenmerken van
Honda's nieuwe 3-en 5-oeurs Civic dieselmodellen, die op de IAA in
Frankfurt hun werelddebuut maken. Ze completeren het reeds uitgebreide
en alom geprezen modellenprogramma en komen tegemoet aan de toenemende
vraag naar dieselpersonenauto's in Europa.
Dankzij geavanceerde technologie,
waaronder 'common rail' directe inspuiting en een turbocompressor met
variabele werking, is de 3-deurs Civic 1.7 CTDI in staat om in 11,2
seconden van 0 tot 100 km/h te accelereren, maar toch bedraagt het
officieel geregistreerde brandstofverbruik voor de gecombineerde
cyclus niet meer dan 4,91/100km.
De dieselmotor heeft een vermogen van 100 pk (74 kW) bij 4400 t/min,
maar belangrijker is het maximum koppel van 220 Nm, dat al bij 1800
t/min beschikbaar is en een superieure souplesse waarborgt. De op zijn
allround kwaliteiten geselecteerde DOHC-motor met vier kieppen per
cilinder wordt door lsuzu geleverd en bezit enkele unieke
Honda-details, waaronder het brandstoffilter en een
gaskleppositiesensor.
Bij een 'common rail' systeem zorgt een pomp dat permanent brandstof
onder een hoge, constante druk aanwezig is in een gemeenschappelijk
kanaal (de 'common rail'). Van hieruit wordt de brandstof naar de
elektronisch gestuurde verstuivers toegevoerd, die de brandstof
rechtstreeks in de verbrandingskamers inspuiten. Door de hoge druk en
de elektronische regeling kan de inspuiting uiterst nauwkeurig worden
gecontroleerd, zodat de cilinders altijd exact de juiste hoeveelheid
brandstof krijgen toegevoerd voor een maximum rendement.
Daarnaast zorgt de turbocompressor met variabele inlaat voor een
grotere flexibiliteit en een betere efficiency van de motor, door de
vuldruk al naar gelang de vermogensbehoefte te laten variëren.
2002 HR-V3- en 5-deurs
Honda's ~ en 5~deurs HR-V uitvoeringen die door hun aantrekkelijke
verschijning al sinds hun introductie een groot succes zijn, gaan met
diverse modificaties modeljaar 2002 in. Het fun-karakter van Honda's
trendy 'on-roader' blijft onveranderd, maar dankzij een facelift van
interieur en exterieur is de HR-V nu nog aantrekkelijker geworden.
De huidige voorbumper met enkele horizontale opening en op zichzelf
staande 'underguard' maakt plaats voor een nieuwe bumper die meer één
geheel vormt. Het onderste deel is nu voorzien van twee brede
horizontale openingen1 aan weerszijden geflankeerd door grote ronde
luchtinlaten. Ook is er een nieuwe honingraatgrille in de stijl van de
Civic Type-R. Het effect van de wijzigingen is een meer
zelfverzekerder doelmatige uitstraling. Omdat het bumperpaneel ook
groter is, versterkt dit de indruk dat de HR-V stevig op de wielen
staat
Aan de achterzijde is hierop voortgeborduurd1 met een bumper die lager
doorloopt en nu één geheel vormt met de underguards. De enkele
horizontale opening is geflankeerd door twee grote ronde reflectoren.
Zowel de 15-inch wielcovers als de 16-inch lichtmetalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Tot slot over de buitenzijde: op de motorkap en de achterruit prijkt nu de nieuwe 'H' van Honda.
0ok het interieur profiteert van een nieuwe look. Zwart vervangt blauw
als de hoofdkleur. Deze nieuwe benadering wordt geaccentueerd door
sportieve zilveren details, zoals op de middenconsole en op het
instrumentenpaneel. Andere items die van deze metallic look profiteren
zijn de deurhendels, knoppen voor de raambediening, de handremknop en
de pookknop van de handgeschakelde versnellingsbak. Nieuwe, zacht
aanvoelende stoelbekleding versterkt de kwaliteitsindruk. Tot slot: de
hoofdsteunen achterin de 5-deurs uitvoering zijn nu in de zitplaatsen
geïntegreerd.
In een aantal Europese landen werd de HR-V vanaf begin vorig jaar
naast de 1.6 motor met 105 pk ook met een 125 pk sterke VTEC-motor
aangeboden. Vanaf nu wordt deze motorvariant ook leverbaar in
Nederland, in combinatie met de 4WD handgeschakelde versies van zowel
de 3- als de 5-deurs.
De aantrekkingskracht van de HR-V is nog steeds onverminderd groot.
Vorig jaar werden 25.616 HR-V's verkocht Daarmee stond deze
succesvolle Honda op de tweede plaats in de Europese markt van
benzine-aangedreven 4x4's, na de Honda CR-V.