Kwartiermakers zetten goede eerste stap
Utrecht, 7 september 2001 - Vanmiddag heeft de commissie Kwartiermakers, onder voorzitterschap van Jan Franssen, het rapport "Prikkelen presteren profileren" aan minister Hermans aangeboden. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) meent dat dit rapport een goede eerste stap is op weg naar een beter, transparanter en meer internationaal hoger onderwijs. Voordat we zo ver zijn moeten er echter nog wel een aantal zaken geregeld worden.
Een noodzakelijke voorwaarde om de voorstellen van de commissie te laten slagen is een regeling voor studenten bij verlies van accreditatie. Een opleiding verliest dan bekostiging en het recht titels te vergeven, de student verliest studiefinanciering. Sofie Joosse, voorzitter LSVb: "Het kan niet zo zijn dat in dat geval studenten dubbel de dupe worden". De LSVb verlangt dan ook van de minister dat hij op landelijk niveau voor zekerheid zorgt in de vorm van een vangnet voor studenten wiens opleiding accreditatie verliest.
Met het advies van de commissie Kwartiermakers loopt Nederland voorop
in het accrediteren van opleidingen. Dit is een goede zaak voor
studenten die hier komen studeren. De oorspronkelijke intentie om met
onder andere Vlaanderen samen te werken is helaas niet door de
commissie opgepikt . Dat is jammer voor Nederlandse studenten. De LSVb
hoopt dat de internationale dimensie van dit proces in de toekomst
aandacht zal blijven krijgen.
De LSVb is blij dat er gekozen is voor een systeem waarin opleidingen
op hun doelstelling beoordeeld worden. Dit maakt het voor (aankomende)
studenten duidelijk of een opleiding beroepsgericht, dan wel
wetenschappelijk georiënteerd is. De soms kunstmatige en krampachtige
scheiding tussen universiteiten en hogescholen zal hiermee hopelijk
tot het verleden behoren. Ook hoopt de LSVb dat het gekozen stelsel
een structurele impuls zal zijn om de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren.
Tenslotte moet alle informatie die verzameld wordt door het Nationale
Accreditatie Orgaan en de visitatie-instellingen openbaar worden,
zodat alle oordelen over een opleiding inzichtelijk worden voor
(aankomende) studenten. Willen we daadwerkelijk een transparant hoger
onderwijs, dan moet het mogelijk zijn voor studenten om op basis van
deze objectieve informatie keuzes te maken.