De nieuwe Toyota Camry
Wereldprimeur op IAA Frankfurt
(07 september 2001)
Op 11 september is het zover: Toyota maakt met de totaal nieuwe Camry
zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt. De Camry is Toyota's
vlaggenschip. Hij is volledig nieuw ontworpen, heeft een aanzienlijk
krachtiger uitstraling en geeft de toon aan op het gebied van comfort
en raffinement. De nieuwe Camry biedt dynamische eigenschappen dankzij
een uitgebalanceerde combinatie van rijeigenschappen, comfort en
prestaties. Het interleur van de nieuwe Camry beschikt over een
ongekend hoog kwaliteitsniveau, overvloedige ruimte en een exclusieve
uitrusting. Een opmerkelijk laag geluidsniveau en topklasse
veiligheidsvoorzieningen maken het beeld compleet.
Met 4.815 mm is de nieuwe Camry 15 mm langer dan zijn voorganger en
met 1.795 mm 10 mm breder. Mede hierdoor is de interieurruimte zelfs
met 7% gegroeid, hetgeen bijdraagt aan het hoge comfortniveau van deze
ruime sedan.
Twee soepele motoren
De Camry wordt leverbaar met twee krachtige benzinemotoren. De
volledig nieuwe 2,4 liter (112 kWh 52 pk) is voorzien van Toyota's
VVT-i-technologie (nokkenasverstelling), die zorgt voor een hoog
koppel van 218 Nm bij een laag motortoerental. Een en ander zorgt voor
een gunstig brandstofverbruik. De topsnelheid bed raagt 210 km/h en de
acceleratie van 0 tot 100 km/h kost bij de handgeschakelde-versie
slechts 9,4 seconden! De Camry 2.4 zet nieuwe maatstaven in zijn
klasse voor wat betreft het brandstofverbruik; dit bedraagt slechts
8,6 liter/I 00 km in een gecombineerde Europese testcyclus.
De 3,0 liter V6-motor (137 kW/1 86 pk) levert hoge prestaties en zorgt
voor een bijzonder soepele acceleratie. De topsnelheid bedraagt 225
km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt niet meer dan 9,1
seconden in beslag. De Camry 3.0 V6 verbruikt bij de gecombineerde
Europese testcyclus 11,0 liter brandstof per 100 kilometer.
De 2.4 motor wordt geleverd met naar keuze een handgeschakelde
vijfversnellingsbak of een elektronisch gestuurde viertraps automaat.
De zescilinder-uitvoering wordt uitsluitend met een automatische
transmissie geleverd van het type Super ECT (Electronically Controlled
Transmission).
Veiligheid op hoog niveau
Tweetraps airbags voor de bestuurder en voorpassagier behoren net als
zij-airbags tot de standaarduitrusting. Het hoofd van de voor- en
achterpassagiers wordt beschermd door de windowbags.
Het onderstel is standaard voorzien van Traction Control, ABS,
elektronische remkrachtverdeling en Brake Assist, dat de primaire
remdruk bij een noodstop vasthoudt. Daarnaast is VSC (Vehicle
Stability Control) standaard, hetgeen onverwachts onder- of overstuur
voorkomt.
Alle vijf zitplaatsen hebben de beschikking over driepunts
veiligheidsgordels. Voorin zijn deze voorzien van gordelspanners en
spankrachtbegrenzers, achterin zijn de zitplaatsen voorzien van
ISOFIX-bevestigingen voor het veilig plaatsen van een kinderzitje.
De uitrusting omvat een fraai multifunctioneel display, automatische
ruitenwissers met regensensor, automatische airconditioning. . en nog
een groot aantal andere luxe voorzieningen.
De nieuwe Camry zal de concurrentie aangaan met de gevestigde Europese
orde in de grote middenklasse, die door recente introducties van
nieuwe modellen weer sterk in de belangstelling staat. De Camry biedt
met zijn uitstekende rijeigenschappen, hoge kwaliteit - ook op het
gebied van interieurmaterialen - en zijn sterke uitstraling de juiste
ingrediënten om Toyota's aandeel in dit veeleisende marktsegment te
laten groeien.
De Europese levering van de nieuwe Camry start later deze herfst.