PERSBERICHT DO 6 SEPT 2001 16:05
SP: reclame voor Euro is belachelijk
De Europese fractie van de SP vindt het belachelijk dat er door de EU ruim 170 miljoen gulden wordt uitgegeven voor een nieuwe reclamecampagne voor de Euro. 'De burger wordt in de campagne onder het motto "niet zeuren, maar spelen" opgedragen het nieuwe geld te verkennen. Ik kan me voorstellen dat de mensen wel wat meer te doen hebben dan hun tijd te verspillen aan het spelen met hologrammen, watermerken en foliestrepen,' zegt europarlementariër Erik Meijer. 'Een deel van het geld zou beter besteed kunnen worden aan voorlichting over de problemen waar de mensen straks in december en januari tegen aan lopen. En niet aan het propageren van een zogenaamd Euro-gevoel,' aldus Meijer. Meijer: 'Ik heb nog nooit een reclame gezien voor gevangenisstraffen, belastingen of militaire dienstplicht. Niet gek, want dat zijn net als de Euro zaken die door de overheid dwangmatig worden opgelegd.' De SP vraagt de Europese Commissie daarom dan ook of de invoering van de Euro wellicht toch op vrijwillige basis zal geschieden.
Meer info:
Erik MEIJER 06 51152982
Bijlage: de vragen.
Erik MEIJER, GUE / NGL (SP), Nederland {168}
Het verspillen van geld om reclame te maken voor munten en bankbiljetten die met ingang van 2002 dienen als verplicht betaalmiddel
1. Kunt u aangeven welk belang wordt gediend door het besteden van 80 miljoen Euro aan een op 30 augustus in Frankfurt am Main via het Nederlandse bureau Publicis gelanceerde reclamecampag-ne voor het gaan gebruiken van een nieuw betaalmiddel, genaamd Euro, met ingang van 1-2-2001 ? Betekent dit dat - in afwijking van eerdere berichten - de ingezete-nen van de twaalf lidstaten die op die datum de Euro invoeren de vrijheid behou-den om daarnaast andere valuta te blijven gebrui-ken, en dat zij er door deze campagne van overtuigd moeten worden om vrijwillig te kiezen voor het gebruik van de Euro ?
2. Kunt u aangeven aan welke middelen deze 80 miljoen Euro worden onttrokken, en welke andere uitgaven in het belang van de ingezetenen van de lidstaten van de Europese Unie op grond van deze besteding niet meer mogelijk zullen zijn ?
3. Wat is de reden om de gebruikers van het nieuwe geld uit te nodigen om hun tijd te verspillen aan het spelen met hologrammen, watermer-ken, veilig-heidsdra-den en foliestrepen ? Verwacht u meer vervalsingen van bankbiljet-ten dan reeds bestonden bij de twaalf geldsoorten die zullen worden ingetrokken ? Is het voor het bestrijden van vervalsingen nodig om de consumenten meer dan voorheen aan het werk te zetten in plaats van de vervalsers rechtstreeks aan te pakken ?
4. Kent u andere voorbeelden waarbij reclame wordt gemaakt voor iets dat van overheidswege dwang-matig wordt opgelegd, zoals gevangenisstraffen, belastin-gen of militaire dienst-plicht ?
5. Bent u bereid om te bevorderen dat deze reclamecampagne wordt beperkt tot - of op z'n minst toegespitst op - die gebieden buiten de Europese Unie waar de Euro daadwerkelijk te maken krijgt met een concurrentiestrijd met andere valuta, in het bijzonder Bosnië-Hercegovina, Montene-gro en Kosovo waar thans de Duitse mark een belangrijke functie vervult in plaats van de voor deze gebieden geldende wettige betaalmiddelen en daarnaast in andere staten met zwakke en niet-inwisselbare valuta zoals Oekraïne, waar buitenlanders thans betalen in Duitse marken naast Ameri-kaan-se dollars en Britse ponden en waar wellicht EU-belangen zijn gediend met het vervangen van de daar gangbare huidige valuta van lidstaten door een EU-betaalmiddel ?