Carros

Honda op de IAA in Frankfurt 2001

(07 september 2001)

Op de komende IAA in Frankfurt staat veel Honda nieuws waaronder de Europese primeur van de Honda Jazz en de wereldprimeur van de Civic 3- en 5-deurs met dieselmotor.

Jazz: de nieuwe compacte auto van Honda.
Het ingenieuze concept en de superefficiënte motoren, met nieuwe i-DSI technologie, maken de fonkelnieuwe Honda Jazz tot een van de opmerkelijkste compacte auto's van de laatste jaren. De als monospace gestileerde 5-deurs Jazz positioneert zich met een lengte van 3,8 m aan de top van het B-segment. Dankzij onder meer de unieke centraal geplaatste benzinetank beschikt het model echter over een interieurruimte zoals men doorgaans pas in auto's uit het C-segment aantreft. De Jazz biedt niet alleen comfortabel plaats aan vijf inzittenden1 maar is bovendien voorzien van een revolutionair ontworpen achterbank met een ongekend grote flexibiliteit ten aanzien van het bagagevervoer. De bijzonder gemakkelijk te bedienen achterbank kan bijvoorbeeld zowel worden benut voor de vorming van een totaal vlakke laadvloer als voor een tweede, afzonderlijke bagageruimte.

Behalve door een ruim interieur onderscheidt de Jazz zich door een tweetal geavanceerde i-DSI-motoren (Dual Sequential Ignition) die dankzij hun dubbele opeenvolgende ontsteking en compacte verbrandingskamers in staat zijn om pittige prestaties te combineren met extreme zuinigheid en compacte afmetingen. Momenteel zijn nog slechts voorlopige verbruikscijfers beschikbaar maar testen wijzen op een gemiddeld verbruik van 5,3 1/100 km voor het 1.2-model en 5,5 1/100 km voor het 1.4-model. Zowel de 1 .2-motor van 78 pk (57 kW) als de I .4-versie van 83 pk (61 kW) voldoet aan de EU2005~missievoorschriiten met een CO2~missieniveau van 126 resp. 131 g/km voor de 1.2- en 1.4-motor. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de waarden die door de nieuwste generatie turbodiesels met directe inspuiting (TDI) worden bereikt.

De Jazz - in Japan is het model al te koop onder de naam Fit - zal naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan de verkoop van Honda in Europa, wanneer hij begin 2002 op de markt wordt gebracht. De Jazz maakt in september zijn Europese debuut op de IM in Frankfurt en de productie vindt plaats in de Honda4abriek in Suzuka (Japan). Begin 2002 wordt de Jazz ook leverbaar in Nederland, vooralsnog uitsluitend met 1,4 liter motor.

Wereldpremiére van nieuwe 3-en 5-deurs Civic 1.7 CTDi-modellen Een soepele en verfijnde vermogenskarakteristiek, gekoppeld aan een bijzonder spaarzaam brandstofverbruik: dat zijn de hoofdkenmerken van Honda's nieuwe 3-en 5-oeurs Civic dieselmodellen, die op de IAA in Frankfurt hun werelddebuut maken. Ze completeren het reeds uitgebreide en alom geprezen modellenprogramma en komen tegemoet aan de toenemende vraag naar dieselpersonenauto's in Europa.

Dankzij geavanceerde technologie,
waaronder 'common rail' directe inspuiting en een turbocompressor met variabele werking, is de 3-deurs Civic 1.7 CTDI in staat om in 11,2 seconden van 0 tot 100 km/h te accelereren, maar toch bedraagt het officieel geregistreerde brandstofverbruik voor de gecombineerde cyclus niet meer dan 4,91/100km.

De dieselmotor heeft een vermogen van 100 pk (74 kW) bij 4400 t/min, maar belangrijker is het maximum koppel van 220 Nm, dat al bij 1800 t/min beschikbaar is en een superieure souplesse waarborgt. De op zijn allround kwaliteiten geselecteerde DOHC-motor met vier kieppen per cilinder wordt door lsuzu geleverd en bezit enkele unieke Honda-details, waaronder het brandstoffilter en een gaskleppositiesensor.

Bij een 'common rail' systeem zorgt een pomp dat permanent brandstof onder een hoge, constante druk aanwezig is in een gemeenschappelijk kanaal (de 'common rail'). Van hieruit wordt de brandstof naar de elektronisch gestuurde verstuivers toegevoerd, die de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamers inspuiten. Door de hoge druk en de elektronische regeling kan de inspuiting uiterst nauwkeurig worden gecontroleerd, zodat de cilinders altijd exact de juiste hoeveelheid brandstof krijgen toegevoerd voor een maximum rendement. Daarnaast zorgt de turbocompressor met variabele inlaat voor een grotere flexibiliteit en een betere efficiency van de motor, door de vuldruk al naar gelang de vermogensbehoefte te laten variëren.

2002 HR-V3- en 5-deurs
Honda's ~ en 5~deurs HR-V uitvoeringen die door hun aantrekkelijke verschijning al sinds hun introductie een groot succes zijn, gaan met diverse modificaties modeljaar 2002 in. Het fun-karakter van Honda's trendy 'on-roader' blijft onveranderd, maar dankzij een facelift van interieur en exterieur is de HR-V nu nog aantrekkelijker geworden.

De huidige voorbumper met enkele horizontale opening en op zichzelf staande 'underguard' maakt plaats voor een nieuwe bumper die meer één geheel vormt. Het onderste deel is nu voorzien van twee brede horizontale openingen1 aan weerszijden geflankeerd door grote ronde luchtinlaten. Ook is er een nieuwe honingraatgrille in de stijl van de Civic Type-R. Het effect van de wijzigingen is een meer zelfverzekerder doelmatige uitstraling. Omdat het bumperpaneel ook groter is, versterkt dit de indruk dat de HR-V stevig op de wielen staat

Aan de achterzijde is hierop voortgeborduurd1 met een bumper die lager doorloopt en nu één geheel vormt met de underguards. De enkele horizontale opening is geflankeerd door twee grote ronde reflectoren.

Zowel de 15-inch wielcovers als de 16-inch lichtmetalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Tot slot over de buitenzijde: op de motorkap en de achterruit prijkt nu de nieuwe 'H' van Honda.

0ok het interieur profiteert van een nieuwe look. Zwart vervangt blauw als de hoofdkleur. Deze nieuwe benadering wordt geaccentueerd door sportieve zilveren details, zoals op de middenconsole en op het instrumentenpaneel. Andere items die van deze metallic look profiteren zijn de deurhendels, knoppen voor de raambediening, de handremknop en de pookknop van de handgeschakelde versnellingsbak. Nieuwe, zacht aanvoelende stoelbekleding versterkt de kwaliteitsindruk. Tot slot: de hoofdsteunen achterin de 5-deurs uitvoering zijn nu in de zitplaatsen geïntegreerd.

In een aantal Europese landen werd de HR-V vanaf begin vorig jaar naast de 1.6 motor met 105 pk ook met een 125 pk sterke VTEC-motor aangeboden. Vanaf nu wordt deze motorvariant ook leverbaar in Nederland, in combinatie met de 4WD handgeschakelde versies van zowel de 3- als de 5-deurs.

De aantrekkingskracht van de HR-V is nog steeds onverminderd groot. Vorig jaar werden 25.616 HR-V's verkocht Daarmee stond deze succesvolle Honda op de tweede plaats in de Europese markt van benzine-aangedreven 4x4's, na de Honda CR-V.