7-9-2001
Cadillac neemt XLR in productie
Cadillac heeft besloten om zijn Evoq, die als conceptcar op de Detroit
Motor Show in januari 1999 zijn debuut beleefde, in productie te
nemen. Het model, dat XLR gaat heten, is een toonbeeld van luxe en
design.
De XLR geeft overduidelijk aan hoe Art and Science moet worden
geïnterpreteerd. De sportauto heeft spannende lijnen om kopers te
lokken en zit boordevol innovatieve technologieën.
De XLR, ook wel luxury roadster genoemd, heeft een aantal primeurs voor Cadillac. Zo wordt de 4,6 liter V8 Northstar-motor voor het eerst gecombineerd met achterwielaandrijving. Daarnaast heeft hij standaard een elektronisch gestuurde vijftraps automaat. Tot slot geeft hij duidelijk aan waar Cadillac qua vormgeving naar toe wil.
De nieuwe Cadillac staat op een nieuwe bodemplaat, speciaal door GM
ontwikkeld voor cabriolets. Het onlangs door GM gepatenteerde
performance car body structure is ideaal voor open tweezitters, aldus
Dave Hill, General Manager voor de productielijn van sportautos bij
Cadillac. Mede dankzij de vooruitstrevende stalen constructie van de
zijbalken en een aluminium cockpitstructuur, zal de XLR leider zijn in
zijn klasse wat betreft efficiency, besturing en vorm. Overigens is de
stalen constructie in een keer onder hoge waterdruk tot stand gekomen,
het zogenaamde hydroforming.
De XLR biedt technologieën die samen met de beste toeleveranciers zijn
ontwikkeld. Car Top Systems GmbH uit Duitsland heeft de
volautomatische opvouwbare hardtop ontwikkeld. Het bedrijf ontwierp de
hardtop voor de XLR, maar ook die van vele vooraanstaande andere
sportautos. De XLR biedt de kopers het absolute plezier van een
roadster, terwijl hij tegelijkertijd alle comfort en veiligheid kent
van een coupé.
Michelins revolutionaire run-flat PAX System is eveneens te vinden op
de XLR. Mocht de bandenspanning teruglopen dan zorgt het systeem
ervoor dat de auto onder alle omstandigheden controleerbaar blijft.
Zelfs bij één of meerdere lekke banden. Jay Spenchian, Brand Manager
Cadillac XLR: Het systeem biedt een geheel nieuwe dimensie op het
gebied van besturing, handelbaarheid, veiligheid en gemak.
De 2003 Cadillac XLR zal worden geproduceerd op een speciale
productielijn in de General Motors Bowling Green Assembly Plant in
Bowling Green, Kentucky (USA). Wanneer de auto in Nederland op de
markt komt is nog onbekend. Ook prijzen en standaarduitrusting zijn
nog niet vastgesteld.